Alex Chinneck trage de un fermoar artistic peste o clădire de la Milano Design Week 2019

“Nu există progres fără risc”, crede artistul britanic Alex Chinneck care tocmai a lansat, la Milano, în cadrul Fuorisalone 2019, o instalație care ne îmbie să visăm cu ochii deschiși. La invitația IQOS (Philip Morris International), brandul de dispozitive inovatoare de încălzire a tutunului, Alex Chinneck a creat o instalație-experiență al cărei principiu este deschiderea, dezvăluirea, privirea care trece dincolo de aparențe.

Inspirându-se din arhitectura clasică a locuințelor din Milano, sculptorul britanic și echipa sa au optat pentru un fermoar supradimensionat care desface colțul din dreapta al unei clădiri din cadrul Spazio Quattrocento (Via Tortona 31), lăsând să se întrevadă un perete luminat a cărui apariție variază între alb și albastru deschis.

Una dintre cele mai spectaculoase instalații de la Milano Design Week 2019, “Remembering the Future” propune o viziune futuristică a arhitecturii familiare, demers susținut într-o manieră fluidă și de continuarea instalației în interior. Aici, vizitatorul va fi surprins de deschiderea semi-circulară a unei bucăți de podea luminată în diverse nuanțe fluorescente și de un perete imens care începe să se dezvăluie tot grație unui fermoar ce aruncă un filtru ludic asupra realității, o deschidre către escapism și către un viitor pozitiv.

Alex crede în libertatea și puterea artei temporare, în impactul pe care aceasta îl are în conștiina colectivă, prin urmare efemeritatea nu îl sperie, ci îl stimulează. Reușește astfel să contureze lucrări de mari dimensiuni, aflate la intersecția dintre arhitectură, design, inginerie, artă și teatru.

Proiectul a fost realizat în cinci săptămâni în trei fabrici din Germania, cu ajutorul a sute de oameni, artistul lucrând pentru fiecare dintre instalațiile sale cu foarte mulți colaboratori și specialiști din diverse domenii.

Copleșit de agitația ultimelor zile, dar încântat de mulțimea de oameni care vor interacționa cu noua sa lucrare, Alex Chinneck mi-a răspuns la câteva întrebări.

Îmi plac titlurile lucrărilor tale, lungi, aproape poetice (“From the Knees of my Nose to the Belly of my Toes”, “Telling the Truth Through False Teeth” etc.). Cum se întâmplă: opera inspiră titlul sau invers?
Lucrarea inspiră titlul. Când te apuci de un proiect de acest gen, te gândești la el în permanență, vorbești despre el, scrii despre el, iar titlurile sunt cumva poetice, abstracte, instinctive. Îmi plac mai degrabă titlurile jucăușe, nu intenționez să umplu lumea cu mesaje. Mă simt artist la începutul proiectelor, pentru că am ocazia să desenez, să pictez, după care urmează o lungă etapă administrativă a producției designului. De-abia când vine vorba de titlu mai am un moment de binevenită libertate creatoare.

Lucrările tale mă trimit cu gândul la “Alice în Țara Minunilor”. Ești un iluzionist arhitectural? Un povestitor urban?
Cred că sunt ambele. Îmi place asocierea cu “Alice în Țara Minunilor”, cred că în demersul meu există și puțin suprarealism și puțină magie, joacă, veselie – e vorba despre a visa cu ochii deschiși; mă încântă acest lucru pentru că “Alice în Țara Minunilor” reprezintă o lume alternativă sinonimă cu escapismul și îmi place ideea de a prezenta lumea în care trăim într-un mod ludic, sperând ca privitorii să se bucure de rezultat la fel de mult ca mine, creatorul.

Ce te-a atras la propunerea IQOS de a veni să realizezi o instalație la Milano?
Când am fost invitat să realizez lucrarea, am venit mai întâi să văd spațiul și am fost motivat de obiectivele și intențiile pozitive ale IQOS, ideea fiind reprezentarea unui viitor optimist.

Un loc din lume în care ți-ai dori să realizezi o viitoare lucrare:
Mă bucură că am început să realizez mai multe lucrări în context internațional. Următoarea instalație va fi la Mumbai – deci oameni, oportunități și provocări noi.

Casa cu fermoar semnată de Alex Chinneck în colaborare cu IQOS poate fi văzută până în 14 aprilie la Milano – Spazio Quattrocento, Via Tortona 31.