Expoziţia STINT la Atelier 35
În perioada 7 octombrie – 5 noiembrie Atelier35 găzduieşte expoziţia STINT, semnată de Adrian Preda.
STINT = RESTRÂNGE vb. 1. v. împuţina. 2. v. limita. 3. a se limita, a se mărgini, a se mulţumi, a se reduce, a se rezuma. (S-a Ă la strictul necesar.) 4. a circumscrie, a delimita, a limita. (A Ă tema lucrării la …) 5. a limita, a mărgini, (fig.) a îngrădi. (I-a Ă libertatea de acţiune.) 6. v. localiza.
“Adrian Preda este un om de ştiintă (biolog) captiv într-un trup de pictor. Un fanatic al detaliului, care a mers la pas printre blocurile cenuşii ale cartierului Colentina, a luat-o pe ulei, având drept instrument de cercetare pictura, ca ramură a artei – cale spre cunoaştere prin excelenţă intuitivă. Pentru a accentua o idee, pictorul-biolog inversează sensuri si combină rigoarea ştiinţifică cu cea picturală, pentru ca uneori să ne şocheze, alteori să ne distreze, si în cele din urmă, să ne facă a întreba privindu-i lucrările: A. P. este pictor, biolog şi fotograf al oraşului, pe rând, ori toate acestea în acelaşi timp? Sau e doar puţina nebunie contemporană pictată în care animalele au invadat mijloacele de transport în comun, conducându-le prin cartier, vasali meschini fiindu-le de această dată oamenii?” (Alexandru Davidian)
Iată şi explicaţia artistului cu privire la conceptul expoziţiei:
“Imaginează-ţi că într-o dimineaţă rece, înnorata, îţi aştepţi autobuzul care să te ducă spre şcoala, serviciu, dar acesta, ajuns în staţie, nu iţi poate îndeplini această necesitate esenţială în viaţa ta de zi cu zi, deoarece este plin cu apă şi în el sălăsluieşte un delfin, întocmai acelora pe care îi putem observa la acvarium. Eu am plecat exact de la această imagine, în care mi-am închipuit o asemenea situaţie. Pur şi simplu am vizualizat această punere în scenă, probabil aflându-mă pe stradă, în apropierea staţiilor, în orice caz, având în memorie parbrizul lat al acestui vehicul, care mi l-a apropiat de forma geamului-perete de la bazinele delfinariilor. Eu însumi pus în faţa unei astfel de scene, fiind un împătimit al motivului zoomorf, am realizat impactul unei asemenea întâlniri, ca prin geamul autobuzului să ai contact cu acest mamifer marin atât de sublim intrat în conştiinţa oamenilor, care să dea peste cap ordinea normală a unei zile banale.
Voi încerca acum să trec peste impresia foarte puternică de moment a acestei vizualizări, în bună parte revelatoare, în ceea ce mă priveşte, şi să explic la rece rezultatul, în plan ideatic. Această transformare a mijloacelor de transport în comun în bazine infestate de membrii ai ordinului Cetacea reflectă o paralizie ce survine în cotidianul nostru, anume, ne împiedică să dispunem de anumite facilităţi ale urbanităţii. Cu alte cuvinte, este o ruptură în habitatul nostru “natural” – dacă suntem dispuşi să privim astfel oraşul – provocată de amestecul în acest sistem de către o specie străină. Aşadar, am folosit o inversare de sensuri pentru a sublinia modul în care viaţa obişnuită a multor specii de animale este scoasă de pe cursul ei firesc prin efectul dăunător adus de activităţile umane (de ex. plasele întinse în mări pentru peşte în care se încurcă şi mor sufocaţi delfinii). Este vorba de pierderea de habitate, o cauză importantă a periclitării şi, posibil, a dispariţiei diverselor vieţuitoare ameninţate în acest fel.” (Adrian Preda)
Expoziţia poate fi vizitată la Atelier 35, str. Şelari nr. 13, sect. 3, Bucureşti, până pe 5 noiembrie.