Pe dealurile Corcovei

La începutul anilor 2000, industria vinului din România mi s-a părut anacronică, puţin întunecată (îmi aducea în minte imaginea unui castel medieval unde un personaj îmbătrânit, în costum negru, gusta vin dintr-o sticlă prăfuită) şi rezervată doar cunoscătorilor.

Text: Christian Beros
Foto: Alexandru Paul

Exista o mică selecţie de vinuri scumpe, de calitate standard, iar în magazine puteai găsi chiar vinuri din recolte din anii ’80, ceea ce putea fi o descoperire minunată în după-amiezele târzii, pentru un cunoscător, chiar şi la început de drum, dar se putea dovedi şi un acompaniament oarecum dezamăgitor pentru masa de prânz.

Cu toate acestea, doar şase ani mai târziu, situaţia s-a schimbat în mod impresionant. Micii producători de vin, la îndemnul antreprenorilor cu o viziune mai deschisă, occidentală, asupra industriei vinului, au început să se preocupe de atragerea de noi consumatori, generaţii mai tinere care, încetul cu încetul, renunţă la nopţile petrecute la terasă, cu cafea şi bere, pentru weekend-uri dedicate explorării diverselor tipuri de vinuri.

Dintre aceste noi nume, mi-a atras atenţia o etichetă elegantă, minimalistă, amintind puţin de French Chateau din punctul de vedere al graficii, dar cu un design mai curat, cu accent pe numele vinăriei, cu fonturi bine alese şi prezentând doar informaţia strict necesară, lăsând la o parte excesul de înflorituri al etichetelor clasice pentru sticlele de vin.

Pe dealurile Corcovei

Vinul în sine, un amestec în stil Bordeaux de Cabernet şi Merlot, este foarte bine echilibrat, nu prea puternic, precum un Maule Valley Cabernet, nici prea uşor precum Merlot-ul demidulce local. Este un vin roşu plăcut, care, după părerea mea, marchează o schimbare semnificativă în industria locală, stabilind un bun echilibru între calitate şi preţ. Este totodată un vin proaspăt şi vibrant la degustare, modern şi elegant ca stil, o alegere foarte bună pentru cei care vor să facă primul pas de la băuturi acidulate la cele obţinute din struguri.

Savurând împreună acest vin, am stat de vorbă cu Şerban Dâmboviceanu, omul din spatele proiectului New Romanian Wine Making, care mi-a povestit cum a reuşit, în câţiva ani, să ajungă de la zero la un produs precum Corcova, care a marcat piaţa locală.

Cum v-a venit ideea de a înfiinţa o vinărie în România?

În 2005, am revenit în România după 11 ani petrecuţi în Franţa şi Polonia, unde am studiat şi am lucrat. În momentul acela, căutam o mică vinărie, pentru că intenţionam să mă ocup de producerea vinului ca hobby şi, bineînţeles, îmi doream şi o casă de vacanţă. Încă de pe atunci, eram conştient că terroir-ul românesc are un mare potenţial, dar că nu se poate exprima prin producţia industrială. Aşa că mi-am propus să pornesc o foarte mică vinărie.

Cum aţi găsit domeniul Corcova şi ce v-a făcut să îl alegeţi pentru afacerea dumneavoastră?

Am început căutările din partea de est a României şi am continuat spre vest. În primăvara lui 2005, am parcurs mii de kilometri cu maşina, vizitând toate satele cu tradiţie în domeniul producerii vinului. În acelaşi timp, urmăream toate anunţurile publicate în ziare, pe internet etc. După câteva luni, am găsit un anunţ despre scoaterea la vânzare a unei mici vinării din zona Mehedinţi, care îmi fusese în prealabil recomandată de un prieten originar de acolo. Era vorba despre Corcova. Am fost, mai întâi, fermecat de frumuseţea zonei, cu dealuri înconjurate de păduri bătrâne, la poalele munţilor Mehedinţi. Apoi, am citit şi despre istoria locului, care a fost menţionat în cronicile din vremea lui Mihai Viteazul şi, mai târziu, a fost proprietatea familiei Bibescu. Ultimul proprietar, Prinţul Anton Bibescu, un renumit diplomat roman, a fost prieten cu mulţi artişti şi scriitori români şi francezi. Astfel a ajuns domeniul Corcova să fie menţionat de către Marcel Proust în scrierile sale.

Pe dealurile Corcovei

Dintre vinurile pe care le produceţi, care este preferatul dvs. şi de ce?

Nu pot răspunde la această întrebare. E ca şi cum aţi întreba un părinte care este copilul său preferat. Atunci când savurez un vin produs la Corcova, îl aleg în funcţie de dispoziţia mea şi de tipul de mâncare. Weekend-ul trecut, de exemplu, am ales combinaţia noastră de Cabernet & Merlot, pentru că mi s-a părut că se potriveşte cu o zi însorită de toamnă. Acesta este amestecul clasic în stil Bordeaux, care asociază compoziţiei unui Cabernet delicateţea şi aroma de fruct a Merlot-ului. După părerea mea, este una dintre cele mai reuşite armonii, pentru că face posibil ca două vinuri să fie savurate împreună şi să fie mai bune decât băute separat.

Pe dealurile Corcovei

Pe care dintre vinurile dumneavoastră l-aţi recomanda pentru o persoană care nu consumă vin în mod regulat?

I-aş sugera să încerce un pahar mic de vin la cină, alături de feluri de mâncare alese pe baza listei noastre de recomandări. Poate fi un pahar de 100 ml. Apoi, dacă persoana doreşte să înveţe mai mult despre savurarea vinurilor, noi organizăm în mod regulat prezentări şi degustări, pe care le anunţăm pe pagina noastră de Facebook. La aceste evenimente sunt bineveniţi toţi cei interesaţi să afle mai multe despre vinuri.

Cum se diferenţiază Corcova de alte vinării din România?

Filosofia noastră este de a produce vinuri de terroir. Adică vinuri care sunt expresia directă a podgoriei care produce strugurii, cu un minim de intervenţie umană. De fapt, intervenţia noastră are drept obiectiv conservarea gustului strugurilor transformaţi în vin, a gustului dat acestora de natură, şi nu modificarea acestuia.

Ce rol joacă arhitectura şi designul în identitatea brand-ului dumneavoastră?

Ambele sunt foarte importante pentru noi, pentru că alătură o identitate vizuală puternică unui vin de calitate. În ceea ce priveşte designul şi arhitectura, aplicăm aceeaşi filosofie ca şi în cazul vinului propriu-zis. Ne dorim o imagine sinceră, simplă, însă, în acelaşi timp, rafinată. Designul etichetelor este clar, simplu şi „anunţă” ceea ce se găseşte înăuntru: un vin de Corcova, creat la vinăria Roy & Damboviceanu. Aspectul clădirilor exprimă, de asemenea, filosofia brand-ului nostru. Respectăm istoria, tradiţia şi ne dorim să o ducem mai departe prin crearea de vinuri contemporane, dar în armonie cu spiritul trecutului.

Pe dealurile Corcovei

Pe dealurile Corcovei

Vinul Cabernet Sauvignon-Merlot, produs la Corcova, poate fi achiziţionat la BVS Wine Bar & Shop, pe str. Covaci, la nr. 19 (colţ cu Strada Şepcari).