fbpx

Trancespaces / vol. II. Instalaţii speciale

Concretul are posibilităţi limitate. „Primul lucru pe care trebuie să-l facem, într-o lume virtuală, este să ne schimbăm total felul în care gândim. Un scaun nu este neapărat răspunsul cel mai corect la nevoia cuiva de a se aşeza. Prima nevoie este aceea de relaxare şi odihnă, şi se poate extinde ulterior la nevoia de stimuli tactili sau olfactivi. Designul trebuie deci să adopte noi direcţii şi, în scurt timp, va deveni mult mai complex”, spun cei de la 3deluxe, un grup interdisciplinar german, înfiinţat în 1992.

Text: Ioana Păunescu
Foto: © Emanuel Raab

Pentru ei, designul a scăpat de natura sa statică. Având în vedere tehnologia care ne stă la dispoziţie, designul devine o variabilă a internetului, a proiecţiilor video, a soundului, a timpului… Welcome to the machine.

Cyberhelvetia.ch este un proiect pentru Expo.02, Expoziţia naţională a Elveţiei, proiect dezvoltat începând cu februarie 2001 în comunitatea web Cy şi, ulterior, în cadrul „piscinei” expoziţiei de la Biel-Bienne Arteplage. Având o suprafaţă de 1 149 mp şi fiind realizat doar din stejar şi pin masiv, placaj, metal şi sticlă, dar conectat, prin 12 km de cablu, la o întreagă suită de efecte speciale video şi audio, precum şi la comunicare prin Internet, instalaţia expoziţiei propune un mediu real în care cei aflaţi on-line pot comunica şi pe care îl pot influenţa. O extensie virtuală a realităţii, Cyberhelvetia.ch propune o organizare concretă a lumii, a comunităţilor virtuale. Cy (www.cyberhelvetia.ch) este un fel de oraş virtual în care persoane reale dar cu identitate imaginară (In.Cyders) trăiesc şi experimentează extensii ale vieţii lor reale. Ca oricare altă comunitate (Cy ajunsese, în 2002, la nu mai puţin de 17 000 de membri), ea presupune comunicare (în engleză, franceză, germană şi italiană) şi spaţii „publice” pentru întâlniri (“Cy.Park”), presă (“Cy.Press”), precum şi formele deja uzuale de dialogare: mail, SMS, instant messaging. Prin site-ul Cy, vizitatorii Expo.02 au putut să-şi facă simţită prezenţa virtuală în piscina realizată de 3deluxe, sub forma unor Cy.Bees. Expoziţia propriu-zisă, şi anume piscina, cu design inspirat din staţiunile tradiţionale elveţiene, simbolizează un loc în care oamenii se pot întâlni şi pot comunica, scufundându-se însă nu în apă, ci într-o atmosferă stranie, într-un cub de sticlă enorm, într-o piscină, de fapt virtuală, o apă generată doar de lumină şi de proiecţii de imagini, completate de sunet. De pe chaise longue-urile aşezate pe margine sau de pe saltelele din mijlocul apei, vizitatorii pot privi forme de viaţă imaginare care populează apa sau pot comunica cu exteriorul piscinei, folosind Aquaphone, ori pot stabili mijloace de comunicare cu Cy.Bees. Piscina este şi un loc în care se fac multe fotografii; imaginile plutesc printr-un canal de sticlă şi ajung apoi în piscină, acolo unde se amestecă şi apoi dispar definitiv. Acest „şuvoi” de imagini denumit Pixflow este şi interactiv, astfel încât, aflaţi pe marginea lui, îi putem schimba dinamica.

Realizat pe baza conceptului Neue Räume, o temă-cheie a designului 3deluxe (bazată pe relaţia dintre experienţele senzoriale şi natura creativă practic nelimitată a lumii virtuale), piscina îmbină elemente artificiale şi naturale, familiare şi neobişnuite, pentru a defini virtualul nu ca pe un substitut, ci ca pe un supliment al realităţii, astfel încât aceasta devine doar o posibilitate limitată.

În 2001, la expoziţia internaţională de autmobile IAA din Frankfurt/Main, 3deluxe a realizat standul Volkswagen, Autostadt atmosphere I. Atmosphere reprezintă o metaforă pentru Autostadt Wolfsburg, scenariul fiind acela de a interpreta filosofia corporaţiei şi nu de a reproduce cât mai realistic cu putinţă autostrada. În consecinţă, designul s-a adresat percepţiei emoţionale, astfel încât standul să trezească mai curând senzaţii fizice decât să atingă partea raţională a creierului. Atmosphere a împrumutat din Autostadt Wolfsburg câteva trăsături esenţiale, cum ar fi ideea de calitate la cel mai înalt nivel sau de tehnologie cu human touch, cărora le-a adăugat caracteristicile grupului Volkswagen, exprimate prin materiale inovatoare şi design special. O membrană albă, sferică, înconjoară întreg standul, lăsând să se vadă totuşi interiorul. Forme sculpturale rezultate parcă din simularea scurgerii unor forţe, aşezate într-o reţea complexă, completează membrana.

La intrare, o hostess virtuală este programată să apară la pătrunderea fiecărui vizitator în stand. Lângă hostess, vizitatorii se puteau bucura de un bar, sub forma unui tub din inox cu panouri din sticlă, precum şi de un lounge marcat de pardoseala specială şi de scaunele din spumă, parte din ele integrate în ansamblul arhitectural prin folosirea aceluiaşi material textil ca acela al pardoselii. Mesele cu blat de sticlă, luminate cu LED-uri, sunt dotate cu un sistem digital care permite, prin atingere, schimbarea soundului încăperii. Tot în zona de lounge, vizitatorii puteau urmări filme, proiectate pe un ecran lat de 8 metri, pelicule care se reflectă, ca într-un caleidoscop, în mai multe oglinzi. Autostadt atmosphere II, stand realizat pentru VW Autostadt Wolfsburg în cadrul ITB (International Tourism Exchange) de la Berlin din 2002, a fost uşor modificat faţă de cel din anul precedent, astfel încât zona de lounge a fost micşorată pentru a face loc unui spaţiu de discuţii pentru grupuri mai mari de persoane. De asemenea, filmul proiectat a fost transformat într-o adevărată experienţă tridimensională graţie unor ochelari speciali şi, de asemenea, datorită unui sistem de masaj amplasat în scaunele lounge-ului.

Pentru Campionatul mondial din 2006, André Heller a creat Football Globe, un pavilion mobil care simbolizează fascinaţia fotbalului, un loc în care acest sport este tratat şi prezentat ca fenomen social. 3deluxe a realizat interiorul globului sub forma unei proiecţii interactive de 360° care poate reda în timp real mai multe filmări realizate în întreaga lume. Cei 40 de metri de colaj de imagine (meciuri, pariuri, faze importante din cele mai apreciate meciuri ale ultimilor zeci de ani), grafică şi articole scrise sunt completaţi de efecte vizuale şi acustice “live” de pe stadion, precum şi de jocuri.

Coșul de cumpărături0
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0