Educaţie pentru Natură. Grădina Urbană Sustenabilă
Grădina Urbană Sustenabilă este un proiect inițiat de Asociația “Liber la Educație, Cultură și Sport” în parteneriat cu Facultatea de Horticultură și Facultatea de Urbanism din București și Asociația Absolvenților Urbaniști și peisagiști din România început în luna martie a acestui an. Principalul scop al proiectului a fost crearea și amenajarea unui mediu natural în care să se desfășoare activități cultural – educative și recreative, și care să promoveze totodată idei noi de design peisagistic în mediul urban.
În proiect au fost implicați studenţi, absolvenţi şi specialişti în domeniu care, sub îndrumarea lectorilor Vera Dobrescu, Sebastian Guță și Corina Chirila au găsit o soluție estetică, competitivă pentru un spațiu urban restrâns. Am stat de vorbă cu Mircea Siclovan, coordonatorul proiectului din partea Asociației Liber la Educație, Cultură și Sport despre ce însamnă Gradina Urbană Sustenabilă.
Câteva cuvinte despre proiect. De unde a pornit ideea unei Grădini Urbane Sustenabile?
În 2012 şi în 2013 am avut şansă de a câştigă două burse din partea Comisiei Europene, prin Programul Lifelong Learning. Prima a constat într-un curs în Portugalia, Praia da Luz, unde am aflat prin exemple concrete ce înseamnă sustenabilitatea în privinţa comuniunii om-natură, iar a doua, o activitate extraordinară de formare profesională, în Malta, când am avut ocazia să învăţ şi să explorez timp de o săptămâna o grădina urbană sustenabilă. Este un hobby de-al meu, pentru că de meserie sunt inginer în telecomunicaţii, însă descoperirea forţei impresionante a naturii în viaţă omului, faptul că avem foarte multe de învăţat de la aceasta şi credinţa că arhitectura peisageră poate integra într-un mod productiv, sustenabil elemente chiar şi spaţii mici, m-a determinat să studiez şi să aplic în România acest concept Educaţie pentru Natură – Grădina Urbană Sustenabilă.
Ce „găsim” în Grădina Urbană Sustenabilă?
Pe o suprafaţă relativ mică, de 70 m2, veţi găsi peste 50 de specii de plante, pomi fructiferi şi ornamentali, arbuşti, flori, legume, plante medicinale, aromatice, chiar şi o zona “sălbatică”, cu ferigi şi plante de pădure. De asemenea, iazul şi spaţiile deschise special amenajate pentru desfăşurarea activităţilor educativ-recreative sunt elemente importante în arhitectură peisageră a acestei grădini urbane.
Ce materiale au fost folosite în proiect?
Având în vedere că unul din scopurile proiectului a fost respectul faţă de natură şi susţinerea unui mediu natural curat s-au folosit majoritar materiale naturale precum lemn şi piatră, materiale reciclabile precum şi plante perene toate îmbinate într-o armonie perfectă.
Ce evenimente va găzdui grădina Urbană Sustenabilă?
Grădina Urbană Sustenabilă găzduieşte săptămânal evenimente educativ-recreative în aer liber pentru membrii Clubului de Lectură “Cărţi deschise”, precum şi pentru tinerii care învaţă şi practică artă oratoriei, participând la sesiuni de perfecţionare şi pregătire pentru competiţiile naţionale şi internaţionale de dezbateri. De asemenea, grădina este deschisă pentru elevii şi studenţii care vor să observe, studieze într-un mediu apropiat naturii, varietatea florei şi faunei şi integrarea acestora într-un spaţiu verde sustenabil. Orice persoană care împărtăşeşte aceleaşi valori pentru care organizaţia noastră s-a înfiinţat (educaţia, cultură şi sportul) este binevenită.
Cum va continuă proiectul?
Proiectul în sine implică ideea de sustenabilitate, acesta fiind şi obiectivul de a deveni un exemplu de bună practică în România. Aplicând cunoştinţe acumultate din diferite cursuri făcute în ţări europene, am adus acasă ideea că şi în România se poate face ceva în acest sens: o grădina urbană, accesibilă, pentru un mediu curat, productiv şi, mai ales, pentru o viziune care implică respect faţă de natură.
_________
Copiii înscrişi la Clubul de lectură “Cărţi deshise” din Bucureşti desfăşoară în Grădina Urbană Sustenabilă sesiuni de lectură şi activităţi de recreere într-un mediu curat, propice învăţării de tip non-formal. I-am întrebat ce însemnătate are pentru ei activitatea în aer liber:
Mihnea: Îmi place mult pentru că pot stă cu prietenii mei pe iarbă, să răsfoim cărţi şi să ne jucăm.
Teodora: Aici observ diferite plante, am învăţat să deosebesc frunzele de la pomi, acum recunosc florile anuale şi perene.
Ana: Întotdeauna, studiul în natură m-a făcut mai creativă, îmi place să stau să compun mici poezii în grădina, să desenez, să visez. Aici am inspiraţie.
De asemenea, tot în Grădina Urbană Sustenabilă se desfăşoară sesiuni de dezbateri între elevii celor mai bune licee din Bucureşti: Colegiul Naţional “Gh. Lazăr”, Colegiul Naţional de Informatică“Tudor Vianu”, Colegiul Naţional “I.L Caragiale”, Colegiul Naţional “Sf. Sava”. I-am întrebat cum privesc conceptul de grădina urbană din perspectiva actualei generaţii:
Francesca Andrei, Colegiul Naţional “Gh. Lazăr”: E o idee genială, din punctul meu de vedere, ar trebui cunoscut peste tot acest mediu non-formal de formare a noastră, a tinerilor. Când dezbatem, atmosfera este una mult mai relaxantă, mult mai cooperantă, mult mai distractivă.
Ioana Movileanu, Colegiul Naţional “Sf Sava”: Faptul că putem petrece câteva ore de pregătire pentru competiţiile de dezbateri naţionale în grădina este realmente cool. Natură ne inspiră şi ne apropie.”