Efecte de origami cu sticlă printată
Pe unul dintre principalele bulevarde pariziene, în imediata vecinătate a Arcului de Triumf, frontul compact al construcţiilor hausmanniene este animat de o nouă faţadă, al cărei ritm dinamic rezultă dintr-un concept original, inspirat de tehnica japoneză origami. Clădirea pe care o îmbracă este semnată de arhitecta franceză Manuelle Gautrand şi se ridică pe locul unei construcţii anterioare, datată în anii ‘70.
Imobilul este alcătuit dintr-un volum principal, cu deschidere spre bulevard, înscris în limitele de aliniament impuse de clădirile învecinate şi dintr-o extindere în formă de L, în profunzimea parcelei, ce prelungeşte o anexă a clădirii vecine dinspre nord-est, închizând astfel o curte interioară comună. Spaţiul rezultat găzduieşte aproximativ 300 de birouri, şase săli de şedinţă, o cafenea, o zonă de relaxare, camere tehnice şi un parcaj cu 85 de locuri.
Pornind de la amplasarea într-o zonă istorică şi exclusivistă a capitalei franceze, proiectul a trebuit să aducă o notă de prospeţime cartierului, fără să-i altereze însă identitatea. Astfel, în vederea respectării ritmului de zone opace impus de clădirile învecinate, faţada principală, vitrată aproape în întregime şi desfăşurată pe un front de aproximativ 30 m, a primit un al doilea strat. Acesta este alcătuit dintr-o serie de elemente de sticlă printată, cu textură de marmură, dispuse asemenea unei hârtii pliate în tehnica origami, ce se aplatizează spre limitele laterale.
Dacă iniţial arhitecţii au plănuit să folosească plăci reale de marmură, sticla printată digital s-a dovedit a fi o variantă mult mai eficientă pentru a menţine controlul asupra calităţii structurale şi estetice. Printarea digitală cu cerneală ceramică a eliminat pericolul sfărâmării specific plăcilor deosebit de subţiri de marmură şi a permis păstrarea efectului vizual de mare impact al materialului natural. A rezultat un model complex şi discret, ce oferă profunzime faţadei şi este vizibil atât de la interior, cât şi de la exterior.
Dispunerea simetrică a texturii imprimate subliniază ideea de carte deschisă şi jocul „venelor” specifice marmurei. Pliurile accentuate în centrul faţadei precum şi alternanţa dintre reflexie şi mat contribuie la dinamismul texturii în ansamblul ei.
Căutând să ofere soluţii la provocările arhitecturii contemporane, noua tehnologie de printare digitală, disponibilă în România prin Glas Expert, se dovedeşte a fi un partener de nădejde pentru revitalizarea zonelor istorice, caracterizate de numeroase regulamente şi restricţii. Integrarea de clădiri noi în ţesuturi existente, precum şi proiectele de reconversie, capătă acum flexibilitate, prin varietatea opţiunilor oferite de printarea digitală, opţiuni a căror implementare a devenit şi mult mai accesibilă.