fbpx

4 scenarii florale

După ce în numărul din martie am prezentat proiectele YaU ca ilustrare a tehnicilor handmade în design, am aflat cu bucurie că echipa a fost selectată din nou pentru prestigiosul catalog International Floral Art 2014/15 (Jubilee Edition), alături de nume importante ale designului floral contemporan. Pentru că este printre foarte puţinii care se ocupă cu profesionalism de acest domeniu în România, am rugat-o pe Elena Toader să ne povestească despre aventura unei astfel de competiţii.

Interviu de Viorica Buică
Foto: Sebastian Moise

4 scenarii florale

Este a doua oară când sunteţi selectaţi pentru albumul International Floral Art; de ce este important pentru YaU să participe la o asemenea competiţie?
International Floral Art este un concurs important la nivel mondial pentru pasionaţii designului floral. Este un album care se distribuie în întreaga lume, este colecţionat de profesionişti şi de amatori deopotrivă şi, mai mult decât atât, o dată la 2 ani, dictează direcţiile pentru acest domeniu. La începuturile YaU am admirat şi colecţionat acest album, acum suntem mândri şi onoraţi să fim incluşi cu lucrări proprii în ultimele două ediţii (2012-2013, 2014-2015). Astfel de concursuri sunt pentru mine o provocare artistică; creativitatea nu este restricţionată în niciun fel (nu există o temă anume), iar bucuria de a fi selectaţi alături de mari maeştri din lume (din şcoala japoneză, olandeză, rusă etc.) ne încarcă cu energie pozitivă şi ne inspiră cu idei de noi proiecte.

4 scenarii florale

4 scenarii florale

Urmăriţi şi alte evenimente de profil/ similare?
Urmăresc evenimente similare din Europa şi din întreaga lume… sper să reuşim în anii ce vin să răspundem şi altor provocări în arta florilor. Sunt concursuri internaţi­onale pentru care este necesară o invitaţie din par­tea juriului ca să poţi participa sau o nominalizare din partea federaţiei ţării din care pro­vii (la noi nu există încă aşa ceva), dar mo­mentan ne concentrăm pe cele organizate de edituri de prestigiu în acest domeniu.

4 scenarii florale

4 scenarii florale

Ce a însemnat în termeni de timp/resurse/materiale pregătirea compoziţiilor pentru concurs?
Pregătirea unui astfel de concurs presupune un amestec de concept, tehnică, fotografie şi scenografie. Toate sunt importante în egală masură. Este vorba de fapt despre o poveste spusă fără cuvinte, juriul trebuie să vadă imaginile şi să înţeleagă ideea, fără nimic altceva. Pentru această ediţie, am lucrat aproximativ o lună de zile, cu schiţe, muncă de cercetare, realizarea efectivă a lucrărilor, şedintele foto, apoi selectarea şi pregătirea materialului final.
De multe ori, aparatul foto îţi oferă o pers­pectivă diferită asupra lucrurilor, de aceea este vital ca pentru astfel de şedinţe foto să existe rezonanţă între designer şi fotograf. Pot să spun că Sebastian Moise a fost pentru noi mai mult decât un simplu fotograf!

4 scenarii florale

Dincolo de tehnica de a lucra cu florile în moduri neaşteptate (despre care se ştiu poate prea puţine la noi în ţară), cele patru lucrări ale voastre spun o poveste; cum a luat naştere aceasta şi care sunt elementele ce o compun?
Condiţia pentru participare la competiţie este trimiterea a patru lucrări, care nu trebuie neapărat să aibă legătură între ele. Pentru mine este însă important ca fiecare proiect să spună o poveste, să exprime o stare, să capete o semnificaţie. Acest aspect mă ajută în privinţa focusului, pentru concentrare. În acest caz, am gândit patru scene care pot funcţiona împreună, dar şi separat. Tematic, am simţit nevoia să-mi exprim cumva părerea faţă de fenomenul, aproape invaziv în 2013, de a recupera elemente tradiţionale româneşti şi de a le reinterpreta în diverse moduri. Eu am căutat câteva elemente tradiţionale locale care să fie recognoscibile şi în alte culturi, mai aproape de anumite valori şi tradiţii universale. Ideea a fost simplă: plecăm din NIMIC, creştem şi ajungem în acelaşi punct, dar la un nivel superior… şi o luăm de la capăt. Cele patru scene conturate sunt: 1. Geneza – FUSUL: Firul care se naşte din NIMIC, cu elemente autentice româneşti (aici am folosit fusul bunicii mele, cu o vechime de 100 de ani, cu o patină unică şi autentică); 2. ŢESĂTURA: realizată din fir; 3. CURSA FIARELOR DE CĂLCAT: intervenţia creativă asupra ţesăturii. Pentru acest episod, am avut două scena­rii: broderia vegetală pe ţesătură şi ţesătura ca bază pentru un episod creativ. Le-am re­a­lizat pe amân-două, dar câştigător a fost sce­nariul al doilea; 4. ALIEN YaU – viitorul şi tehnologia: FIRUL creat din nimic, transformat in ŢESĂTURĂ, NETEZIT şi aranjat pentru petrecere, se reinventează acum cu ajutorul TEHNOLOGIEI şi, bineînţeles, al imaginaţiei noastre, într-o creatură din altă lume.

4 scenarii florale

Care a fost pentru tine cea mai mare provocare în elaborarea lucrărilor?
Este important ca la final să reuşeşti să te uiţi la produsul realizat şi să spui „DA, despre asta este vorba!”. În mintea noastră sunt lucruri care par foarte închegate şi coerente, dar în momentul în care încercăm să le punem pe hârtie sau să le realizăm nu mai avem aceeaşi senzaţie. Provocarea a constat în a reuşi să văd, la final, în imaginile pentru concurs esenţa ideilor din primele schiţe.

Coșul de cumpărături0
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0