Club Phil

Text: Viorica Buică
Foto: Cosmin Dragomir

În dosarul din luna iunie a acestui an prezentam cu entuziasm spaţii destinate copiilor realizate recent în diferite părţi ale lumii, unite de aceeaşi abordare creativă, liberă a jocului, încurajând dezvoltarea imaginaţiei şi acumularea de experienţe inedite. Ne bucură să putem anunţa apariţia unui astfel de loc şi în Bucureşti: străjuit de un vesel elefant, Club Phill îmbină „interesele” mai multor categorii de vârstă şi propune un restaurant gourmet, o cafenea, un loc generos de joacă şi mai multe spaţii multifuncţionale destinate copiilor, toate sub umbrela unui design dezinhibat, colorat şi dinamic.

Phill răspunde într-un mod inteligent nevoii de locuri de care părinţii şi copiii să se bucure în egală măsură: în timp ce adulţii savurează experienţe gastronomice sau o cafea aromată, răsfoind reviste, cei mici pot experimenta spaţiile de joacă, pot urmări teatrul de păpuşi sau pot participa la cursuri şi evenimente diverse. Spaţiul este ordonat în principal de împărţirea pe cele două grupe de activităţi specifice, însă distribuţia pe două nivele a clădirii, unite printr-o scară ce se învârte în jurul unui elefant de mari dimensiuni, curtea generoasă situată pe partea opusă accesului şi o serie de deschideri atent poziţionate creează un permanent dialog vizual, ce induce ideea de intimitate şi securitate pentru ambele „tabere”.

Dincolo de concept şi de structură, ceea ce individualizează cu adevărat acest spaţiu este designul fluid, vesel şi animat, inspirat de benzi desenate, animaţie şi de jucăriile-vinil. Plecând de la premisa că nici copiii nu sunt simplişti în percepţie astfel încât să reacţioneze doar la floricele roz şi zâne, nici adulţii atât de sobri încât să nu accepte nişte provocări vizuale, tinerii arhitecţi de la NUCA au avut curajul să propună un imaginar inedit, cu figuri animaliere stilizate – poate şi datorită apropierii de Grădina Zoologică – şi culori puternice, îndrăzneţe. „Trăim într-o lume invadată de imagini care, în mod direcţionat, încearcă să ne convingă de ceva, informaţia nişată şi adresabilitatea extrem de personalizată a mesajului către consumatorul contemporan face probabil imposibilă selectarea unei familii reduse de imagini care să aibă sens şi chiar să genereze interes, simultan, pentru mai multe categorii de vârstă. Aşa că am selectat în mod subiectiv, ceea ce ne-a plăcut nouă, am realizat o adaptare la spaţiul în studiu şi am sperat apoi că şi alţi oameni ne vor împărtăşi perspectiva”, mărturiseşte Robert Marin, unul dintre cei mai creativi arhitecţi români ai momentului, în special în domeniul designului de interior.

Pentru a ajunge la geometria complexă, dinamică, a ansamblului a fost nevoie de numeroase elemente personalizate, proiectate şi executate pe măsură pentru acest spaţiu, de la ramele deschiderilor circulare la profilele de trecere între tapetul de vinil cu patern Studio Job pe zonele de perete plan şi curb pe o singură direcţie şi tratamentul peretelui pe zonele cu curburi hiperbolice. Deşi îşi „plasează” frecvent creaţiile de design în spaţiile pe care le amenajează, experienţa prilejuită de elefantul de patru metri înălţime s-a dovedit pentru arhitecţi cea mai solicitantă inserţie de până acum: realizată din materiale expandate acoperite doar cu un strat subţire de material rigid, „creatura” a fost meticulos manipulată pentru a ajunge la locul destinat, însă a devenit repede simbolul identităţii Phill. Ar mai fi de menţionat subtilitatea cu care în spaţiile comune se adună şi/sau se suprapun semne ale mai multor generaţii, cum se întâmplă în cazul elefantului care ascultă liniştit muzică la un mp3 player.

Sperăm ca Phill să dea tonul în realizarea mai multor spaţii de calitate destinate copiilor, atât în Bucureşti, cât şi în alte oraşe ale ţării, amintindu-ne de afirmaţia lui Johan Huizinga din „Homo Ludens” cum că jocul este o condiţie necesară, deşi nu suficientă, în generarea unei culturi.