fbpx

Piero Fornasetti. 100 de ani de nebunie practică

Iarna 2013 vine la pachet cu un festin vizual, care nu trebuie ratat în cazul în care ajungeţi la Milano. Piero Fornasetti, personalitate marcantă a designului italian, este celebrat printr-o expoziţie de amploare, găzduită de Triennale di Milano, cu ocazia împlinirii a 100 de ani de la naşterea sa.

Text: Adelina Clapon

Expoziţia, curatoriată de fiul designerului, Barnaba Fornasetti, care a dus mai departe moştenirea creativă a celebrului său tată, poate fi văzută până pe data de 9 februarie a anului urmator şi este o experienţă unică, nu doar pentru profesioniştii din domeniu, ci şi pentru ceilalţi iubitori de artă, mai mult sau mai puţin familiarizaţi cu opera autorului. De altfel, modul în care este organizată, contribuie la o mai bună înţelegere a celui ce a fost un adevărat fenomen al artei şi designului, urmărind toate etapele şi influenţele creaţiilor sale.

Orice încercare de încadrare a lui Fornasetti într-un curent sau o categorie profesională bine delimitată este o provocare, dată fiind polivalenţa artistului. Pictor, artizan, gravor, colecţionar, designerul milanez a lăsat un număr impresionant de obiecte ce îi poartă amprenta stilistică, circa 13 000, dintre care mai mult de 700 sunt expuse cu ocazia centenarului. Împărţită în mai multe secţiuni, expoziţia cuprinde teme prezente în întreaga operă, iar fiecare încăpere este dedicată unei anumite secţiuni definitorii. Elementul comun, principiul generativ al creativităţii debordante a milanezului, este pasiunea de a colecţiona şi a experimenta nenumărate variaţiuni pe aceleaşi teme. O gamă extrem de generoasă de obiecte, printre care suporturi pentru umbrele, obiecte de mobilier, tăvi, oglinzi, eşarfe, paravane, scrumiere, obiecte din porţelan, butoni pentru cămăşi, coperte pentru cărţi şi multe altele sunt suporturi pentru o lume încărcată de magie şi subtilitate. Motive precum cărţile de joc, soarele, mâini, peşti exotici sau diferite peisaje sunt puncte de plecare ale unei continue reinventări şi reinterpretări. Dincolo de anumite referinţe cu caracter mistic, Fornasetti se întoarce în unele dintre lucrările sale, cu precădere în picturi, către elemente ale ordinului clasic, însă aceasta doar la nivel formal, căci în ceea ce priveşte conţinutul, se poate simţi o abordare proaspătă a unor referinţe istorice. Deşi el însuşi a respins orice tentativă a altora de fi încadrat în vreun curent anume, multe dintre picturile sale ce conţin decontextualizări ingenioase şi magice ale unor vestigii ale clasicismului, se apropie ca atmosferă de pictura metafizică sau de suprarealism. Totuşi, vedeta expoziţiei este, fără îndoială, seria Tema e Variazioni.

Iconică pentru întreaga operă, seria prezintă transpunerea pe obiecte dintre cele mai diverse a chipului sopranei Lina Cavalieri, aşa cum apărea într-o revistă franţuzească de secol al XIX-lea. Modificată pentru a căpăta expresii variate, figura lui Cavalieri a fost imprimată în întregime sau uneori doar în detalii pe farfurii, pahare, suporturi pentru lumânări şi alte obiecte cu uz practic sau doar de decor, atingându-se un total de mai mult de 350 de variaţiuni.

Un alt punct important al ansamblului, pe lângă autoportrete, picturi sau tăvi, sunt paravanele, cărora Fornasetti le-a acordat o atenţie specială. Despre acestea, el a susţinut în numeroase rânduri că dincolo de a fi nişte obiecte cu uz evident funcţional, le-a privit mereu drept fundaluri ideale pentru relatarea viselor sale şi instrumente de generare a unor spaţii misterioase, dominate de teatralitate şi iluzii optice. Stanza metafizica, panou creat în 1958 şi alcătuit din 32 ecrane, poate fi poziţionat de aşa manieră încât să se metamorfozeze într-un cadru închis ce creează iluzia că te afli, în acelaşi timp înăuntrul, cât şi în afara spaţiului obţinut.

Scopul acestui panou? Un loc ideal pentru meditaţie, susţinea designerul. Philippe Starck, unul dintre cei mai înfocaţi fani ai lui Fornasetti, subliniază că unicitatea designerului milanez ţine de capacitatea sa de a exprima aspecte tridimensionale în forme 2D. Mai mult decât atât, formelor grafice bidimensionale li se adaugă o a treia dimensiune prin obiectele abordate, o a patra prin cultură şi memorie şi o a cincea prin sensibilitate, subtilitate şi poezie. Eclectică, efervescentă, dar şi misterioasă, atinsă de tuşe fantastice, creaţia lui Fornasetti dovedeşte o capacitate aparte de a combina obiecte tridimensionale, cu design grafic bidimensional, exprimând prin iluzii optice, perspective în trompe l’oeil. Toate acestea plasează colecţia în context global, drept una dintre cele mai vaste şi variate opere ale unui artist de secol al XX-lea, ce nu trebuie ratată.

Coșul de cumpărături0
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0