Daoíz y Velarde cultural center
Centrul Daoíz y Velarde este un exemplu de conversie prin care arhitecţii au căutat să păstreze intactă moştenirea industrială şi militară a Madridului. Geometria clădirii şi principalele elemente structurale delimitează aici un amplu spaţiu interior ce serveşte drept container pentru diferitele activităţi ce se desfăşoară în cadrul centrului
Separat în două zone cu intrări separate şi arii distincte de circulaţie, volumul creează un ansamblu spaţial unitar şi echilibrat, potrivit mai multor tipuri de evenimente. Pentru a genera totuşi variaţii la nivelul interiorului, proiectul cuprinde un spaţiu intermediar ce separă „containerul” de tipologii recente de utilizare, asigurând astfel un filtru de protecţie în raport cu exteriorul. Delimitările din interior nu au obstrucţionat redarea şi experimentarea spaţiului ca formă extinsă a exteriorului, iar sistemul de ventilaţie şi lumină naturală contribuie o dată în plus la accentuarea ideii de „piele” (neutră) pe care clădirea mizează pentru a face loc evenimentelor culturale de mare diversitate desfăşurate aici. Aşa cum se întâmplă în majoritatea proiectelor de conversie şi conservare, faţada de cărămidă a fost păstrată, asemenea structurii acoperişului realizat din profile de metal, acestora fiindu-le adăugată o structură din plăci de beton. Programul arhitectural reflectă valorile societăţii de astăzi în primul rând prin atenţia sporită care a fost acordată eficienţei energe-tice. Cu toate acestea, centrul cultural realizat de Rafael de La-Hoz se înscrie într-o serie de proiecte mult similare, construind o identitate arhitecturală dependentă mai degrabă de aspectul formal al clădirii. Compoziţia echilibrată a ansamblului şi ritmul pe care lumina naturală îl punctează de-a lungul spaţiului interior reprezintă o raţionalizare a acestuia din urmă; ca şi în cazul proiectului semnat de Zaha Hadid, a fost căutată o anumită continuitate cu peisajul, exprimată aici prin felul în care volumetria de ansamblu se constituie ca un spaţiu de tranzit. Acesta exprimă un proces de transformare continuă a spaţiului sub influenţa parcurgerii şi „ocupării” sale, oferind o soluţie pragmatică mai degrabă decât una expresivă. Însă acest spaţiu este deopotrivă o metaforă pentru nevoia arhitecturii de a crea cadre de activitate mai mult decât metafore elaborate care ar rămâne într-un fel auto-referenţiale. Prin aceasta, arhitectura deschide spaţiul evenimentului.