Schimbarea în designul RO = sustenabil, reciclare, eco, noi tehnologii

03_KD

Schimbare… cuvântul pe care acest an ne-a obligat să îl declinăm în mod diferit și-a pus amprenta inclusiv asupra comunității creative și a designului românesc. Întâmplător sau nu, tema ediției 2020 a celui mai cunoscut festival de design autohton, Romanian Design Week (11-20 septembrie 2020), este „Schimbarea”, iar pentru expoziția centrală a fost ales Combinatul Fondului Plastic.

Dincolo de orice viziune ar fi avut designerii, artiștii sau arhitecții despre forme inedite de exprimare în domeniile lor grație noilor tehnologii, a reciclării sau a utilizării insolite a materialelor, „schimbării” îi trebuie adăugat filtrul noii realități mondiale. În speranța că nu vor mai exista „schimbări” care să ne împiedice să ne bucurăm de o nouă celebrare a designului românesc, am selectat câteva dintre proiectele prezente în cea de-a opta ediție a festivalului.

Noii artizani digitali:
Mădălin Gheorghe și designul formelor 3D sculptate gravitațional

Mădălin este unul dintre designerii români care se scufundă cu plăcere în lumea designului parametric, unde contrariile se pot atrage și materialele cu comportament divergent se pot potența. Drag and Drop este numele start-up-ului în echipa căruia designerul imaginează și transpune cu ajutorul tehnologiei de imprimare 3D la scară mare detalii și forme organice concretizate în colecții.

Mai întâi, corpuri de iluminat care invocă entități luminoase de pe bolta cerească sau flori eterice. Acestora li se adaugă ghivece pentru flori, care vin să completeze natura cu noua natură a produselor create de artizanii digitali. Plasticul utilizat este biodegradabil sau reciclat, Drag and Drop fiind susținători ai unei sustenabilități care privește către viitor. După cum ne-a mărturisit Mădălin, „Drag and Drop este expresia unei estetici contemporane facilitate de dezvoltarea tehnologiei de printare 3D la scară mare și proiectarea prin intermediul algoritmilor. Augmentat de bogăția detaliilor pe care tehnologia de print 3D le permite, designul devine fluid și organic, aproape de natură, atât prin formă, cât și prin modul sustenabil de producție”.

În cadrul RDW vor fi prezentate și produsele-rezultat ale unui workshop organizat de Design Morphine, unde Mădălin a fost tutor în compania polonezului Mateusz Zwierzycki. Aici au fost realizate, alături de studenți din România, Austria, Israel, Olanda, Vietnam, Australia, Italia și Germania, o serie de obiecte printate 3D care alătură corpurilor de iluminat sau studiului suprafețelor, corsete și cotidienele măști. (Foto: Gaby Miègeville-Little, courtesy of Mădălin Gheorghe)

Drumul inițiatic al pălăriei convertite în obiect design: UPcycled Hats by Kristina Dragomir

UPcycled Hats este un proces transformațional. Obiect statut, obiect iconic, pălăria se înscrie în viziunea artistică a designerului Kristina Dragomir pe un drum inițiatic-transformațional, putând deveni obiect decorativ – vază, abajur sau chiar măsuță de cafea. Pălăriile și obiectele decorative sunt realizate manual, iar în joc se prind cele mai diverse elemente, tărâmul experimentării intersectându-se cu sustenabilitatea, meșteșugul, reciclarea și utilizarea inteligentă a unor materiale ecologice.

În caz că v-am stârnit curiozitatea în legătură cu materialele utilizate, Kristina ne-a oferit o idee: „Porțelanul a fost amestecat cu diferite bucăți de hârtie tocată (paper clay), paiul a fost decorat cu flori și fluturi naturali, bronzul a fost combinat cu spini, iar lâna a fost presată cu diferite resturi de ațe rămase prin atelier.” În procesul lor de metamorfoză, pălăriile au primit ornamente florale „cu ajutorul frunzelor și a florilor presate pe care le-am combinat cu iarba de mare, spinii și fluturii naturali”. De la flori la animal print nu a fost decât un pas, designerul folosind inclusiv așchii de lemn inserate în fibrele țesute de abacca. Bejul, albul și nuanțele conexe au fost privilegiate pentru relația specială pe care le au cu lumina. UPcycled Hats este un exemplu al infinitelor posibilități ale designului care include materialele ecologice și reciclarea creativă. (Foto: Iulian Nan, Marian Pălie)

O bicicletă urbană croită cu material verde: Veltra Bikes ne propune să pedalăm pe bambus

Cât de mult ne gândim la design sau sustenabilitate atunci când mergem pe bicicletă? Mijloc de transport sustenabil în sine, aliat în lupta cu încălzirea globală și, mai nou, aliat al menținerii distanțării sociale, bicicleta nu încetează să ne surprindă. Așa cum s-a întâmplat și cu descoperirea start-upului Veltra Bikes, fondat de Sabin Dimian și Ion Morozan, care împreună cu arhitectul Vlad Voicu, Cristian Tudoroiu (research și dezvoltare) și restul echipei și-au pus energiile în proiectarea și producția unei biciclete din bambus.

Modelul, unisex, are un design minimalist, elegant, combinând cadrul din bambus în nuanță naturală cu un procent de peste 50% materiale naturale sustenabile, realizate manual în țară. Veltra își susține alegerea bambusului prin calitățile sale sustenabile, care îl fac ideal pentru conturarea unei biciclete – „raport mare rezistență-greutate, amortizare a vibrațiilor și creștere durabilă”, dar și prin faptul că este un material verde, fiind „al doilea cel mai bun absorbant natural de CO2 după alge și producând cu până la 35% mai mult oxigen decât copacii”. Veltra Bikes devine astfel încă un motiv să ne imaginăm o schimbare pozitivă în viitorul designului românesc, cu accent pe reciclare, materiale durabile și ecologice. (Foto: Vlad Grigore, Vlad Voicu)

Articol publicat în igloo #197_august-septembrie 2020

igloo_197-shop