Stirling Prize 2011 pentru Zaha Hadid
Pentru al doilea an consecutiv, RIBA a decis acordarea distincţiei Stirling Prize biroului Zaha Hadid Architects, de data aceasta pentru clădirea Evelyn Grace Academy. Proiectul a fost ales din 6 nominalizări, printre care şi Olympic Velodrome de Hopkins Architects (preferatul publicului) şi Folkwang Museum din Essen, proiectat de David Chipperfield Architects.
Evelyn şi Grace sunt, de fapt, două centre educaţionale interesant adăpostite sub umbrela aceluiaşi proiect, cel al Academiei ce reuneşte ambele nume. Proiectul este un elogiu adus dialogului între diferitele vârste umane, cu particularităţile lor, dar şi între diferitele ipostaze ale unui sit puternic destructurat.
Amplasamentul este reprezentativ pentru istoria destul de frământată a Londrei. Zona preponderent rezidenţială din jurul sitului şi-a păstrat caracterul relativ neschimbat din 1862 până în prezent, aşa cum o arată hărţile oraşului. O mare parte din locuinţele de aici au fost avariate sau distruse complet în timpul bombardamentelor celui de-al Doilea Război Mondial, iar planul din 1974 arată faptul că funcţiunea terenului propriu-zis devenise una industrială. Birourile, halele şi rezervoarele Turnătoriei au marcat atmosfera zonei până în perioada recentă, iar unul dintre depozite, situat în partea sudică, se păstrează şi acum.
Cele două artere istorice între care se desfăşoară situl, Loughborough Park şi Shakespeare Road, au caracter director: propunerea unei noi clădiri sau ansamblu de clădiri, indiferent de funcţiune, trebuia să se adreseze amândurora. Astfel, clădirea Academiei Evelyn Grace funcţionează ca o punte de legătură între cele două străzi, existând câte un punct de acces principal pentru fiecare dintre ele.
Principiul după care a fost gândit layoutul acestui ansamblu educaţional este cel al „şcolii în cadrul şcolii”. Astfel, cei 1 200 de elevi care învaţă în Academie se împart, de fapt, în patru categorii: Evelyn Middle, Evelyn Upper (fiecare cu câte 270 de elevi), Grace Middle şi Grace Upper (câte 330), toate fiind articulate prin spaţii de uz comun. Şcolile Middle – pentru grupa de vârstă cuprinsă între 11 şi 14 ani – au fiecare acces distinct prin terasele de la primul etaj şi se extind pe tot etajul până aproape de centrul compoziţiei. Cele Upper (pentru elevi între 14 şi 18 ani) sunt accesate prin puncte situate cumva diametral opus faţă de primele – Evelyn printr-o terasă proprie la nivelul 1, iar Grace la nivelul parterului – astfel încât elevii din ciclul superior nu sunt obligaţi să se intersecteze cu cei mai mici, decât în situaţii excepţionale.
Totuşi, locuri de comunicare deschisă între elevii diferitelor şcoli există, iar ingeniozitatea configurării lor face din acest proiect un monument al transparenţei. În limitele aceleiaşi clădiri sunt amplasate, la parter, spaţii interioare şi exterioare de recreere şi activităţi sportive, practic întregul prim nivel fiind apt să fie folosit de către toţi elevii, indiferent de vârstă. În plus, în zonele de tangenţă între unităţile ce alcătuiesc Academia, spaţiile generos dimensionate încurajează apropierea şi interacţiunea dintre colegi de diferite vârste. Pe scurt, cursurile se ţin separat, dar recreaţiile aparţin tuturor.
Fiecare dintre încăperile ce alcătuiesc aceste sub-unităţi aproape imposibil de distins din exterior se bucură, înăuntru, de aportul luminii solare. Oportunităţile de ventilaţie şi iluminare naturală au fost folosite la maximum de proiect prin orientarea sa pe teren şi prin soluţiile tehnice folosite. Vocaţia sustenabilă a proiectului nu este o surpriză în sine, dată fiind aplecarea contemporană pentru aceste chestiuni, dar forma seducătoare, dinamică şi totuşi sobră pe care o îmbracă grila de principii „verzi” în acest proiect este dată de creativitatea particulară a ZHA.