SurExpositions / MOB 2011. Frânturi de Paradis
Pentru al şaselea an consecutiv, Muzeul de Artă din Timişoara a fost gazda evenimentului SurExpositions, o iniţiativă a Institutului Francez Timişoara lansată în urmă cu şapte ani. Expoziţia ”Frânturi de Paradis” reprezintă un concept propus de biroul de arhitectură parizian Encore Heureux. Comisarii Julian Choppin şi Nicola Delon urmăresc ca prin întocmirea unui inventar urban realizat în patru zile de o echipă mixtă de fotografi români şi francezi (Loredana Brumă, Magali Paulin, Ştefan Tuchilă şi Cindy Lelu), să prezinte publicului nu un răspuns personal cu privire la tema abordată, ci să adreseze o întrebare privitorului: cum ne raportăm astăzi la ideea de Paradis? Care sunt frânturile pe care fiecare dintre noi le descoperă în oraşul pe care îl locuieşte sau pe care îl cercetează pentru prima dată?
Dincolo de conţinutul fotografic, conceptul scenografic este unul durabil întrucât la montarea expoziţiei au fost luate în considerare abordarea unui buget cât mai redus şi reutilizarea materialelor la închiderea expoziţiei. Astfel, ca suport pentru fotografii au fost achiziţionate panouri din gips carton care la finalul evenimentului vor fi folosite în scopul pentru care au fost create, în construcţii, iar imaginile au fost imprimate pe hârtie fotografică, în formate mici pentru a putea fi realizate în cadrul Institutului şi montate cu spray adeziv, evitând astfel achiziţionarea unor accesorii adiţionale.
În cifre, proiectul a însemnat 2 comisari, 4 fotografi, 6 zile de cazare în Timişoara, 148 de km parcurşi pe jos, 6123 de fotografii realizate, din care 317 expuse în 9 săli.
Colectivul de arhitecţi Encore Heureux a fost creat în 2001 fiind orientat înspre proiecte aflate la graniţa dintre artă, arhitectură şi design, dezvoltate în jurul unor concepte ce ţin de reinterpretarea oportunităţilor existente. Proiectele Petit Bain, Room-Room sau Ciné 32 sunt doar o parte dintre demersurile reprezentative în acest sens.
Loredana Brumă este arhitect diplomat în cadrul Universităţii de Arhitectură şi Urbanism ”Ion Mincu”din Bucureşti, iar în prezent urmează cursurile unui program de specializare în arhitectura şi patrimoniul secolului XX în cadrul ENSA Paris-Belleville. În 2006, a iniţiat primul proiect românesc de documentare fotografică de arhitectură bazat pe voluntariat, Case Care Plâng, demers ce s-a dezvoltat în ultimii 5 ani pe fondul a numeroase colaborări cu organizaţii profesionale de profil, Ambasada Franţei în România şi Institutul Francez Bucureşti, Ministerul Culturii şi ICR Paris.
Cindy Lelu, originară din Pas de Calais, a urmat timp de 5 ani cursuri de arte plastice în cadrul Universităţii Lille 3, iar în prezent este absolventă a şcolii Naţionale Superioare de Fotografie din Arles. Studiile sale se orientează asupra morfosintaxei peisajelor postindustriale aflate în mutaţie, fiind poziţionate la jumătatea drumului între documentar şi social, având caracteristice serialitatea şi neutralitatea.
Ştefan Tuchilă este arhitect şi fotograf de origine română stabilit în Paris din 2004. De peste 8 ani, colaborează ca fotograf cu revista Arhitectura/ Zeppelin şi a realizat numeroase proiecte de cercetare personală asupra vieţii urbane, concentrate în particular asupra Bucureştiului. Demersuri precum ”Nu”, „L’esthétique de la contradiction” sau „3X Bucarest” stau mărturie acestui fapt.
Magali Paulin a studiat arte plastice la Universitatea Picardie Jules Verne din Amiens, iar din 2008 urmează cursurile Şcolii Naţionale Superioare de Fotografie din Arles, prilej cu care începe să studieze modalităţi de plasare a corpului într-o imagine, interes manifestat atât în fotografie, cât şi în activităţi conexe precum sculptura, performance-ul şi coregrafia. A absolvit în 2011 cu seria Posturi ce a fost proiectată în luna iulie în timpul festivalului Voies Off de la Arles.
În paralel cu această acţiune s-a desfăşurat proiectul MOB, care îşi propune să încurajeze practicile artistice legate de tehnologiile mobile fără fir. Fiind realizat în 5 oraşe europene, demersul are ca obiective definirea spaţiului urban printr-o componentă multilaterală şi sensibilă şi încurajarea locuitorilor în a utiliza noile tehnologii ca instrumente de exprimare artistică. Oraşele implicate sunt Barcelona, Paris, Praga, Timişoara şi Varşovia.
Proiect de cooperare europeană, MOB este susţinut de Comisia Europeană prin programul „Cultura” şi a apărut în urma colaborării a 5 organizaţii culturale ce au ca scop susţinerea noilor forme de creaţie artistică: Dédale/SmartCity din Paris (Franţa), Makata/Festival Moving Closer din Varşovia (Polonia), CIANT/Festival Enter din Praga (Republica Cehă), Hangar din Barcelona (Spania) şi Institutul Francez din Timişoara /SurExpositions (România).
Evenimentul a fost posibil cu sprijinul echipei Institutului Francez Timişoara, reprezentată de directorul Thierry Sete, secretarul cultural Ingrid Diac şi responsabilul cultural Jean Bankofski, As. Arh. Mihai Donici şi studenţii voluntari Valentina Ramona Paul, Ana Victoria Cosma, Adrian Foltean, Andrei Puică, Arina Maria Gheorghiu, Andrea Popa, Lidia Pădurar, Constanţa Dohotaru, Radu Popovici, Ioana Suster, Patricia Paul, Maria Temţunic şi Ana Maria Sîrbu, Lucian Ionică, Alex Nicodim şi Rainbow Print, Marcel Tolcea, Ioan Iusan şi Claire Loucoupoulos.
Producţie SurExpositions: Institutul Francez Timişoara/ Producţie MOB: Dedale, Institutul Francez din Timişoara/ Scenografie: Encore Heureux/ Grafică: Alin Adnan/ Portrete: Andrei Puică