Fructul oprit

Un simbol al pasiunii pure, o pledoarie pentru cuplu, o incursiune în Grădina Edenului, o poveste de dragoste, un omagiu închinat fericirii. Pe scurt, locuinţa lui Fabio Novembre.

Text: Loredana Stasisin
Foto: © Alberto Ferrero

Mai puţin de zece ani i-au fost suficienţi pentru a sparge bariera rigidă a minimalismului şi pentru a-şi croi drum prin universul designul internaţional, fiind unul dintre puţinii autori tineri capabili să vorbească o limbă proprie cu atât de multă siguranţă şi nonşalanţă. Situat în afara modelor, la limita dintre raţiune şi nebunie, între ficţiune şi realitate, Fabio Novembre aduce un suflu nou arhitecturii de interior. El îşi proiectează viitoarea casă după aceleaşi principii care l-au călăuzit încă de la început: pasiune, fermitate şi maturitate. O fostă hală milaneză devine astfel un simbol al începutului, o reprezentare a întâlnirii dintre Adam şi Eva în grădina Edenului. Concepută după două criterii majore: simbolul şi spaţiul, casa Novembre este presărată de elemente care vorbesc despre dragoste şi pasiune, elemente ce alcătuiesc povestea nescrisă a celor doi protagonişti: Fabio şi soţia sa, Candela. Toate spaţiile sunt atent separate, unele faţă de celelalte, graniţa dintre public şi privat existând, însă fără a fi ostentativă. Divizată în două corpuri, biroul şi locuinţa propriu-zisă, casa Novembre te atrage într-un mod foarte neobişnuit. Este retrasă de la stradă, fiind precedată de o curte pietruită, în centrul căreia tronează un copac, dar te ademeneşte cu faţada curbă de un verde strălucitor prin care poţi întrezări frânturi din viaţa de dincolo.

Iniţialele lui Fabio şi ale Candelei sunt imprimate într-o inimă înscrisă în mozaicul de pe stâlpul-trunchi de copac. Tema biblică a copacului interzis din grădina Edenului, realizată din mozaic de Bisazza, se întinde pe tot tavanul bucătăriei de la parter. Deasupra mesei din living este desenat un şarpe, cu un măr în gură, o intervenţie semnată de artistului Sandro Chia. De dimensiuni impresionante, masa din dining prezintă un desen grafic luminos, alcătuind centrul de greutate al acestui spaţiu.

La primul nivel se află livingul dominat de canapelele camuflaj Meritalia Varadero, care flanchează peretele de lemn, proiectat de designerul olandez Maarten Baas. La rândul său, peretele ascunde scara cu trepte din sticlă şi balustradă din lemn vopsit roşu, în formă de inimă la mâner, conducând spre dormitorul matrimonial. Un spaţiu al pasiunii, acesta se conturează pe un fundal alb unde se citesc elemente izolate ce acaparează privirea, cum ar fi cada din centrul camerei sau duşul transparent ce pluteşte deasupra scării de sticlă, ori urmele de roşu generate de corpurile de iluminat. Desene erotice, dintre care o reproducere a unei imagini de Albrecht Dürer ce acoperă uşa băii, întregesc acest decor.

De o cu totul altă factură, biroul său, desfăşurat pe două niveluri, seamănă mai mult cu o galerie de artă. Obiectele dominante sunt celebra canapea „And”, proiectată pentru Cappellini, şi o motocicletă BMW 600, parcată în mijlocul salonului.

Dragostea este, pentru Fabio Novembre, linia după care se ghidează în tot ceea ce face. E un concept ce include şi noţiuni precum acţiune, suflet, energie, sinuozitate, senzualitate, sexualitate şi care ar trebui să prevaleze peste prozaic în fiecare zi.