fbpx

„Privește în vale” GUARDA VAL, un hotel camuflat

Stațiunea Lenzerheide din Elveția a luat naștere abia spre sfârșitul secolului al XIX-lea.

Până atunci, la altitudinea de 1 500 de metri, existau doar grajduri și cabane de vară numite „Maiensäss” – așezăminte de luna mai. Acolo avea loc ritualul de transhumanță: se aduceau la pășunat vitele, oile și caprele din satele centenare, situate câteva sute de metri mai jos.

Progresul tehnic și îmbunătățirea condițiilor de viață au determinat țăranii să construiască locuințe trainice pentru a petrece tot anul la altitudine. În paralel, s-a conturat conceptul de stațiune turistică și Lenzerheide a devenit renumită pentru aerul bun, drumeții de vară și sporturi de iarnă.

Primul hotel de tratament a fost construit în anul 1886 și a funcționat numai vara. Cu timpul, au apărut case de odihnă și hoteluri deschise întreg anul. Prima școală de schi a fost înființată în 1900, iar primul teleferic a fost construit în 1936.

În prezent stațiunea găzduiește anual milioane de turiști.

O telecabină care traversează un masiv muntos și leagă această zonă de schi cu cea din stațiunea Arosa a fost pusă în funcțiune în 2014. Turiștii au astfel la dispoziție un total 225 km de piste și 41 de teleferice.

Trecând prin partea de nord a stațiunii Lenzerheide, nimeni nu poate bănui din afară că în spatele secularelor cabane, grajduri și magazii se camuflează unul dintre cele mai îndrăgite hoteluri din localitate – „Maiensäss Guardaval”.

Corpul cu Recepția © Photo: guardaval.ch

Corpul cu Recepția © Photo: guardaval.ch

Peisajul ancestral pare absolut intact: căsuțe de piatră, chalet-uri acoperite cu bârne de lemn, grădini înflorite, mușcate la ferestre se uită cu pace și liniște spre vale. De aici și numele hotelului provenit din retoromană, o limbă de origine latină vorbită numai în câteva regiuni din Cantonul Graubünden: guarda val – privește în vale.

Totul a început în 1972.

Majoritatea construcțiilor din această zonă mărginașă a stațiunii Lenzerheide erau într-o stare avansată de ruină. Un întreprinzător a cumpărat câteva din ele, le-a renovat sumar și a întemeiat, spre bucuria localnicilor, o casă de oaspeți cu restaurant.

Viața și prosperitatea au început să pulseze. Forma actuală datează din 2009.

© Photo: Alina Mondini

© Photo: Alina Mondini

Directorul hotelului – domnul Ralph Treuthardt – ne dezvăluie cum a luat naștere hotelul „Guardaval”. O familie a venit în restaurant și, din vorbă în vorbă, a povestit proprietarului că intenționează să cumpere un teren alăturat pentru a construi o casă de vacanță. Mai în glumă, mai în serios acesta le-a replicat „în loc de o casă, v-aș vinde eu tot ce am, dar văd că aveți 5 copii și-mi închipui că nu dispuneți nici de timpul și nici de mijloacele necesare pentru o asemenea investiție”. Două ore mai târziu, contractul era încheiat.

Noii proprietari sunt parteneri într-o firmă de ”private equity”. Printre altele, aceasta cumpără întreprinderi aflate în dificultate, le restabilește și apoi le vinde. Un tip de afacere care poate fi pe cât de lucrativ pe atât de riscant.

Îmbinând cunoștințele profesionale cu înclinațiile personale, proprietarii au pus la punct un plan minuțios de refacere și redefinire a hotelului Guardaval.

Păstrarea nealterată a autenticității peisajului a constituit un concept central.

© Photo: Alina Mondini

© Photo: Alina Mondini

Biroul de arhitectură GREGO din Zürich, specializat în hoteluri și restaurante (www.grego.ch), a fost angajat pentru lucrări. A urmat o renovare radicală a tuturor clădirilor în care, practic, numai exteriorul s-a păstrat ca alcătuire originală. Interiorul a fost integral reconstruit cu cele mai eficiente tehnologii și moderne aplicații. Au fost utilizate materiale naturale de înaltă calitate, pe cât posibil din regiune. Decorat cu discreție, dragostea detaliului și fidelitate pentru stilul rustic hotelul apare clasificat în literatura turistică în categoria ”boutique-alpine chic”.

Printre altele, directorul ne mărturisește că edificiul bar-restaurant în care ne aflăm are o vechime de 300 de ani. O fotografie de epocă ne oferă imaginea lui de acum 100 de ani. (veți observa diferențe infinitezimale).

© Photo: Alina Mondini

© Photo: Alina Mondini

IMG_4701

Clădirea care adăpostește recepția, garajul subteran și spațiul Wellness a funcționat ca grajd pentru vaci până în 2008. Fațada alcătuită din bârne de lemn a fost complet demontată, interiorul s-a construit de la zero, iar apoi fațada s-a remontat deasupra.

 

În prezent, hotelul de patru stele ocupă 11 clădiri cu 50 de camere, fiecare în stil unic, un centru Wellness cu sală de antrenament, saună, masaj și îndrăgitul ”hot pot” – un tip de hârdău cu apă caldă, amplasat sub cerul liber, în care se pot relaxa maximum cinci persoane. Există două restaurante: unul cu specific regional și un altul gourmet, evidențiat cu 16 puncte Gault Millau și o stea Michelin.

Hot Pot © Photo: guardaval.ch

Hot Pot © Photo: guardaval.ch

Restaurantul Gourmet © Photo: guardaval.ch

Restaurantul Gourmet © Photo: guardaval.ch

Cu plăcută surprindere, descoperim că șeful de sală, Domnul Timofte, este român.

În plus, micul dejun, un festin în sine, a devenit legendar, iar unii din oaspeții fideli mărturisesc că este motivul principal pentru alegerea hotelului.

O gustare apetisantă © Photo: guardaval.ch

O gustare apetisantă © Photo: guardaval.ch

Pentru a răspunde unei categorii mai ample de public, s-au făcut investiții suplimentare.

O construcție pe două nivele, complet nouă, dar în stil tradițional, adăpostește spații pentru seminarii. Ele aduc între 20 și 30 de persoane în timpul săptămânii, asigurând în ultimii ani 40% din venituri.

 

Datorită renumelui său, hotelul este ocupat la fel vara ca și iarna, dar vara prețurile sunt mai reduse. Marea majoritate a oaspeților sunt cupluri care sosesc la sfârșit de săptămână. Pentru a atrage clientela, tariful pentru ziua de luni este redus la jumătate.

Vedere nocturnă spre Hot Pot © Photo: guardaval.ch

Vedere nocturnă spre Hot Pot © Photo: guardaval.ch

Mai aflăm de la director că, odată cu schimbarea regulamentului privind secretul bancar, s-au pierdut 20% din clienții germani care dețineau conturi în Elveția fără a le fi declarat în Germania. În final, el ne mărturisește că, pentru viitor, strategia de marketing se orientează spre turiști din Olanda, Belgia și în special China, dar nu cei care vin în masă cu autocarele, ci grupuri mai reduse de 10-15 persoane.

Coșul de cumpărături0
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0