Concursul de design Trieste Contemporanea – Double Track
Ediţia 2012 a concursului de design Trieste Contemporanea, adresat tinerilor designeri din cele 23 de ţări ale Europei de Est şi Centrale, şi-a anunţat câştigătorii. Tema competiţiei, prezentată sub titlul Double Track, a fost recuperarea unor obiecte aparţinând trecutului şi ameninţate cu dispariţia, obiecte anonime, de zi cu zi, produse în masă sau la scară mică.
Candidaţii au făcut dovadă de o creativitate impresionantă în alegerea obiectelor, prezentând şi reinterpretând ustensile de uz casnic, piese de mobilier şi chiar unelte agricole şi industriale, alături de obiecte folosite pentru construcţii şi piese ce ţin de „arheologia erei consumeriste”, cum ar fi, de exemplu, cele aparţinând tehnologiei audiovizuale a istoriei recente.
Juriul a ales, într-o primă fază, 33 de proiecte, selectând apoi, dintre acestea, câştigătorii celor trei premii şi cele două menţiuni speciale. Premiul acordat de Fundaţia BEBA din Veneţia a revenit tânărului designer român Cătălin Nicolae Ursoiu, născut în 1992. Proiectul său a pornit de la o casetă audio în stilul celor care au apărut pe piaţă la începutul anilor 1960, pe care designerul a transformat-o în ascuţitoare de creioane.
Premiul CEI, acordat de Iniţiativa Central-Europeană, a fost câştigat de Ena Priselec, din Croaţia, al cărei proiect constă în recuperarea unei răşniţe de cafea, o invitaţie de a redescoperi simplitatea unui gest odată de zi-cu-zi.
Cel mai important premiu, numit după Gillo Dorfles, cel care a fondat competiţia în 1995, a fost acordat duo-ului italian Fabio Gigone şi Angela Gigliotti. Pornind de la forma florarului, obiect lăsat deoparte în era CAD-ului, designerii au creat un inovator prototip de ochelari, disponibili în mai multe culori şi forme şi adaptabili nevoilor utilizatorului.
Prima menţiune a fost acordată unui tânăr designer turc, Meltem Özçaki, care a adaptat adăposturile pentru păsări ataşate caselor tradiţionale turceşti la contextul marilor oraşe, populate cu multe blocuri de locuinţe, iar cea de-a doua menţiune a revenit lui Raili Keiv din Estonia, pentru ideea sa originală de a conserva obiectele de porţelan prin încastrarea lor în forme de beton.
În expoziţia cu proiectele nominalizate, ce poate fi vizitată până pe 13 septembrie la Studio Tommaseo din Trieste, avem încă o prezenţă românească: designerul Elena Toader (YAU) a propus o lampă de podea ce recuperează în mod inedit o veche trompetă, într-un stil cu note industriale, dar care păstrează din romantismul obiectului.
Mai multe informaţii despre întreg proiectul sunt disponibile la adresa: www.triestecontemporanea.it