Farmecul lumii interbelice. Restaurant Clop, Iaşi
Situat în cadrul noului ansamblu urbanistic Palas din centrul Iaşiului, restaurantul Clop surprinde printr-o atmosferă amintind de perioada interbelică şi de locurile frecventate de artişti şi bon vivants ai epocii. Amenajarea mizează pe culori închise, cu accente preţioase şi mobilier ce îmbie la confort şi relaxare, fără a face niciun compromis în ceea ce priveşte stilul şi eleganţa.
Una dintre ideile principale de la care a pornit conceptul de amenajare a fost de a aduce o atmosferă de grădină exterioară în interior, pentru a crea un spaţiu deschis unde să nu existe sentimentul de „contur”, de spaţiu limitat. În aces sens, au constituit avantaje atât locaţia centrală, cât şi faptul ca spaţiul avea deja o latură complet vitrată, cu vedere spre traseul pietonal şi grădini, capătul de perspectivă fiind clădirea Palatului Culturii, emblematică pentru Iaşi.
Forma de cub a clădirii în care este situat restaurantul a permis realizarea unei supante pe aproape jumătate din suprafaţa parterului, dispusă pe cele trei laturi pline ale cubului, toate cu vedere spre latura vitrată. S-a conturat astfel o zonă centrală, amplă, dominată de cele două scări simetrice, în mijlocul căreia a fost pozitionat un copac cu o înălţime de 4 m. Porticul cu arcade de la etaj, pardoseala tip şah, la rândul său bordurată în jurul zonei centrale, şi multitudinea de lumini contribuie la sentimentul de curte interioară.
Celelalte două zone ale restaurantului sunt etajul, împărţit şi el pe trei laturi, şi partea de bar şi bucătărie, poziţionate pe o singură latură, sub zona centrală a supantei. În întreaga amenajare, finisajele şi piesele de mobilier urmează o linie estetică inspirată din aspectul ballroom-urilor de epocă, creând un interior elegant, uşor masculin, unde tonurile închise sunt presărate cu elemente moderne şi preţioase.
Spaţiul de la parter este perfect simetric, copacul fiind axul central în jurul căruia au fost amplasate canapele în formă circulară, rezultând astfel patru insule în formă de cruce, fiecare cu o atmosferă intimă, de „cameră în cameră”. De jur împrejur, mesele de 4 şi 6 locuri populează spaţiul fără a-l încărca, acomodând un total de 50 de persoane. Bucătăria comunică cu zona de mese în mod direct, printr-un gol central care lasă să se întrevadă discret acţiunea din bucătărie. Această alveolă uneşte cele două scări simetrice de acces la etaj, le dă unitate şi le leagă printr-un podest panoramic.
Supanta ce bordează curtea centrală se împarte, la rândul ei, în trei zone diferite din punct de vedere al mobilării. Astfel, zona centrală este formată din 5 canapele în formă U, oferind intimitate şi confort pentru grupuri mai mari. În părţile laterale, mai înguste, s-a optat pentru o mobilare ce necesită mai puţin spaţiu, lăsând totodată şi un coridor de trecere. Astfel, în partea dreaptă, banchetele faţă în faţă creează un culoar compact, spaţiul din stânga fiind mai versatil, cu mese singulare ce pot fi mutate cu uşurinţă.
Materialele folosite au fost alese în acord cu conceptul de atmosferă elegantă, preţioasă dar, în acelaşi timp, şi prietenoasă. Banchetele sunt tapiţate cu catifea mată în tonuri închise, non-contrastante, de albastru şi verde. Materialele grele, cum ar fi tabla sau plasa metalică, realizate special pentru acest proiect, au fost vopsite în culoarea alamei, pentru a le conferi suplete şi eleganţă, şi folosite pentru placarea pereţilor perimetrali, în combinaţie cu panouri frezate, oglindă sau sticlă. Treptele scărilor au fost realizate din lemn de nuc în nuanţe închise, material folosit şi pentru blaturile meselor, în combinaţie cu marmură în tonuri asemănătoare, pentru un plăcut contrast între texturi calde şi reci.
Pardoseala de şah contribuie la aspectul elegant şi caracterul atemporal al spaţiului şi accentuează contrastul cromatic. Caroiajul este înrămat de borduri perimetrale din mozaic furnizat de SSAB, ce stabilesc un dialog plăcut cu placările ceramice tridimensionale, de asemenea, de la SSAB, folosite pentru pereţii verticali.
Lumina joacă un rol foarte important în amenajare, spaţiile fiind amplasate în functie de zonele vitrate existente şi de panoramă, respectând ideea de eleganţă şi intimitate. Astfel, s-a evitat lumina directă, puternică, optându-se pentru variante mai soft, de iluminat indirect, non-invaziv. Zona centrală este iluminată mai intens, prin lampioanele amplasate în jurul copacului, în timp ce, la etaj, accentul este pus, mai degrabă, pe jocul de lumini şi umbre.
PROIECT: arh. Ivona Gheorghe, FINALIZAT: 2020