Andreea Mogoșanu. „Cel mai important aspect al bijuteriilor MOOGU este acela că stârnesc emoţii“

[mp_row]

[mp_span col=”3″]

[mp_text]

Text: Ioana Casapu
Foto: Andreea Mogoşanu

 

[/mp_text]

[/mp_span]

[mp_span col=”9″]

MOOGU, numele sub care creează bijuterii Andreea Mogoşanu, m-a cucerit cu un inel din prima sa colecţie, o formă curată, neregulată, purtând o piatră cu asperităţi de culoarea şerbetului de trandafiri, a prafului de pe Marte sau a garoafelor cărnoase de primă­vară. Piesa se numea Solitude şi îmi place să cred că reuşea să exprime tot ceea ce pune în balanţă bijuteria de autor contemporan: distincţie, minimalism organic, emoţie.

Care e povestea din spatele MOOGU? Cine este Andreea Mogoşanu şi care e universul ei creativ, backgroundul său?  

Povestea MOOGU nu s-a născut dintr-o filosofie complicată sau din dorinţa de a deţine cu orice preţ un brand de bijuterii. Dacă mi-ai fi spus în urmă cu câţiva ani că voi ajunge să învăţ cum se realizează o piesă de bijuterie şi, mai mult decât atât, să îmi concentrez eforturile creative în conceperea unor colecţii unitare şi complexe, aş fi zâmbit şi ţi-aş fi replicat că îmi supraevaluezi capacităţile. Însă, aşa cum niciodată nu poţi prevede ce îţi aduce viitorul, aşa nici eu nu m-am gândit că voi activa toată viaţa ca art director într-o agenţie de publicitate. Pasionată de artă încă din copilărie, am ales să urmez cursurile Universităţii Naţionale de Artă iar, ca orice artist, la un moment dat am simţit nevoia de o schimbare. Bijuteria de autor nu este o joacă, presupune ex­trem de mult exerciţiu, dedicare şi mai presus de toate un proces con­tinuu de învăţare şi de perfecţionare. Încetul cu încetul am tre­cut de la plexiglas, materialul care mi-a fost cel mai la în­de­mână şi cu care am început să exersez, la metale preţioase precum argintul şi aurul. Cursurile pe care le-am urmat la şcoala de bijuterie contemporană a lui David Sandu şi apoi la Şcoala de Bijuterie Contemporană din Florenţa Alchimia, m-au ajutat enorm să deprind tehnicile de lucru, pe care le-am exersat ulterior şi le-am perfecţionat în atelierul de creaţie. Pentru un artist care îşi doreşte în permanenţă să ridice ştacheta la nivel calitativ superior şi să exceleze la capitolul design purtabil şi adaptabil unor segmente dintre cele mai diferite de clienţi, a învăţa reprezintă o necesitate. Crede-mă că şi în momentul de faţă învăţ şi voi învăţa atât timp cât voi activa în zona creaţiei de bijuterie. Şi în bijuterie ca şi în modă, tot timpul apar materiale şi tehnici de lucru noi ce abia aşteaptă să fie explorate.

Ai adunat concepte simple, materiale basic, şi le-ai transformat în bijuterii cu poveşti traduse într-un label alternativ. Care e filosofia ta?  

Fiecare colecţie MOOGU a pornit de la un concept, de la o poveste, de la o stare sau de la o e­mo­ţie puternică. Mă regăsesc foarte mult în es­te­tica nordică, în acel minimalism extrem de bine de­finit, în formele capabile să surprindă prin ex­pre­sivitate, nu prin adaosuri inutile sau artificii. Ins­pi­raţia pentru o colecţie poate apărea din cele mai ne­în­semnate lucruri sau în momente în care mă aş­tept cel mai puţin. Poate fi o carte, o clă­dire, un detaliu dintr-un album de artă, un spaţiu cu un design aparte, o per­soa­nă interesantă, un loc ascuns re­gă­sit într-o călătorie etc. Cel mai im­portant aspect al bijuteriilor MOOGU este acela că stârnesc emoţii şi că ex­primă trăiri frumoase. Dacă atunci când priveşti un inel, o pereche de cercei, un colier sau o brăţară, nu simţi nevoia să interacţionezi cu piesa respectivă, înseamnă că obiectul cu pricina este lipsit de „suflet”. Iar bijuteria de autor presupune tocmai acest lucru: să reuşeşti să pui o parte din sufletul tău în creaţie şi să îl oferi cu drag celor care rezonează cu piesele ce ies din mâinile tale.

Spune-mi povestea celui mai îndrăgit obiect la care ai lucrat, şi pe cea a unei piese pe care îţi doreşti foarte mult să o produci în viitor.  

Nu mă pot gândi la o piesă pe care să o îndrăgesc într-o măsură mai mare decât pe altele, deoarece toate îmi sunt apropiate de suflet în egală măsură. Îţi pot spune însă piese care mi-au pus serioase dificultăţi din punct de vedere tehnic şi care m-au provocat să îmi depăşesc limitele în adevăratul sens al cuvântului. Sunt piese din argint sau din aur pe care le-am făcut şi refăcut de nenumărate ori până când am ajuns la forma dorită şi până când am reuşit să le imprim nu doar frumuseţe, ci şi funcţionalitate. Spre exemplu, broşa din colecţia RE:RED toamna-iarnă 2014-2015 a fost extrem de dificil de realizat, sub învelişul său din argint, trebuind să inserez perfect bilele de coral natural roşu, astfel încât să creez atât volumul dorit, cât şi structura ideală. Nici piesa statement a colecţiei anterioare primăvară-vară 2014 – „Extreme Love” – un colier prelung asemenea unei trahee, nu a fost uşor de realizat, ţinând cont că pe suportul din piele am ataşat plăci din argint care au însumat nu mai puţin de 121 de grame. Cu siguranţă următoarea piesă pe care o voi realiza, va fi şi cea pe care îmi doresc foarte mult să o produc. Iar apoi va urma o alta…

Ce înseamnă o şcoală de bijuterie contemporană pentru România? Pre­cum cea pe care ai absolvit-o tu. Cum priveşti evoluţia acestei zone şi ce ne lip­seşte nouă românilor pentru a accesa potenţialul acestei pieţe e­mer­gente?

O şcoală de bijuterie contemporană pentru noi, românii, înseamnă mult, înseamnă părăsirea zonei de handmade, artizanală şi exploatarea unui univers cât se poate de nou pentru această piaţă. Din punctul meu de vedere şi din păcate, nu cred că există încă o piaţă de bijuterie de autor serioasă pentru că nu există o ofertă serioasă. Cred că lipsa unei culturi duce la acest lucru. De aceea contribuţia unor şcoli de bijuterie şi a unor târguri de profil este vitală.

Spune-mi cum se compune o bijuterie MOOGU. Care sunt lucrurile care te inspiră, prin ce proces trece materialul până ajunge o piesă concretă şi cine sunt oamenii care le poartă?

O bijuterie MOOGU porneşte în mod firesc de la o idee, de la un concept, urmând apoi să fie realizată schiţa tehnică şi selectate materialele, cromatica, şi finisajul. În funcţie de metalul ales, acesta trece printr-o multutidine de procedee tehnice, de la topire, până la modelare, laminare, batere, şlefuire etc. Iar în funcţie de complexitatea modelului, la o piesă se poate lucra câteva ore sau chiar 3-4 zile. Clienţii MOOGU sunt în marea lor majoritate persoane care apreciază bijuteria de autor, creativitatea şi care îşi doresc ca prin prisma accesoriilor să îşi creeze un stil recognoscibil, un stil care să îi reprezinte.

Să spunem că ţi-aş da un aparat Polaroid cu doar trei cadre rămase înăuntru. Ce ai alege să surprinzi dacă ar fi ultimele imagini pe care ai putea să le fotografiezi pe Pământ?

Natura – pentru că te surprinde de fiecare dată şi este muza inspiraţională din toate timpurile, pentru toate artele.

[/mp_span]

[/mp_row]