Zelato: dulcea reînsuflețire a unui chioșc bucureștean

Că înghețata Anei Consulea este de poveste știm deja de când Banchiza Urbană cutreiera orașul în alte veri, pe când masca nu făcea parte din cotidian. Dar că ea poate fi găsită într-un chioșc cu iz parizian de la intrarea în parcul Herăstrău am aflat de curând, odată cu apariția Zelato, un punct fresh pe harta cu delicii a Bucureștiului.

Dincolo de arome, am dorit să aflăm cum a reușit arh. Laura Paraschiv (CIRCA 1703 -3071) să transforme într-un timp record (șase săptămâni) un mini-spațiu (4 mp) care „ia ochii” prin coerență cromatică și prospețime. Pentru a vă tenta să decoperiți, spunem că arhitectul preferat al Laurei este… natura și că în amenajarea chioșcului a fost inspirată de muzică.

Un chioșc cu înghețată și alte delicii la intrarea în Herăstrău… Cum reflectă conceptul amenajării produsele Zelato?
Știam de ceva timp că înghețata creată de Ana Consulea este divină și am fost super-entuziasmată de invitația de a gândi primul avanpost al mărcii. Cu atât mai mult cu cât era o piesă de mobilier urban, amplasată într-un parc declarat monument istoric. Pentru mine, Zelato este o combinație aventuroasă de tradiție – în sensul a ceea ce presupune de exemplu în Franța sau Italia producția high-quality de înghețată artizanală – și gusturi delicioase, unele extrem de locale, pentru că, pe lângă gusturi celebrate universal – fructul pasiunii, fistic iranian, vanilie sau mango –, Ana produce și înghețată cu savoare de magiun de prune, biscuiți Eugenia, cătină sau colivă.

Am luat în primire un chioșc oarecum ostenit de vreme și cu o identitate incertă dată de o alăturare locală aleatorie a unor elemente decorative inspirate de chioșcuri pariziene, iar pariul meu a fost să produc o reîmprospătare majoră cu un minimum de gesturi și mijloace. Cred că am reușit să îi dau un aer fresh, răcoritor și cu adevărat parizian, plus prin elementele de branding (gândite de Ioana Pârvan, graphic designer) să adaug o doză de ludic & feel good, importante pentru personalitatea brandului Zelato.

Care au fost provocările amenajării? Cât de incitant/dificil este să lucrezi cu un spațiu mic?
Provocarea principală a fost deadline-ul foarte scurt. De la un nerealist 3 săptămâni, lucrările s-au întins pe o perioadă dublă. Am tot lucrat la amenajarea unor spații mici HoReCa sau retail – de la amenajarea BALLS (local mai mult decât cool pentru tot ce poate fi definit drept chiftea în bucătăriile din jurul lumii), bistro-ul fusion MA, până la spațiul meu hibrid, CIRCA 1703 -3071, ce funcționează ca magazin de obiecte vintage, birou de arhitectură și walk-in storage – pentru că în astfel de proiecte, limitările sunt întotdeauna o incredibilă sursă de inspirație, iar rezultatele, extrem de diferite.

Proiectul Zelato a adus cu sine două premiere pentru mine: spațiul nu era mic, ci de-a dreptul minuscul (4 mp). În plus, vedeta amenajării este exteriorul, și nu interiorul.

Interiorul este pur funcțional, pentru că este folosit doar de vânzător. Am curățat toate elementele inutile, pentru a face loc echipamentelor pentru înghețată, elementelor pentru display de produse răcoritoare, mini-depozitare.

Exteriorul este efectiv altă poveste: am hotărât să fie acoperit într-o singura culoare delicioasă, iar elementele constructive nou-adăugate au fost gândite astfel încât să completeze discret structura existentă, respectiv obloanele și copertina metalice, vitrina de servire și elementele de branding. Pe lângă rolul de a reprezenta personalitatea Zelato, pentru mine a fost important să redau acestui mobilier urban și sensul lui de reper în spațiul public urban, de punct de întâlnire.

De unde a venit inspirația?
În perioada în care lucram la proiectul Zelato ascultam pe repeat albumul solo al lui Caroline Polachek, care are câteva momente vocale de geniu ce reinterpretează și integrează sunete din natură în moduri neașteptate. M-a făcut să mă gândesc că trebuie să căscăm ochii / deschidem urechile și să luăm, cu reverență, notițe de la natură – de altfel, designerul perfect.

M-am gândit în special la două lucruri: la modul în care în natură (plante, păsări etc.) culorile sunt folosite pentru a comunica și seduce și la cât de important este elementul vizual, dar și la importanța culorilor când alegem înghețata, pentru că pot fi un semn al posibilei autenticități a gustului și a ingredientelor, al prospețimii.

Am dorit ca acest chioșc, Zelato, să funcționeze ca un cod simplificat pentru senzația de proaspăt și răcoritor. Și să aibă și un element de feel good, umor – vezi păsăroiul ce apare pe logo.

Cu ce senzație ți-ar plăcea să plece cei care ajung la Zelato (pe lângă înghețata de rigoare)?
Că micile plăceri ale vieții sunt importante, iar Zelato este un răsfăț gustativ, olfactiv și vizual.  Și cu dorința de a reveni la acel chioșc simpatic unde înghețata e divină.