fbpx


White November igloo

BMW Welt, München

Din ce în ce mai multe companii de renume aleg să folosească arhitectura ca o strategie de promovare a brandului pe termen lung. Manifeste complexe şi originale, clădirile „corporate” influenţează peisajul urban contemporan, structurând zone întregi, devenind repere stilistice. În Germania găsim poate cele mai puternice exemple: fabrica BMW din Leipzig concepută de Zaha Hadid, Muzeul Mercedes-Benz din Stuttgart, al celor de la UN Studio, şi recent inauguratul BMW Welt, proiect semnat de austriecii de la Coop Himmelb(l)au.

Text: Viorica Buică
Foto: © 2007 Ari Marcopoulos

Cu o spectaculoasă şi adesea programatică fervoare, toate aceste proiecte par a îngheţa mişcarea în forme arhitecturale nonconformiste, ce transmit energie prin fiecare detaliu. Clădirea BMW Welt merge şi mai departe, reuşind să genereze spaţiul exclusiv cu ajutorul forţelor dinamice. Dorinţa lui Wolf D. Prix de a da un „trup” vântului, de a-l transforma în arhitectură, s-a văzut în sfârşit împlinită.

Din 2001, când Coop Himmelb(l)au au câştigat concursul organizat de BMW, până în toamna lui 2007, când a avut loc inaugurarea, proiectul a evoluat asemenea unui puzzle complex, în spaţiu. În dialog permanent cu clientul şi ajutaţi de programe performante, arhitecţii austrieci au modelat o clădire pe care vizitatorii o simt şi o experimentează ca pe un veritabil centru urban, ce-i drept condensat. Construcţia profită la maximum de lotul generos pe care este amplasată şi, deşi adună la un loc o serie întreagă de funcţiuni, permite fiecărui segment să se dezvolte şi să „trăiască” autonom. Mai mult, preocuparea evidentă pentru imagine şi design nu i-a împiedicat pe arhitecţi să analizeze în detaliu relaţia clădirii cu vecinătăţile: în imediata apropiere se găsesc Birourile BMW semnate de Karl Schwanzer, turnul cu patru cilindri, Olimpiapark etc.

Spaţiul interior al clădirii BMW Welt se organizează în jurul sistemului complex de livrare a maşinilor, care de altfel leagă cele trei nivele de deasupra solului. Automobilele coboară pe o bandă specială către nivelele inferioare, unde se găsesc spaţii de serviciu (spălătorie, asistenţă mecanică etc.) şi unde pot fi stocate până la 250 de maşini (acesta fiind şi numărul maxim de livrări pe zi). Acest proces de finisare are loc departe de ochii clienţilor, pe o platformă ascunsă. De acolo, automobilele sunt transportate cu un lift transparent către platforma de livrare propriu-zisă, denumită „Premiere”, care se află chiar în centrul BMW Welt, fiind vizibilă din orice zonă. Clienţii preiau vehiculele de pe platformele rotitoare şi pot ieşi din clădire, conducând, prin intermediul unei rampe de mari dimensiuni. BMW Welt este în principiu o clădire publică, însă există şi spaţii destinate exclusiv clienţilor precum lounge-ul situat pe două nivele şi integrat în acoperiş. Aici sunt definitivate formalităţile legate de predarea automobilelor.

Un alt element funcţional al clădirii îl constituie „Forumul”, cu o autonomie neobişnuită, amplasat în aripa de nord a clădirii. În centrul său se găseşte un auditorium ce poate primi până la 800 de persoane: cu o structură variabilă datorită platformelor hidraulice, acest spaţiu poate găzdui o diversitate impresionantă de evenimente, de la simple conferinţe de presă la reprezentaţii clasice de teatru. În condiţii excepţionale, peretele-cortină ce desparte Forumul de holul central poate fi coborât în pardoseală, generând un spaţiu de mari dimensiuni. În mod normal însă cele două spaţii sunt complet autonome, auditoriumul fiind perfect izolat acustic, lucru ce permite desfăşurarea simultană a evenimentelor.

În partea de sud-vest, se găseşte „Turnul”, un spaţiu prin esenţă multifuncţional, ce cuprinde restaurante, cafenele şi terase, săli de expoziţie, spaţii de vânzare, un campus dedicat copiilor, precum şi birouri administrative pentru 200 de persoane. Din numeroase puncte, vizitatorilor li se deschid perspective către holul principal, dar şi către Olimpiapark. O atenţie specială a fost acordată reţelelor de comunicare între spaţii astfel încât restaurantele să poată foarte uşor aproviziona întreaga clădire. De asemenea, a fost foarte bine studiată relaţia dintre cele patru nivele subterane de parcare şi interioare, accesul în holul central realizându-se prin intermediul a 16 grupuri de lifturi.

Cel mai spectaculos (şi spectacular) spaţiu al clădirii îl constituie „Conul Dublu”, un element extrem de dinamic atât din exterior, întruchipând parcă o tornadă, întreaga putere concentrată a vântului, cât şi în interior unde se află o scenă pentru concerte şi expoziţii şi mai multe platforme tip showroom. Toate aceste structuri, nişte sculpturi uriaşe inserate în peisajul urban condensat al clădirii, sunt protejate de acoperişul organic, plutitor, ce porneşte din „Conul Dublu” şi se întinde pe întreaga suprafaţă. De acesta este ancorată şi o pasarelă uşoară ce uneşte toate spaţiile publice ale clădirii şi care apoi se preluneşte către exterior cu un pod, spre sediul administrativ şi spre muzeul BMW.

Dincolo de calităţile estetice şi structurale, clădirea a devenit rapid un icon al arhitecturii contemporane şi datorită modului în care valorifică resursele naturale. BMW Welt a fost concepută în aşa fel încât ventilarea interioarelor se face într-o proporţie foarte mare în mod natural, iar un sistem complex de captare a energiei solare asigură un procent semnificativ din necesarul clădirii.

Coșul de cumpărături
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0