fbpx

Regenerare și reconfigurare a mobilității urbane: Terminalul de Autobuz și Parcul din São Luís

ARHITECTURĂ: Natureza Urbana TEXT: Anda Zota FOTO: Meireles Junior

În lumea noastră din ce în ce mai urbanizată, cu toții am adoptat un stil de viață apropiat de nomadism. Noile constrângeri de mediu, dar și sociale au determinat un comportament „dinamic”, astfel încât chiar și clădirile au ajuns „pe roți”. Dar odată cu apariția dezbaterilor pre și postpandemice legate de configurarea orașului și accesibilitatea lui, mobilitatea urbană a devenit un subiect cu totul aparte, în sensul în care orice oraș cu conexiuni facile și spații publice adresabile a devenit un hyper-interes pentru cetățeni. Iată un exemplu în care reconfigurările urbane construiesc o mobilitate coerentă în oraș.
Proiectul creează o conexiune între Avenida Vitorino Freire și terminalul de autobuz, care face parte din șoseaua de centură din jurul orașului vechi. Deși a fost construit cu scopul de a căuta soluții noi pentru o dezvoltare mai ordonată a nucleului urban central și de a evita devalorizarea acestuia, sistemul rutier ajunge să configureze bariere între diferitele relații din țesutul urban, inclusiv cu elementele naturale.
 
Configurarea urbană și mai ales felul în care a fost realizată trasarea bulevadrului principal au creat, în timp, un efect de barieră între elementele care asigură accesibilitate și  malul râului Bacanga. Rezultă astfel o configurație rară a teritoriului, întrucât o mare parte a spațiilor de-a lungul malului râului devin izolate și inaccesibile, iar fluxul pietonal este adesea întrerupt.
 
Strategiile de restructurare a sistemului de mobilitate și liniile directoare de ocupare prioritizează mai multe spații acordate oamenilor. Redimensionarea sistemului rutier acoperă toate modurile de transport, oferind confort și siguranță, promovând tratarea trotuarelor și noi treceri pentru legăturile fizice și vizuale dintre spațiile publice și dotările urbane. Implementarea unei piste pentru biciclete, a unei benzi exclusiviste pentru autobuze și îmbunătățirea iluminatului public asigură aici un sistem de transport colectiv dinamic și facil.
 

Reorganizarea pieței și a terminalului de autobuz oferă o mai bună distribuție a punctelor comerciale și elimină barierele fizice și vizuale existente. Reproiectarea spațiului creează mici piețe dotate cu echipamente și mobilier urban, promovând condiții ideale pentru crearea unui spațiu public vibrant. Sistemul rutier al terminalului este restructurat și modernizat, urmărindu-se o mai mare calitate a serviciilor oferite utilizatorilor.


Procesul de dezvoltare a soluțiilor arhitecturale s-a dovedit a fi unul colaborativ și participativ, implicând, prin diverse mese rotunde și dezbateri, asociații și autorități locale. Au fost efectuate anchete sociale și analize ale situației preexistente, cu scopul de a elabora o propunere care să răspundă tuturor cerințelor și nevoilor locale. Odată cu analizele teritoriale, anchetele sociale au ghidat amplasarea punctelor comerciale și definirea tipologiilor noilor spații, rezultând o regenerare urbană care răspunde concret tuturor nevoilor unei mobilități urbane contemporane.

 

Descoperiţi mai multe proiecte de spaţii publice accesibile şi soluţii pentru transportul din viitor în igloo #207 / aprilie – mai 2022 / Mobilitate, în curând pe piaţă

PROIECT: Parcul și Terminalul de Autobuz; AMPLASAMENT: São Luís, Maranhão, Brazilia; SUPRAFAŢA TERENULUI: 225.850 mp; ARHITECTURĂ: Natureza Urbana; ECHIPA: Manoela Machado, Pedro Lira, Camila Reis, Camila Sanches, Julia Marini, Juliana Yoshida, Juliette Tellier, Renata Peres, Raquel Araruna, Renan Ferreira, Roberto Zocchio and Fernando Botton; FINALIZAT: 2021

Coșul de cumpărături
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0