Foxcatcher luptele de culise din spatele luptelor libere
Nişa filmelor cu tematică sportivă e populată azi de personalităţi complexe, traiectorii întortocheate şi victorii cu două tăişuri – chiar şi aşa, un astfel de specimen rareori încalecă graniţele dintre genuri cu atâta cutezanţă ca Foxcatcher, o dramă mocnită, cu lipici la publicul larg prin contextul unei mize olimpice, dar dublată de un filon psihologic mult mai rezonant în spaţiul criticii de film.
După premiera la Cannes, regizorului Bennett Miller (al cărui Moneyball pare acum o simplă ciornă) i-au fost acordaţi laurii festivalului, urmând alte premii şi aplauze furtunoase pe circuitul galelor de premiere, o nominalizare la Oscar şi chiar controversa de rigoare care să-l întipărească în minţile votanţilor. Un tur de forţă revelator al luptelor interioare, de caracter, care decid victoriile de pe salteaua olimpică, filmul e plămădit din povestea reală a fraţilor Schultz, campioni mondiali la wrestling, care s-au influenţat, încurajat şi, prin natura sângelui şi ţelului împărtăşite, s-au contrat până când soarta s-a interpus decisiv, în persoana unui fan obsesiv cu aparentă dare de mână.
Channing Tatum, deservit de formarea ca atlet din tinereţe, se contopeşte fizic cu protagonistul, fratele mai mic, Mark, atingând un vârf de carieră. Încleştarea personajului, alimentată de competiţia de-o viaţă cu un frate mai mare (exasperant de) protector şi chibzuit, îi dă un aspect de brută – cu o sensibilitate şi o naivitate de copil. Contactat de magnatul John du Pont (Steve Carell, de nerecunoscut aici comediantul şi în blocstarturi la cursa pentru un Oscar) în vederea sponsorizării antrenamentelor sale, Mark profită de ocazie ca să se emancipeze de fratele său Dave (Mark Ruffalo, ochit şi el de Academie pentru rol secundar).
Descinderea mai necoptului Mark pe moşia Foxcatcher, un laţ placat cu minciuni întins de du Pont, va trage greu în cumpăna destinului olimpicilor. Dacă ne-am permite o paralelă între miliardara Megan Ellison, care de patru ani pune averea tatălui, a treia ca mărime din America, în slujba filmului, prin compania sa de producţie Annapurna, şi personajul central din acest film finanţat de ea – ambii mecenaţi în felul lor – ei s-ar deosebi într-un punct-cheie.
Ellison se sustrage luminii binemeritate a reflectoarelor, în timp ce du Pont, triumfalist, grandoman, frustrat de o mamă aristocrată şi avid după acceptarea ei, o vânează abuziv. Totodată însă, reuşita rasatului Foxcatcher, cu priză la inima Oscarului şi fixare în istoria filmului, derivă direct din prăbuşirea lui hipnotizantă orchestrată de Carell.