Despre bijuteria de autor cu Carla Szabo – unul dintre cei mai activi designeri de bijuterie români

Interviu realizat de: Dan Pierşinaru
Foto: Dan Pierşinaru

Sâmbătă 5 si duminică 6 noiembrie la Sala Dalles, are loc a VI-a ediţie a târgului de bijuterie contemporană Autor, care îşi propune să prezinte un nou concept despre a face şi a purta bijuterie, prezentând bijuterii care au ca miză unicitatea şi autenticitatea.

Despre bijuteria de autor cu Carla Szabo - unul dintre cei mai activi designeri de bijuterie români

Carla Szabo, unul dintre cei mai activi designeri de bijuterie români, va expune în cadrul târgului colecţia realizată pentru Berlin Fashion Week şi prezentată împreună cu Irina Schrotter. Va face demonstraţii live de bijuterie pentru a vă arăta cum aceste noi piese din colecţie iau viaţă şi vă va încânta cu diversitate creatilor ei expuse pentru a fi achiziţionate şi purtate. Este un pas nou în evoluţia ei ca designer şi ne vorbeşte deschis despre acest lucru în interviul acordat organizatorilor târgului Autor.

Sunteţi unul din cei mai cunoscuţi designeri de bijuterie din România şi aţi participat până în acest moment la toate ediţiile târgului de bijuterie Autor. Cum este percepută participarea la acest eveniment singular ca tematică din interior, ca şi designer?

Într-adevăr am participat la toate ediţiile târgului Autor şi vom participa în continuare cu mare drag, din mai multe motive.

Târgul Autor alături de platforma Extins sunt singurele două evenimente care promovează şi susţin într-o formă profesionistă activitatea de designer de bijuterii, un domeniu care până la acest tip de promovare a fost foarte puţin cunoscut.

Un alt motiv este că într-o nişă ca a noastră informaţia ajunge la public doar cu susţinere de durată şi apariţii mereu surprinzătoare.

“Focus Designer” este o nouă secţiune în cadrul târgului Autor în care un designer cunoscut este invitat să aibă o prezentare într-un format extins decât cel normal. Ce anume este diferit şi ce vor descoperii vizitatorii în cadrul prezenţei dvs din această nouă secţiune?

În acest moment având la dispoziţie un spaţiu mai generos şi o vizibilitate mai mare, ne-am propus să prezentăm o colecţie lucrată în colaborare cu Irina Schrotter şi prezentată la Săptămâna Modei din Berlin. Este vorba de o serie de accesorii create sub conceptul “I am”, de mari dimensiuni, concepute special pentru scenă, cu un anumit impact vizual. Este vorba de piese care au în componenţă fir de păr de cal, argint şi cupru aurit precum şi elemente de răşină colorată. Ele vor fi prezentate aici împreună cu 5 ţinute ale Irinei, lucrate din materiale delicate precum mătasea şi pielea.

La o cercetare detaliată a colecţiilor dvs aş tinde să spun că sunteţi designerul de bijuterie cu cele mai numeroase colaborări cu creatorii de vestimentar. Aş enumera câţiva dintre ei: Ana Maria Lungu, Stephan Pelger, Kinga Varga. Cea mai recentă colaborare şi la un alt nivel este cu Irina Schrotter. Ce aduce ea nou şi cum vedeţi desfăşurarea ei mai departe pe piaţa internaţională şi cea pe plan local?

Colaborarile mele cu designerii au fost mereu o provocare minunată. Am proiectat şi executat colecţii cu concept, îmbinând mesajul dorit de ei cu stilul şi povestea mea proprie.

Acest joc mi-a dezvoltat foarte mult puterea de înţelegere a unui obiect şi mesajul pe care el îl are de transmis către public, experimentând cu materialele cele mai diverse.

Colaborarea cu Irina aduce două noutăţi pentru mine. O deschidere către publicul internaţional în cadrul unui show şi o colaborare cu magazinele de desfacere ale acesteia din ţară şi străinătate. În viitorul apropiat mai pregătim două colaborări. Prima, pentru Berlin Fashion Week cu colecţia de iarnă 2012 – 2013 şi a doua, tot pt iarnă 2012-2013, în care voi realiza accesoriile colecţiei Irina Schrotter în colaborare cu Lucian Broscăţean.

Privind în urmă sunt curios în legătură cu momentul în care aţi devenit conştientă că sunteţi atrasă de designul de bijuterie? Cum au evoluat lucrurile din acel punct?

În 2004 pentru un târg de Crăciun, am început să confecţionez primele mele piese care au fost nişte broşe. A urmat apoi o serie de colaborări cu Anamaria Lungu pentru Festivalul de modă de la Iaşi. În urma vizibilităţii creeate atunci, produsele au început să se vândă în magazinul Zebra Society pe care îl deţineam la acel moment. Ulterior am început să iau şi mai în serios această activitate urmând chiar să renunţ în final la a mai lucra în domeniul amenajărilor interioare, în momentul în care am început să contractez lucrări de tiraje mari pe design de obiect şi bijuterie pentru companii locale şi internaţionale.

Despre bijuteria de autor cu Carla Szabo - unul dintre cei mai activi designeri de bijuterie români

“Carla Szabo Design” este firma şi brand-ul sub care creaţi, iar el este, aşa cum mi-aţi spus, ca şi propriul copil. Care este următorul pas pe care îl veţi face împreună?

Îl ducem la şcoală 🙂 Este momentul în care trebuie învăţat să se dezvolte singur şi să iasă şi mai mult în lume. Avem un potenţial foarte mare bazat pe un model de business special. M-am axat pe creativitate şi mai puţin pe tehnici şi tehnologii. Astfel că putem să proiectăm şi să executăm cu diverse ateliere şi fabrici lucrurile pe care le dorim, fără a fi restricţionaţi de investiţii uneori prea mari în aparatură şi în experienţă de durată, necesară cu un anumit tip de material.

Sunteţi cunoscută în general ca un designer de bijuterie, dar nu este singurul aspect al designului în care sunteţi implicată. Creaţi cu aceeaşi versatilitate şi în designul de produs. Aţi lucrat în domeniul publicităţii şi aţi avut proiecte şi ca designer de interior. Cât de importantă este comunicare şi imaginea în ceea ce faceţi? Este imaginea una din cheile esenţiale în succesul unui designer?

Comunicarea este esenţială. Am învăţat asta din experienţă mea profesională polivalentă dar şi din experienţa mea de viaţă. Este ca şi o discuţie între doi oameni. Dacă am putea comunica prin telepatie ar fi foarte simplu, dar din păcate pentru a fi înţeleşi avem nevoie să fim cât mai clari, mai concişi în ceea ce vrem să spunem. Şi asta are ca punct esenţial de pornire cunoaşterea şi acceptarea de sine.

Cum este percepută bijuteria de autor la noi? Care sunt plusurile şi minusurile unui mediu (piaţa) ca cel în care vă desfăşuraţi acum activitatea?

Bijuteria de autor oferă un tip de obiect încărcat de o energie aparte, cu un mesaj de cele mai multe ori simbolic. Transmite emoţia şi ideile celor care le confecţionează. Cu cât ţii mai mult un obiect în mâinile tale sau chiar dacă doar te gândeşti la el, cu atât el se încarcă cu energia fiinţei tale. De aceea ca privitor, când vezi un astfel de obiect, de cele mai multe ori eşti atras magnetic de el pt că te îndrăgosteşti de sinceritatea, de pasiunea din spatele lui.

Bijuteria de autor românească se află încă într-un stadiu de descoperire şi poate fi percepută ca inaccesibilă. Suntem intr-un proces in care ne cultivăm publicul şi îl ajutam să se educe vizavi de acest tip special de bijuterie. Din lipsă de experienţă cu materialul şi necunoaşterea aspectelor tehnice specifice unicatelor sau tirajelor mici, publicului îi este mai greu să accepte costurile de obicei mai ridicate ale acestora. Ele sunt mai tot timpul comparate cu cele ale bijuteriei provenite din producţii de serii mari. Chiar şi aşa, bijuteria de autor în România este de fapt la un preţ sub cel real, dat de cheltuielile realizarii lor, precum si sub nivelul costurilor de pe pieţele internaţionale.

Punctul de întâlnire dintre creator şi iubitorul de bijuterie este pasiunea şi deschiderea ambelor părţi către autentic. Aici este cheia transformarilor minusurilor în plusuri.

Pot spune însă, că acest proces evoluează treptat în fiecare an şi are legătură strânsă cu maturizarea şi asumarea fiecăruia din noi în parte şi a societăţii în general.

Eu sunt încrezătoare în tot acest demers şi susţin cât îmi stă în putinţă accesul către creaţie autentică, către noi înşine.

Targul Autor de bijuterie contemporana are loc pe 5 si 6 noiembrie la Sala Dalles.