Despre design industrial cu Umberto Palermo: „Acum creatorilor le revine misiunea de a nu mai crea banalități sau mediocrități”
Originar din Palermo, designerul italian Umberto Palermo este cunoscut în mod special ca fiind o prezență activă și prolifică în lumea designului industrial, având un interes special în cercetarea materialelor inovatoare și eco-durabile. Atras deopotrivă de universul automobilelor și de cel al electrocasnicelor, designerul a colaborat de-a lungul vremii cu binecunoscute nume alte respectivelor industrii: Ariston (de mai bine de 10 ani), Volvo, Fiat, Alfa Romeo Indesit, Illy caffe etc.
În contextul actual, în care toate domeniile, inclusiv designul industrial, sunt nevoite să se redefinească, am discutat cu Umberto Palermo despre prezent, viitor și despre recentul proiect Igea, un dispozitiv care permite igienizarea și spălatul mâinilor în spații publice, chiar și în locurile unde nu există grupuri sanitare.
Ce este designul industrial astăzi?
Designul trebuie să răspundă unor nevoi, atât celor care satisfac ego-ul, cât și celor care țin de pura utilitate: aceasta este misiunea unui designer. Acestea sunt coordonatele după care mă ghidez atunci când sunt la masa de lucru. Când creez un produs nou, am în vedere un design funcțional, cu o abordare inovatoare, toate aflate în relație strânsă cu tehnologia care se regăsește azi în toate lucrurile din jurul nostru. Contextul social impune tendințele, dar, în egală măsură, un bun designer trebuie să anticipeze cerințele consumatorului. Putem spune că am realizat un design cu adevărat excelent atunci când acesta îl face pe client să cumpere respectivul produs, altfel urmele lăsate de creion pe hârtie sunt doar un foc de paie. Designul de astăzi este același cu cel de ieri și cu cel de mâine, diferența se face între un design bun și un design banal.
Cum ți-a fost afectată munca de pandemia cu care ne confruntăm cu toții?
Pentru mine, pandemia s-a transformat într-o oportunitate: au apărut nevoi tangibile și clare. Acum creatorilor le revine misiunea de a nu mai crea banalități sau mediocrități, nu mai au nicio scuză. Vor apărea idei mai mult sau mai puțin inteligente, însă cel care dă judecata de valoare este întotdeauna utilizatorul, dar și vânzările au un cuvânt important de spus.
Experiența pandemiei ne-a învățat să trăim zi după zi, să răspundem nevoilor zilnice și să fim realiști. Aș putea spune că una dintre lecțiile importante pe care le-am învățat în timpul pandemiei este să facem lucruri pentru astăzi, nu pentru mâine.
Trăiesc o adevărată satisfacție să știu că un produs al cărui design a ieșit din mâinile mele aduce un plus în calitatea vieții atâtor oameni. În această perioadă dificilă pentru noi toți, trebuie să încercăm să punem cât mai bine în evidență această proprietate a designului industrial de ne a face viața mai bună.
Care au fost lucrurile care te-au inspirat în proiectarea boilerelor și a cazanelor Ariston?
Durabiliatea și distincția sunt cuvintele-cheie. Ariston reprezintă caracterul italian, iar acesta înseamnă proiecte de durată, distincte, utile, care, fără îndoială, trebuie să fie și frumoase, la fel ca țara în care m-am născut, Italia. Produsele Ariston sunt, într-un fel, un manifest peste hotare al valorilor care ne definesc pe noi, italienii. Obiectivele noastre sunt cercetarea continuă și dorința de a fi unici. În ultimii ani am văzut echipamente similare cu cele produse de Ariston, aceasta este mândria noastră: am deschis un drum. Experimentarea constantă și dorința de a fi unici reprezintă dintotdeauna baza colaborării mele cu Ariston, ceea ce a dus la realizarea unor produse dedicate îmbunătățirii calității vieții tuturor, pretutindeni.
Cum ai defini estetica unui obiect funcțional?
La baza unui produs trebuie să stea plăcerea legată de armonie, care, în același timp, este și funcțională. Toate acestea trebuie luate în considerare, altfel nu putem vorbi despre design, ci despre altceva.
Ca designer, mă gândesc mai întâi că obiectul proiectat face parte din spațiul de locuire al unei familii, unei mici firme sau instituții și, ca atare, ar trebui să se integreze într-un fel în „peisajul interior” pe care îl vedem zilnic. De aceea, exigența mea este de a conferi centralelor Ariston un aspect inconfundabil, dar în acord cu celelalte elemente de arhitectură de interior.
Legat de proiectarea cazanelor/boilerelor viitorului, cum îți imaginezi că vor fi acestea?
Foarte tehnologice, din ce în ce mai conectate și integrate în locuință. Dacă ne gândim la modul în care erau utilizate centralele termice acum câteva decenii, vom fi de acord că este diferit de modul în care acestea sunt utilizate acum. Funcționalitățile unei centrale termice au cunoscut o dezvoltare puternică în ultimul timp, în special pe zona de smart technologies, iar designul trebuie să le integreze și să le pună într-un mod eficient în evidență.
Tocmai din acest motiv, produsele Ariston nu mai trebuie să fie ascunse în bucătării sau în mansardă, centralele termice, de exemplu, pot fi montate foarte bine la vedere grație esteticii lor foarte atent elaborate.
Planuri de viitor sau noutăți legate de designul de la Ariston?
Am onoarea de a creiona produsele Ariston de mai bine de 10 ani, iar împreună cu departamentele de ingineri, marketing și design formăm o echipă care s-a angajat să atingă obiective comune. Tocmai în momente de schimbare și dificultate, ingeniozitatea răspunde nevoilor de proiecte creative. Astfel, colaborarea de astăzi este mai strânsă ca niciodată.
Recent, în luna mai a acestui an, am creat alături de Ariston conceptul Igea, pe care l-am anunțat în câteva țări europene, precum Italia, Franța și Spania. Igea face posibile igienizarea și spălatul mâinilor în spații publice, chiar și în locurile unde nu sunt grupuri sanitare. Acest nou concept de produs transpune o nevoie atât de stringentă a zilelor noastre într-o soluție concretă.