Reabilitarea Palatului Cultural din Blaj
Palatul Cultural din Blaj a fost proiectat în anul 1930 de către arhitectul bucureștean Victor Smigelschi*, clădirea urmând să servească în primul rând pentru evenimentele inițiate de Asociația Culturală ASTRA. Începând cu anii ’60 în clădire a funcționat cinematograful orașului, ocazie cu care s-au adus și primele modificări asupra clădirii și curții interioare a acesteia.
În paralel cu această funcțiune, la etaj au fost amenajate pe rând Muzeul de Istorie și Etnografie al Blajului, Biblioteca orășenească și Centrul de radioficare Blaj, toate aducând diverse adaptări funcționale spațiului interior.
În iarna anului 1995 un violent incendiu distruge o mare parte din clădire, fiind puternic afectate acoperișul sălii de spectacole și spațiul interior al acesteia. În urma acestei traume, clădirea a rămas în ruină până în anul 2012 când s-a inițiat proiectul de reabilitare și refuncționalizare a acesteia.
Prin acest proiect, promotorul a dorit realizarea unei săli multifuncționale flexibile, care să beneficieze atât de un iluminat natural cât și de unul controlat, care să poată adăposti o gamă cât mai largă de evenimente culturale pentru comunitate: concerte, baluri, conferințe, expoziții, piese de teatru ș.a.
De asemenea, în clădire urmează să activeze sediul Academiei Române – Filiala Alba. Clădirea Palatului Cultural din Blaj nu este înscrisă în Lista Monumentelor Istorice, cu toate că ea este cuprinsă în zona de protecție a monumentelor istorice de importanță națională – Catedrala Greco-catolică Sf. Treime și Palatul Bagdi György. În Arhivele Naționale – Direcția Județeană Alba, s-a descoperit o parte a proiectului inițial semnat de Victor Smigelschi.
Presa vremii conține informații cu privire la momentul inaugurării Palatului. De asemenea, în colecția de fotografii a Bibliotecii Universității Babeș Bolyai există două imagini care prezintă exteriorul Palatului la scurt timp după inaugurare. Din păcate, în niciuna din sursele de documentare nu s-a putut identifica amenajarea inițială a sălii de spectacole deoarece sursele documentare nu conțin informații pentru interior.
O parte din ipotezele de configurare a spațiului sălii s-au bazat pe relatări verbale ale locuitorilor din Blaj. Expertizele tehnice și studiile preliminare a reclamat necesitatea aducerii clădirii aflate în ruină, la toate normele actuale de rezistență, de funcționare și de siguranță în exploatare.
De asemenea, s-a propus aducerea edificiului la nivel funcțional și spațial la etapa din proiectul inițial, eliminându-se modificările ulterioare. Inovația conceptuală a constat în intervenții contemporane discrete, care să evoce istoria recentă, traumatică a clădirii și în același timp să creeze un spațiu public interior și exterior flexibil, adaptabil diverselor manifestări ale vieții culturale transilvănene.
Astfel, sala mare devine multifuncțională prin eliminarea completă a scaunelor fixe și prin controlul luminii naturale/artificiale realizată gradual prin deschiderea/obturarea celor două luminatoare din acoperișul propus în proiect.
Prin mijloace minime, reversibile (structura metalică a acoperișului sălii, detașată prin cele două luminatoare, cărămida lăsată aparentă, tavanele false din oțel preoxidat) se amintește de spațiul interior afectat de flăcări dar și de un ambient cultural a cărui istorie a fost scrisă în straturi fine.
Lucrările executate prin acest proiect de reabilitare și refuncționalizare au grade complexe de intervenție. S-a început cu consolidări structurale și cu refacerea tuturor șarpantelor și învelitorilor. Odată definit și consolidat volumul major, a urmat refacerea finisajelor interioare și exterioare căreia i s-a adăugat, după o atentă documentare, reabilitarea tâmplăriei originare la ușile de intrare (singurele păstrate) și refacerea tâmplăriei interioare și exterioare conform informațiilor desenate din tablourile de tâmplărie inițiale.
Instalațiile sanitare, electrice, de încălzire, cât și realizarea instalației de ventilație au avut proiecte speciale atent coordonate astfel încât să respecte noua spațialitate a palatului a cărei nouă vocație este flexibilitatea în utilizare. Realizarea mecanicii de scenă a răspuns exigențelor de versatilitate a spațiului de spectacole și evenimente. Montarea sistemului de obturare al luminatoarelor a constituit o performanță tehnică. Amenajările exterioare din curtea Palatului au conciliat cu eleganță suprafețe minerale și vegetale, interiorul cu exteriorul, lumea palatului cu universul urban.
Palatul Cultural din Blaj devine, prin intervențiile de reabilitare recente, un program arhitectural complex, versatil, a cărui identitate este redată orașului printr-o iterație contemporană, convingătoare. Acest proiect mărturisește un exemplu de excelentă practică prin care valorile patrimoniale pot fi înviate într-o cheie de lectură actuală și deschisă.
*Familia Smigelschi reprezintă în cultura română un reper cultural distinct: profesorul și canonicul catolic Victor Smigelschi (1856-1918) – unchiul arhitectului – fiind cel care a reeditat și adnotat „Biblia de la Blaj”, 1795, a doua traducere în limba română a Sfintei Scripturi, realizată de Samuil Mincu, supranumit Klein.