„Temporar închis”: 7 expoziții care poate că se vor întâmpla în 2021

Alexander Calder, Têtes et Queue, 1968 © Staatliche Museen zu Berlin, Zentralarchiv/Reinhard Friedrich
Alexander Calder, Têtes et Queue, 1968 © Staatliche Museen zu Berlin, Zentralarchiv/Reinhard Friedrich

Începeam anul trecut cu avânt, cu dor de ducă și cu gândul la expozițiile spectaculoase de artă care păreau să ne aștepte. Probabil nici una dintre ele nu a mai avut loc. Muzee, galerii și atâtea alte spații de întâlnire și voie bună s-au închis, iar artele s-au străduit să răzbată și de departe și au ocupat mai vizibil spațiul digital. A fost mai bine, a fost mai rău? Ca întotdeauna în momente de prefaceri majore, ceva s-a pierdut, ceva s-a câștigat. Poate că ceva vom fi și învățat. Dacă urmele unui an straniu se vor impregna adânc în noi sau, dimpotrivă, viața își va regăsi treptat cursul firesc și vom uita tot, e, din nou, greu de estimat. Cert e că de bucuria de a călători și a păși cu piciorul pragul unui muzeu și a trăi pe viu experiența artei în spațiu încă avem nevoie. Pentru 2021 muzeele lumii imaginează în continuare expoziții, dintre care am ales câteva spre recomandare. Incertitudinea planează asupra lor, desigur, dar asta nu înseamnă că nu putem visa împreună.

Canaletto & Veneția
Holburne Museum | Bath | 22 ianuarie – 21 septembrie

Canaletto (1697-1768) e cunoscut pentru precizia și autenticitatea peisajelor sale urbane (Roma, Londra și mai cu seamă Veneția), învăluite totodată într-o lumină caldă și melancolică ce devine aproape kitsch în nenumăratele sale tablouri de largă circulație comercială, fiind de altfel un pictor care nu se ferește să-și exploateze masiv meșteșugul în scopuri financiare. Picturile lui au însă darul de a ne face pur și simplu să visăm, iar peisajele sale venețiene, prin acuratețea ansamblului și detaliului deopotrivă, au căpătat în timp și o valoare istoric-documentară. Holburne Museum prezintă anul acesta, în mod excepțional, cea mai amplă colecție Canaletto dedicată Veneției. Muzeul din Bath, ce adăpostește o frumoasă colecție de artă plastică și decorativă, precum și un cabinet de curiozități, este el însuși o destinație interesantă – înconjurat de grădini englezești idilice de secol XVIII (Sydney Gardens, pe unde se plimba și Jane Austen) și redeschis în 2011 după extinderea clădirii principale (un hotel construit la 1799) printr-un bloc de sticlă, marca Eric Perry Architects.

Canaletto, Intrarea către Marele Canal, Veneția (1731-1736). Din colecția Woburn Abbey.
Canaletto, Intrarea către Marele Canal, Veneția (1731-1736). Din colecția Woburn Abbey

Francis Bacon
Royal Academy of Arts | Londra | 30 ianuarie – 18 aprilie

Expoziția Francis Bacon: Man and Beast se concentrează asupra fascinației pictorului englez pentru animale (și animalic/animalitate), temă pregnantă, obsesivă de-a lungul întregii sale creații ce se întinde pe o perioadă de 50 de ani. Curatorii au urmărit și felul în care percepția asupra animalelor se translatează în reprezentările hibride, violente și distorsionate ale corpului și figurii umane, surprinse la granița sau în mijlocul unor trăiri tulburătoare. Dincolo de tematism și intențiile curatoriale, confruntarea pe viu cu arta lui Francis Bacon rămâne oricum o experiență puternică. Expoziția va cuprinde și lucrări timpurii, mai puțin cunoscute, precum și ultima sa pictură.

Three Studies for the Portrait of Henrietta Moraes, 1963
Three Studies for the Portrait of Henrietta Moraes, 1963

250 de ani de sclavie
Rijksmuseum | Amsterdam | 12 februarie – 30 mai

Rijksmuseum cartografiază 250 de ani de istorie colonială desfășurată pe patru continente, într-o expoziție dedicată sclaviei și construită în jurul a zece povești/traiectorii personale aparținând atât sclavilor, cât și vânzătorilor și proprietarilor de sclavi ori celor care au încercat să reziste opresiunii. Expoziția mizează atât pe dimensiunea documentară (iar aici curatorii au beneficiat de implicarea unui comitet divers de specialiști externi), cât și pe crearea unui efect de înțelegere și apropiere emoțională și umană. Vor fi expuse 140 de obiecte ce documentează fenomenul, împreună cu elemente de istorie orală, cântece și mărturisiri.

Sclavi muncind pe câmp (circa 1850), autor necunoscut (Rijksmuseum)
Sclavi muncind pe câmp (circa 1850), autor necunoscut (Rijksmuseum)

Shooting Down Babylon
Zeitz MOCAA | Cape Town | 17 februarie – 29 august

Profităm de ampla retrospectivă a uneia dintre cele mai importante artiste sud-africane, Tracey Rose (n. 1974), pentru a readuce în atenție un proiect de intervenție arhitecturală și reconversie pe care l-am prezentat acum trei ani în revista igloo, într-un număr cu un dosar dedicat muzeelor. Este vorba despre Zeitz MOCAA, un vechi siloz transformat în muzeu de artă contemporană de către biroul londonez de arhitectură Heatherwick Studio. Expoziția dedicată artistei Tracey Rose va cuprinde proiecții video, pictură, sculptură, fotografie și mai ales elemente performative, în care corpul devine o formă de explorare a identității, a traumelor postcoloniale, a ritualului și a esteticii violenței.

Tracey Rose, Sărutul, 2001.
Tracey Rose, Sărutul, 2001

Sophie Taeuber-Arp
Basel | Londra | New York | martie | iulie | noiembrie

Expoziția itinerantă Living Abstractions oferă o incursiune în lumea mai puțin cunoscutei artiste Sophie Taeuber-Arp, soția sculptorului Jean (Hans) Arp, amândoi figuri-cheie ai avangardei europene a secolului trecut, apropiați ai cercurilor dadaiste, prieteni cu Tristan Tzara, Jean Cocteau sau Marcel Duchamp. Opera ei cuprinde intervenții (timpurii) de design și arhitectură de interior, lucrări textile și, din anii ’20 și mai târziu, până la moartea sa în 1943, pictură abstractă în stil constructivist, cu compoziții vibrante și geometrii experimentale. Expoziția se va deschide la Kunstmuseum Basel în martie, iar apoi va merge la Tate Modern și MoMA.

Sophie Taeuber-Arp, Compoziție, 1931.
Sophie Taeuber-Arp, Compoziție, 1931

Sun & Sea (Marina)
Suedia | Germania | Rusia | mai | noiembrie

Marea senzație a Bienalei de Artă de la Veneția din 2019 a artiștilor și compozitorilor Rugilė Barzdžiukaitė, Vaiva Grainytė & Lina Lapelytė – instalația de operă din pavilionul Lituaniei, pe nisipul unei plaje ce conține oameni, joacă, râsete, alergări, înregistrând la un loc texturile mișcărilor și sunetele vieții noastre și ale pământului ostenit – își continuă, cu tot efortul logistic și scenografic, călătoria prin lume. Nouă ne-a plăcut atât de mult, încât în 2019 am ales-o pentru coperta unui număr igloo special.

Sun & Sea (Marina), opera-performance, Biennale Arte 2019, Venice © Andrej Vasilenko
Sun & Sea (Marina), opera-performance, Biennale Arte 2019, Venice © Andrej Vasilenko

Alexander Calder
Neue Nationalgalerie | Berlin | vară 2021

Sau: Mies van der Rohe meets Chipperfield meets Calder. Vara acestui an aduce la Berlin una dintre cele mai așteptate evenimente din lumea arhitecturii și artei contemporane: redeschiderea, după niște ani buni, a Neue Nationalgalerie, muzeu dedicat artei sec. XX și proiectat de Mies van der Rohe în anii ’60, fiind singura sa construcție din Germania postbelică. Lucrările de renovare și modernizare aparțin biroului David Chipperfield Architects, iar unul dintre punctele de atracție ale inaugurării spațiului îl va reprezenta o expoziție specială (Minimal / Maximal) cu inconfundabilele sculpturi ale lui Alexander Calder, mici, supradimensionate sau în mișcare.

Alexander Calder, Têtes et Queue, 1968 © Staatliche Museen zu Berlin, Zentralarchiv/Reinhard Friedrich
Alexander Calder, Têtes et Queue, 1968 © Staatliche Museen zu Berlin, Zentralarchiv/Reinhard Friedrich