fbpx

Despre magia UX/UI Design cu Alina Cătălina Bănuleasa

În general, când spui design te gândești, mai ales, la obiect, design interior, design grafic etc. În ultimii ani însă se vorbește mult și despre UX (User Experience) și UI (User Interface) design, prin urmare, dorința de a afla mai multe despre a venit firesc.

Design as a Process of Solving Problems – ce înseamnă de fapt această sintagmă am descoperit din discuția cu Alina Cătălina Bănuleasa care, dincolo de o deja vastă experiență în domeniu (Consultant & Co-founder Design Thinking Society, UX Google Expert & Sprint Master, Ex FIFA Lead Designer) a pus bazele unei școli de profil: The School of Design. Un mod de a înțelege și a învăța altfel, lucrând pe proiecte reale, The School of Design își propune să formeze specialiști în Product Strategy & Design și UX și, mai ales, să creeze momente și experiențe memorabile. Un tip de magie de care avem nevoie în viețile noastre, indiferent de domeniu ori preocupări.

TSD 4

Ce este un UX designer?
Un UX designer ia userul/userii, se uită la el/ei prin mai multe lupe și din mai multe unghiuri și încearcă să înțeleagă care este relația lui cu ceva-ul tău ca business, fie că vrei să rezolvi o problemă pe care clientul o are, fie că vrei să îi creezi o experiență/produs nou pe care să i-l vinzi. Apoi, e cazul să îi înțelegi nevoile, dar și contextul în care această nevoie se întâmplă – de la lumea directă a clientului, la universul mai larg, al lumii în care trăim, în care există și competiție, alte produse, etc. E un mod de gândire sistemic iar după ce te uiți la toate aceste lucruri, te trezești pe un munte de informații pe care începi să îl digeri, să îl pui în pattern-uri, adică să găsești modele, asemănări, arhetipuri de useri și nevoile lor, și soluții pentru cele mai mari, frecvente, importante probleme sau nevoi nesatisfăcute ale oamenilor cărora te adresezi.

Iar de acolo începi să vii cu soluții care pot fi o grămadă și trebuie să înțelegi care sunt cele mai bune, adică cele care rezolvă cel mai bine problema sau satisfac acea nevoie în cel mai bun mod. Ulterior, abia după ce testezi prototipul cu clienții și iterezi asupra lui, adică îl îmbunătățești ca urmare a feedbackului, te apuci să investești în dezvoltarea lui.

TSD 2

Care este diferența dintre un designer UX și unul UI?
UX și UI sunt două meserii în sine, care, dacă sunt făcute corect, în complexitatea lor, nu pot fi combinate de un singur om. Și o să explic: UX este User Experience Design. Iar UI este User Interface Design.

Un designer de interfețe este un om care, din punctul meu de vedere, e bine să știe ce înseamnă să faci interfețe estetice plăcute, surprinzătoare dar și potrivite mediului. Este o diferența mare între artă, care are rolul de a crea și trezi emoții și o interfață pentru un produs, care trebuie mai degrabă să susțină acel produs, făcându-l ușor de înțeles, parcurs, dar și plăcut, memorabil. Uneori devine dificil să faci aceste diferențe și concesii și, în același timp să și fii la curent cu ce se întâmplă în lumea tehnologiei.

Apoi, un UX Designer, la modul ideal ar fi bine să știe să realizeze și interfețe. Și, în mod corect, realist, un UX Designer trebuie să știe să lucreze cu librării de design, să știe limbajele și patternurile de design specifice sistemelor principale (web, Android, iOS) și să lucreze cu eventualele, în cazurile fericite, design systems ale companiilor. Și, îmi dau seama că vorbesc destul de specific, dar este ca și cum te-ai duce să faci o casă în Japonia, la țară într-un sătuc protejat. Vrei să faci o casă pentru această familie tânără, cu doi copii, ei fiind utilizatori de tehnologie. Și ai primit mandatul de a construi o casă pentru ei, –  moderni și contemporani, tehnologizați dar și exploratori, care au nevoie de ruperea rutinei. Iar tu, că arhitect, trebuie să le faci nu doar casă, ci și o experiență de locuire. Un cadru pentru viața lor în acel loc.

Ideal, nu te apuci mai întâi să construiești casa, ca apoi să îți dai seama că oamenii sunt nemulțumiți că dimineață, când se duc la baie, dau nas în nas. Ce face metodologia de design pentru lumea de business, este ceea ce fac și arhitecții: construiesc machete pentru produse sau servicii ca să le poată arăta clienților și să își dea seama dacă aceștia sunt mulțumiți, dacă le fac viața mai bună sau nu, dacă sunt ușor de folosit și, cel mai important, dacă ar plăti pentru asta.

Cum a evoluat industria design-ului UX/UI din România?
Mulți oameni din piață au fost inițial web designeri, UI designeri. Apoi, când a apărut în companii nevoia de a face produse digitale mai bune, întrucât clienții evoluaseră rapid și aveau așteptări mai mari și de la companii și de la produsele lor, atunci s-a creat comunitatea de UX designeri și a apărut o nevoie mai mare de astfel de oameni. Cam prin 2013-2014.

Câteva surse de inspirație din și pentru acest univers:
Îmi place mult ca mod de gândire și explorare Tobias van Schneider. Îmi mai place să-l ascult și-l recomand pe Stephen Gates, cu podcast-ul lui „The Crazy One”, care reușește să transpună lumea și conceptele de design într-un mod inteligibil, în care eu, ca self taught and made designer, mă regăsesc.

Și mai recomand, deoarece eu așa cred că se învață meseria asta, uitându-te la tot ce este designed, gândit cu un scop și cu un proces, câteva filme:
„Eames: The Architect and the Painter”, „Chef’s table”, primul sezon și, mai ales, episodul despre Massimo Bottura și „Abstract” (cel mai mult mi-a plăcut episodul 1 din sezonul 2, despre Olafur Eliasson, „The Design of Art”).

Coșul de cumpărături0
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0