fbpx

Arquitectonica

Acum 31 de ani, pe malul Oceanului Atlantic, în însoritul Miami, Bernardo Fort-Brescia şi Laurinda Spear înfiinţau biroul de arhitectură Arquitectonica. Promovând un modernism neconvenţional, cu multă forţă, abstract şi tehnologic, dar în acelaşi timp ludic şi chiar cu note romantice, Arquitectonica a devenit în timp unul dintre cele mai puternice birouri de arhitectură din lume, iar în prezent are sedii fixe la Miami şi New York şi sucursale la Los Angeles, Paris, Madrid, Dubai, Hong Kong, Shanghai, Manila, Lima şi Sao Paolo, precum şi peste 500 de angajaţi.

Text: Viorica Buică
Foto: Arquitectonica, Norman McGrath, Ray Sugiharto, Robin Hill, Richard Bryant – Arcaid, Paul Maurer

După ce şi-a finalizat studiile de arhitectură la Universitatea Princeton şi apoi un master la Universitatea Harvard, Bernardo Fort-Brescia a decis să-şi deschidă propriul birou de arhitectură, fără a abandona însă activitatea academică.

Profesor la Harvard School of Urban Design, arhitectul ţine cursuri şi conferinţe la mai multe centre universitare din întreaga lume, iar lucrările sale au fost incluse în numeroase expoziţii. Acelaşi traseu al carierei l-a urmat şi asociata sa, Laurinda Spear, care, după ce a studiat la Universităţile Brown şi Columbia, a ales să îmbine practica arhitecturală cu activitatea de profesorat. Consacraţi pe scena internaţională prin contribuţiile spectaculoase la linia de clădiri înalte din Miami, precum Atlantis, „clădirea cu o gaură în mijloc”, cei doi arhitecţi semnează acum sute de proiecte în oraşe de pe toate continentele. Vom trece în revistă în continuare câteva dintre cele mai importante lucrări ale lor.

AmericaAirlines Arena din Miami, finalizată în 1999, este un proiect unic din multe puncte de vedere, aşa cum chiar arhitecţii o declară. Primul ar fi locaţia – un teren generos şi fără denivelări, aproape de malul oceanului, ce servea ca pistă de întreceri şi ca depozit de mărfuri, în legătură directă cu portul. În plus, nu numai perspectivele asupra oceanului din acest loc sunt spectaculoase, ci şi invers: din port sau de pe podurile din apropiere există panorame frumoase asupra sitului. Pentru a valoriza aceste premise, arena a fost gândită în mod sculptural, o siluetă ce porneşte de la forma clasică a unui astfel de spaţiu, elipsa, dar o extinde în anumite puncte sub forma unor vele sau prore, accentuându-i dramatismul. Pe lângă arena propriu-zisă de 20 400 de locuri, clădirea oferă locuitorilor din Miami şi vizitatorilor o terasă uriaşă pentru activităţi înainte şi după meci, un restaurant şi alte spaţii comerciale.

Extinderea Bronx Art Museum a marcat în 2006, anul inaugurării sale, începutul unui plan ambiţios de a înlocui muzeul vechi. Această primă structură, ce include noi galerii, spaţii administrative şi o curte exterioară dedicată sculpturii contemporane, face parte dintr-un plan vast proiectat de Arquitectonica, care, în timp, va genera galerii, spaţii de studiu, un auditorium, un spaţiu dedicat copiilor şi chiar un turn rezidenţial, un punct de ancorare a întregului ansamblu. Faţada clădirii, singurul element vizibil la nivel pietonal, se prezintă sub forma unui paravan pliat, din sticlă semitransparentă şi din panouri metalice. Acest tip de cortină geometrică, un soi de origami arhitectural, dramatizează dimensiunea verticală a clădirii, ascunzând spaţiile minimaliste de la interior, aproape banale prin austeritate.

Tot în 2006, Arquitectonica au finalizat la Paris, în celebrul cartier La Défense, turnul Exaltis, o clădire de birouri de 15 etaje la care se adaugă cele trei nivele subterane destinate parcării. Ca formă, construcţia ce completează axa de pe Avenue Gambetta este o prismă rectangulară modificată şi sculptată prin introducerea a două suprafeţe curbe pe faţadele scurte. Astfel, cei doi pereţi care delimitează clădirea dialoghează în mod contrastant, unul este convex, iar celălalt concav, diferenţa fiind vizibilă şi la nivelul texturilor: sticlă sablată şi granit negru. Prin silueta sa atipică, ca o velă din sticlă, şi prin modul în care interacţionează cu ţesutul deja construit, turnul Exaltis a devenit un simbol al urbanismului, chiar în inima vestitului cartier La Défense.

Motivele marine, folosite pentru a genera structura principală a unei clădiri, sunt recurente în creaţiile celor de la Arquitectonica. Un exemplu concludent îl constituie complexul Blue Condominium din Miami: un turn de 36 de etaje, cu apartamente, construit pe un platou artificial la peste doi metri peste nivelul mării şi oferind panorame impresionante asupra Biscayne Bay, Design District, Miami Beach şi asupra Oceanului Atlantic. Forma clădirii învelite în sticlă aminteşte de o velă umflată de vânt, curbată şi în mişcare. Un perete linear din apă marchează intrarea în complex şi individualizează holul, iar pentru a oferi intimitate şi acces locatarilor fiecare ascensor nu deserveşte mai mult de trei apartamente.

Dintre clădirile realizate de Arquitectonica în Asia, ne-au atras atenţia Festival Walk şi Cyberport Technology Camp din Hong Kong, Orchard Scotts din Singapore şi Menara Karya din Jakarta. Inaugurat în decembrie 1998, Festival Walk este un uriaş complex comercial care s-a detaşat în peisajul aglomerat al oraşului prin faţadele sale neobişnuite, ca o secţiune într-o rocă, ce pune în evidenţă toate straturile existente. Clădirea este extrem de sofisticată, dar nu în sensul că este dificil de înţeles şi parcurs, ci datorită faptului că armonizează numeroase aspecte atât funcţionale, cât şi vizuale.

Soluţia aleasă pentru Cyberport Technology Campus se înscrie în preocuparea de explorare a înţelesului şi a metaforei pe care cei de la Arquitectonica o practică de atâţia ani. Exteriorul clădirii îmbogăţeşte nivelul prim tehnologic prin folosirea unor materiale industriale precum sticla şi oţelul, precum şi a unor forme care prin dispunerea lor generează forţe dinamice. Ideea creării unor identităţi multiple este evidentă în colajul tridimensional şi din utilizarea dragonului chinezesc ca o metaforă discretă pentru plan şi secţiune. De asemenea, sticla de trei culori diferite face referire la forţele care modelează locul – pământ, apă şi cer – şi ajută la identificarea celor trei clădiri care alcătuiesc complexul.

Clădirea Orchards Scotts, finalizată în 2002, constituie un ansamblu rezidenţial format din trei prisme sculpturale, animate prin culori, care se centrează în jurul unei pieţe cu căderi inedite de apă. Menara Karya este o clădire de 26 de taje, cu o suprafaţă de peste 50 000 mp, ce îmbină funcţiunile rezidenţiale cu cele office în prestigiosul „Triunghi de aur” al Jakartei, inima cartierului comercial şi financiar al Indoneziei. Exteriorul clădirii a fost sculptat într-o formă angulară, cizelată, ca un soi de diamant abstract (ce răspunde nevoilor actuale de dezvoltare durabilă), creând o identitate şi un profil unice pentru turnul ce se înscrie în linia de clădiri înalte a oraşului.

Revenind în oraşul-mamă al celor de la Arquitectonica, unul dintre cele mai interesante proiecte aflate în construcţie este turnul rezidenţial Regalia, o clădire de 43 de etaje pe malul oceanului, care vine cu un concept nou despre locuire: pe fiecare nivel se găseşte un singur apartament, uriaş, aproape ca o casă, cu balcon de jur împrejur pentru a proteja de ploaie şi a oferi mai multă umbră şi răcoare la interior. Corpul, un pătrat perfect la bază, este modelat tocmai de acest balcon care ia forma apei în mişcare, oferind dinamism întregului ansamblu. La interior, toate spaţiile sunt rectangulare, fiind evitate sistematic liniile curbe, iar lumina naturală este prezentă în toate încăperile prin cultivarea transparenţelor.

Coșul de cumpărături0
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0