fbpx

Note de bienală #2: Spectre ale stării de avangardă

Continuăm în această săptămână seria de prezentări ale participărilor naționale în evenimentul arhitectural al anului 2018 – La Biennale di Venezia.

Pavilionul coreean în cea de-a 16-a ediție a expoziției internaționale de Arhitectură – La Biennale di Venezia – prezintă SPECTRE ALE STĂRII DE AVANGARDĂ, o arhivă alcătuită din patru proiecte-cheie dezvoltate de Koreean Engineering Consultants Corp (KECC), înființată de guvern, în timpul industrializării și modernizării Coreei, anii 1960; și șapte interpretări contemporane ale acestor proiecte realizate de tineri artiști și arhitecți coreeni.

Arhiva și reimaginarea ei, împreună, formează o instalație specială care se adresează moștenirii KECC și influenței acesteia asupra societății coreene moderne.

Cu alte cuvinte, pavilionul Coreei propune o reinterpretare arhitecturală a unui patrimoniu de gândire arhitecturală și construcție a unei lumi noi care a stat – acum jumătate de secol – la baza modernizării țării.

7-the-model-of-the-korean-pavilion-at-osaka-expo-70-1969-c-kecc

KECC s-a bucurat de o poziție dominantă și de neegalat în producția de arhitectură și de construcții din Coreea, iar amploarea activităților sale ajunge, dincolo de proiectele de inginerie civilă și infrastructură, incluzând planurile urbane și pavilioane expoziționale.

Expoziția prezintă patru proiecte KECC de la sfârșitul anilor 1960, care au servit ca elemente de propagandă în construcția națiunii: Pavilionul Coreei pentru Expo 1970 din Osaka, ca loc de prezentare a Coreei ca stat național pe scena mondială; planul utopic pentru Yeouido a simbolizat viitorul strălucit promis de planurile de dezvoltare economică; arhitectura Sewoon a anunțat un val de proiecte de reînnoire urbană, iar expoziția industrială Guro a semnalat începutul unei noi ere de prosperitate.

Primele două proiecte au fost gesturi simbolice pentru anunțarea traiectoriei noului stat-națiune, în timp ce celelalte două proiecte au fost dovezi ale realizării iminente a bunăstării economice.

korean-pavilion-2018_07-c-kyoungtae-kim-eh

Trei lucrări speciale includ un film documentar ORAȘUL FANTASTIC / Fantastic City semnat de către artistul Hyun Suk Seo, o instalație, PUNCTE DE REFERINȚĂ / reference points realizate de fotograful Kyeongtae Kim și o nouă lucrare de ficțiune LUMINA DE ORIUNDE / Light from Anywhere compusă de scriitorul Jidon Jung.

ORAȘUL FANTASTIC examinează rolul și viziunea KECC exprimată prin mărturiile oamenilor a căror viață a fost afectată de proiectele consultanței. PUNCTE DE REFERINȚĂ reprezintă o instalație de noi „imagini arhitecturale” ale celor patru proiecte KECC – Sewoon Sannga, Yeouido, Expo ’70 și Târgul de expoziții Guro. Imaginile răsucite și recompuse sunt îmbinate în funcție de formele lor fragmentate, recompunând istoria disociată într-un întreg compozit.

LUMINA DE ORIUNDE / Light from Anywhere se bazează pe povestea lui Taesoon Jung, care a lucrat ca ghid pentru Pavilionul coreean la Expo ’70 din Osaka.

korean-pavilion-2018_10-c-kyoungtae-kim-eh

Cele patru proiecte arhitecturale re-imaginează evoluția KECC pentru a informa viitorul arhitecturii coreene. ORAȘUL SCHIMBĂRII RADICALE / City of Radical Shift, imaginat de arhitectul Sungwoo Kim (NEED Architecture), proiectează în viitor arhitecturile Sewoon Arcades a KECC, creând un plan urbanistic care încorporează clădiri trecute, prezente și viitoare, din perspectiva socială și culturală a locuitorilor orașului.CELULE DE VIS, de Jinhong Jeon și Yunhee Choi de la BARE, propune un model urbanistic vizionar bazat pe înțelegerea arhitecturii proces socio-economic de producere a viselor. AUTOPSIA VIITORULUI, creată de arhitectul Choon Choi, este o instalație care colecționează povești uitate și vise utopice pentru Yeouido, ca un experiment colectiv social și estetic. Acesta este însoțit de un roman grafic în catalogul care explorează straturile istoriei pe care este construit orașul. STĂRILE CLĂDIRILOR / The Building States, ai cărei autori sunt Hyun Seok Kang și Gunho Kim de la SGHS, este o instalație inspirată de pavilionul Coreei de la Expoziția din Osaka, în 1970. Echilibrarea propagandei statului cu arhitectura vizionară prezintă o instalație care ocupă un spațiu subtil, de limită, între structurile construite și imaginate – transformând mediul exterior al Pavilionului Coreean într-un spațiu de reflecție și reimaginare a arhitecturii autocratice a trecutului. Într-un fel, această primenire a citirii trecutului, dată de o reinterpretare arhitecturală, ne face – prin subtile asemănări ale istoriei recente – încrezători în viitor. Pavilionul coreean a publicat, de asemenea, Spectre ale avangardei de stat, o colecție de eseuri academice și documente de arhivă care explorează relația complexă dintre arhitectura modernă și stat. Prin juxtapunerea termenilor contradictorii „stat” și „avangardă”, cartea scoate în evidență schisma dintre puterea politică și imaginația artistică și contradicția inerentă dintre sistemul politic și idealurile utopice. Ca primă compilație critică a proiectelor de către KECC, cartea oferă o bază arhivară pentru studii ulterioare privind moștenirea istorică a statului de dezvoltare și implicațiile acestuia pentru viitorul spațiului civic al Coreei. Editat de Pak Junghyun, Sangho Kim, Jane Misun Shim și Park Seongtae, SPECTRE ALE STĂRII DE AVANGARDĂ prezintă o listă extinsă de fotografii de arhivă care completează eseurile celor patru co-curatori ai expoziției, pe lângă contribuțiile a șapte istorici – Nanhyoung Kang, Hyonkyoung Kim, Taehun Lim, Hyunjung Cho, Chunghoon Shin, Heonghye Kim și Changmo Ahn. SPECTRE ALE STĂRII DE AVANGARDĂ include și două cărți: Bamseom – SEEDS OF CHANGE, o poveste ilustrată despre o utopie alternativă pentru Bamseom, o insulă care a fost distrusă pentru construirea lui Yeouido, și LUMINA DE ORIUNDE a scriitorului Jidon Jung, o ficțiune bazată pe o poveste adevărată despre un ghid de voluntari la Pavilionul coreean de la Expo ’70 din Osaka.

 

Creditele expoziției

Comisar: Arts Council Korea
Expozanți: Choon Choi; Hyun Seok Kang, Gunho Kim (SGHS); Hyun-Suk Seo; Jidon Jung; Jinhong Jeon, Yunhee Choi (BARE); Kyoungtae Kim (EH); Sungwoo Kim (N.E.E.D. Architecture)
Echipa Curatorială: Seongtae Park (Curator); Choon Choi, Junghyun Park, Dahyoung Chung (Co-curatori); Heejung Kim (Associate Curator); Sungkyu Jung (Curator Asistent); Yongju Kim (Scenografie); studio fnt (Graphic Design); Sangho Kim, Jane Misun Shim (Editori)

MODELUL PROIECTULUI DE DEZVOLTARE YEOUIDO / The model of the Yeouido Development Project, 1968
AUTOPSIA VIITORULUI / Autopsy of the Future, Choon Choi, 2018
MODEUL PAVILIONULUI COREEI LA EXPO ’70 / A model of the Expo ’70 Korean Pavilion, 1970
STĂRILE CLĂDIRILOR / The Building States, Hyun Seok Kang and Gunho Kim (SGHS), 2018
TURNUL SIMBOLIC AL PRIMULUI TÂRG COREEAN / The Symbol Tower of the 1st Korea Trade Fair, 1968
CELULE DE VIS / Dream Cells, Jinhong Jeon and Yunhee Choi (BARE), 2018
PODUL PIETONAL SEWOON SANGGA / Pedestrian deck of Sewoon Sangga, 1967
ORAȘUL SCHIMBĂRII RADICALE / The City of Radical Shift, Sungwoo Kim (N.E.E.D. Architecture), 2018

Coșul de cumpărături
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0