fbpx

Şcoala Guldberg din Copenhaga

Text: Catrinel Negru
Foto: VELUX

Proiectul VELUX de renovare energetică a şcolii primare Guldberg din Copenhaga, construită în 1886, a contribuit la realizarea mai multor obiective, toate în strânsă legătură cu Conferinţa COP15 a Naţiunilor Unite privind schimbările climatice. Primul şi cel mai important scop a fost îmbunătăţirea performanţei energetice a clădirii, care s-a realizat prin măsuri precum înlocuirea centralei termice, modernizarea ferestrelor de mansardă sau amplasarea unor colectoare solare pe suprafeţele sudice ale învelitorii.

Iluminarea naturală şi ventilaţia naturală a spaţiilor din mansardă contribuie la reducerea consumului de energie electrică destinată corpurilor de iluminat şi ventilaţie mecanică, cât şi a surselor de răcire pe timp de vară. Au fost inserate în şarpantă vitraje formate din câte patru ferestre de mansardă: două module inferioare de dimensiuni mai mari, pentru a permite un câmp vizual cât mai extins, şi două module superioare mai mici care, prin deschidere automatizată, asigură ventilaţia naturală în condiţii maxime de siguranţă din punct de vedere al înălţimii parapetului şi aduc lumina naturală în profunzimea încăperilor. Modulul este completat la partea superioară de două panouri solare de dimensiuni egale cu ferestrele mari, care asigură apa caldă pentru grupurile sanitare şi încălzirea subsolului.

Ferestrele de mansardă sunt echipate cu rulouri exterioare parasolare cu baterie solar care reflectă 80% din căldura solară, lăsând lumina să pătrundă fără o diminuare cantitativă importantă. De asemenea, acestea au şi funcţia de a împiedica fenomenul de strălucire excesivă pe timp de vară, asigurând condiţii optime de lucru pentru elevi. Întregul sistem este echipat cu un program de control centralizat al elementelor anvelopantei: dimineaţa, înainte de cursuri, precum şi în cazul în care nivelul de CO2 creşte semnificativ, ferestrele sunt deschise pentru ventilare; vara, în timpul nopţii, se realizează ventilarea generală pentru răcirea aerului interior. În cazul în care radiaţia solară este excesivă, rulourile parasolare coboară automat.

Un senzor de presiune a vântului comandă care dintre ferestre pot fi deschise fără a răci spaţiul excesiv, iar senzorii de ploaie închid automat toate ferestrele pentru a sigila anvelopanta în caz de intemperii. Operarea centralizată a sistemului poate fi anulată prin comandă manuală în orice moment, permiţând utilizatorilor să adapteze scenariile prestabilite la nevoile lor reale. Totodată, copiii pot urmări pe un ecran afişat în holul şcolii atât consumul de apă, căldură şi electricitate, cât şi nivelul de emisii de CO2. Prevederea sistemelor de iluminare naturală şi ventilaţie este o investiţie pe termen lung în viitorul copiilor: lumina naturală stimulează atât procesul de învăţare, prin concentrarea atenţiei şi îmbunătăţirea memoriei, cât şi starea generală de bine, sporind imunitatea. Reîmprospătarea aerului reduce riscul alergiilor şi asigură evacuarea dioxidului de carbon şi a vaporilor de apă produşi prin respiraţie.

Dincolo de beneficiile sale directe asupra procesului de învăţământ, clădirea a servit drept cadru pentru Forumul Copiilor privind schimbările climatice, care a avut loc în 2009. În spaţiile nou amenajate – sălile de clasă, centrul educaţional şi locurile de recreere – au fost organizate ateliere internaţionale pentru elevi, având ca scop producerea de postere, broşuri şi prezentări referitoare la protecţia mediului, acestea fiind ulterior popularizate. Astfel, cei mici au devenit conştienţi de principiile ecologiei şi ale economisirii de energie, acesta fiind unul dintre cele mai importante rezultate ale forumului.

Coșul de cumpărături0
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0