Bicicleta cu cadru de lemn produsă în România
Povestea bicicletei cu cadru de lemn Testbike sună cam aşa: de la o banală idee de cadou, a ajuns în faza de business, iar iniţiatorii ei deja se gândesc la un model dedicat triatlonului. Nu este unica produsă la noi, însă cu siguranţă se deosebeşte de restul în ce priveşte tehnologia de execuţie, finisajele şi performanţele, detalii despre care ne-a spus mai multe arhitectul Răzvan Blendea.
Care e povestea bicicletei cu cadru de lemn?
Ideea i-a venit prietenului şi partenerului meu în acest business, Cornel, pe când lucra la nişte porţi de lemn pentru casa de lângă Bucureşti. Prietena lui, Andra, îl tot bătea la cap că vrea o bicicletă şi, cum se apropia ziua ei, Cornel i-a promis că îi face una din resturile de la poartă. După şase luni, a produs singur o superbicicletă. Prietenul meu făcuse un lucru remarcabil fără să aibă vreo experienţă în proiectare sau execuţie, doar multă pasiune şi perseverenţă. Designerul din mine a simţit nevoia de mici retuşuri, aşa că am ajuns să colaborăm şi să producem biciclete de lemn. Pentru moment, modelul pe care îl lucrăm şi testăm de aproape 18 luni se numeşte Testbike şi prima oară l-am scos în lume pentru a testa piaţa la târgul de mobilă BIFE-SIM.
Ce avantaje sau particularităţi reprezintă lemnul în comparaţie cu celelalte materiale folosite în mod tradiţional în realizarea bicicletelor?
Amintesc în primul rând estetica, apoi durabilitatea – contrar preconcepţiilor, lemnul absoarbe şocurile mai bine decât materiale precum carbonul sau aluminiul, se poate repara uşor, dacă este tratat cu lacuri profesionale, un cadru de lemn poate fi folosit şi pe timp de ploaie –, rezistenţa în timp, sustenabilitatea (din acest punct de vedere nu suportă comparaţie cu carbonul sau aluminiul) şi, nu în ultimul rând, greutatea redusă. Complet echipată poate ajunge la 9-11 kg şi reprezintă o adevărată concurenţă pentru cadrele de aluminiu. Pentru cadrele făcute de noi folosim frasinul în compoziţie cu nuc şi stejar, iar în proiectele viitoare ne gândim să introducem şi esenţe exotice.
V-aţi gândit şi la diferite posibilităţi de personalizare a acestor biciclete?
Modalităţile de personalizare sunt infinite şi abia aşteptăm să punem în practică câteva dintre ideile noastre (gravură laser, intarsii, inserţii de alte materiale în lemn, vopsire, gravură de suprafaţă), pe lângă combinaţiile de lemn din alcătuirea cadrelor care pot fi foarte variate. Practic, orice bicicletă este unicat datorită dispoziţiei fibrelor şi a structurii lemnului.
Aţi testat acest cadru şi în condiţii speciale?
Cadrul a fost testat într-un atelier de specialitate, supus la diferite eforturi, iar rezultatul a arătat o rigiditate similară bicicletelor de mountain biking. Dovada palpabilă că bicicleta face faţă şi unor încărcări mai mari am fost chiar eu (117 kg) în perioada în care am mers zilnic cu ea la birou.
Echipa Testbike: Cornel Floarea (iniţiatorul proiectului) şi Răzvan Blendea (arhitect şi partener în pasiune şi proiectare).
Contact: Facebook.com/delemn.bike