Profil Piet Oudolf
Ar fi greu de numit un personaj mai influent in definirea raportului dintre oaza urbană şi zeitgeistul erei postindustriale târzii decât Piet Oudolf. Cu precădere lucrările sale mai recente, care pe lângă estetica naturală au şi caracter restaurativ, ilustrează aspiraţia de a abandona superficialitatea decorativă a grădinii urbane şi de a crea habitate curative, uşor de întreţinut, care readuc insectele şi păsările printre noi.
Caracteristicile care fac munca lui Piet Oudolf distinctivă şi inovatoare se încadrează în trei categorii: funcţionalitatea, estetica şi relaţia personală cu plantele, pe care le cultivă împreună cu soţia în propria pepinieră şi grădină din Hummelo, Olanda. Posibilitatea experimentării continue atât cu propagarea, cât şi cu sădirea plantelor reprezintă fundaţia libertăţii sale creative. Asigurându-i o cunoaştere completă şi amănunţită a fiecărei specii, de-a lungul tuturor etapelor sale de viaţă, îi permite să vizualizeze compoziţii întregi în toate fazele de creştere, înflorire şi moarte. Din punct de vedere funcţional, munca lui Oudolf se aliniază unei tendinţe mai ample, New Perennial, care a luat amploare în anii 1990 şi este cunoscută cu predilecţie pentru folosirea ierburilor în compoziţii naturale. La baza sa se află efortul de a combina plante compatibile cu situl şi între ele, plante care coabitează fără probleme în natură, fără să-şi încalce una alteia spaţiul vital şi fără să se agreseze reciproc. Asta permite unei compoziţii să-şi menţină cu uşurinţă contururile, volumele şi culorile în timp. Deşi interesul în această abordare poate fi trasat cu cel puţin un secol în urmă, popularitatea sa s-a extins la sfârşitul secolului trecut în conjuncţie cu preocuparea pentru natură şi ecologie. Canoanele grădinăritului urban tradiţional impuneau o disciplină artificială plantelor şi cultivau o imagine idealizată a naturii, cu geometrii bine definite, un verde etern şi eflorescenţe pe tot parcursul anului, obţinute printr-o muncă intensă de tuns, răsădit, dezinsecţie şi irigaţie. Un exemplu clasic îl reprezintă normele pentru peluzele rezidenţiale din Statele Unite, unde iarba netunsă sau prezenţa buruienilor riscau să atragă o amendă în cartierele cu ştaif. În contrast, New Perennials aspiră la crearea unor habitate reale, în care ierburile cresc, se dezvoltă şi mor în mod natural, iar lucrările de mentenanţă sunt minime datorită ştiinţei de a combina soiuri care se susţin reciproc. Oudolf a devenit exponentul iconic al mişcării New Perennial, făcând din interesul pentru ciclul de viaţă al plantelor unul din punctele sale forte şi sursa esteticii sale particulare. Astfel, compoziţiile lui nu numai convieţuiesc bine împreună, ci şi îmbătrânesc, mor şi se descompun în armonie. Sunt preferate soiurile care, după moarte, continuă să atragă insectele şi păsările. Pentru Oudolf, decrepitudinea plantelor reprezintă cheia unei atracţii subconştiente faţă de natură şi răspunde unei nevoi emoţionale umane pe care un peisaj artificial – o grădină în care plantele sunt schimbate de mai multe ori pe an pentru a menţine iluzia de prospeţime sau tăiate după înflorire – nu o poate satisface. Cu toate acestea, preocuparea sa nu se alimentează neapărat dintr-o înclinaţie filosofică de a comenta ciclul vieţii şi morţii, ci dintr-un imbold estetic – de a face compoziţia să arate bine de-a lungul întregii sale existenţe. Exact ca un muzician, Oudolf este conştient că suma unor plante frumoase nu reprezintă o grădină frumoasă, decât dacă relaţia dintre ele este calibrată cu grijă. Dacă întregul, compoziţia, reprezintă primul dintre pilonii doctrinei sale, ideea că structura şi forma unei plante sunt mai importante decât culoarea sa îl reprezintă pe cel de-al doilea. După căderea florilor, vegetaţia este lăsată să îmbătrânească, să desfrunzească şi să formeze capete cu seminţe. Pentru a cultiva impresia de natural, inflorescenţele sunt presărate la intervale printre ierburi de multe ori mai înalte decât ele – contrar practicii grădinăritului clasic de a pune în evidenţă corolele comasându-le în volume mai înalte, ridicate deasupra foliajelor. Astfel, compoziţiile sale se disting printr-o natură sculpturală, marcată de siluete dramatice care se conturează pe fundalul unor tuşe ample, reproducând estetica preeriilor şi luncilor. Această impresie de laissaiz faire, de peisaj spontan, este însă riguros planificată prin cartări minuţioase ale diferitelor soiuri, făcute cu precizia şi viziunea cu care un compozitor îşi aşterne notele pe portativ. Succesul lui Oudolf a traversat oceanul, dându-i posibilitatea să realizeze plantaţia de 5 acri din Lurie Garden, în Millenium Park, Chicago. Experienţa l-a imers în aprofundarea plantelor perene din preeriile nord-vestului american, ceea ce l-a echipat cu o nouă paletă folosită ulterior în Battery Park şi pe High Line, în New York. High Line, în Manhattan, New York, este cu siguranţă cel mai iconic gest peisager al ultimelor decenii, care a demonstrat magistral forţa regeneratoare a naturii şi moştenirii culturale în oraş, inspirând multe ambiţii similare în oraşe din întreaga lume. Având ca date de temă cerinţa de a ilustra varii secvenţe de luminiş, preerie şi luncă, Piet Oudolf şi-a încercat mâna în reconstituirea spiritului liber şi sălbatic al naturii care luase în mod spontan în stăpânire calea ferată din Manhattan. The Bosque şi The Gardens of Remembrance în Battery Park reprezintă o altă lucrare publică majoră a lui Piet Oudolf în New York. Cele două grădini au teme diferite: un crâng cu plante de preerie şi de pădure, şi o grădină care combină 114 de soiuri diferite de plante perene şi native, simbolizând rezilienţa localnicilor după atentatul din septembrie 2001. În fiecare an, plantele renasc cu forţă sporită, subliniind mesajul parcului. Un prim proiect realizat de Oudolf în Statele Unite, Lurie Garden (Millenium Park, Chicago) a reprezentat ocazia ideală pentru horticultor de a-şi extinde şi aprofunda cunoaşterea plantelor de preerie nord-vest americană. Prinsă între peluza pavilionului Jay Pritzker realizat de Frank O. Gehry & Associates şi extensia Institutului de Artă proiectat de Renzo Piano Building Workshop, înconjurată de arta lui Anish Kapoor şi Jaume Plensa, grădina reprezintă un necesar moment de respiro care se sustrage formalului, contribuind cu o notă pastorală la atmosfera vivace din Millennium Park. Piet Oudolf este singurul horticultor invitat să-şi prezinte munca în cadrul Bienalei de la Veneţia, în 2010, după arhitecţi peisagişti precum Gustafson Porter LTD şi Gustafson Guthrie Nichol LTD în 2008 şi Lara Favaretto în 2009. Instalaţia sa „Giardino delle Vergini” este definită de grupuri de plante care se repetă în două planuri: un strat cu plante mici, foarte texturale, proeminente, şi un strat cu plante înalte întrerupt de grupări de plante joase, pentru a crea un sentiment spontan. Împreună, cele două dau impresia unei pajişti înalte. Piet Oudolf a contribuit şi la estetica unuia dintre faimoasele pavilioane Serpentine realizate în fiecare an în Kensington Gardens, mai precis la structura proiectată de Peter Zumthor în 2011 ca un „hortus conclusus”, o grădină închisă. Concepută ca o oază de linişte, grădina este adăpostită de pavilionul înfăşurat în jurul său pentru a o decupa din spaţiul parcului ca pe un moment de respiro. Inflorescenţele dominante ale grădinii, de culoare galben-muştar, aparţin păstârnacului.