Grădina de sticlă sau arhitectura esențializată a unui sediu de corporație

Un sediu de corporație are o identitate distinctă, iar arhitectura sa își asumă, de la început, misiunea de esențializare a unui mesaj sau a unui ethos.

Obiectivul principal al proiectului Amorepacific Headquarters din Seul, realizat de echipa David Chipperfield Architects, acela de sediu corporativ, a fost rafinat de un context sensibil. Clădirea și arhitectura sa și-au asumat necesitatea de a media între două condiții urbane fundamental diferite: o vecinătate istorică de înălțime mică, cu o arhitectură ierarhică, de vocație asertivă și de o calitate urbană inerentă.

923_10_noshe_1805_n19

Autorii proiectului Amorepacific Headquarters afirmă: „Dorința de comunicare, de interacțiune deschisă și de coexistență dinamică, atât pe plan intern, cât și cu lumea exterioară, rezultă dintr-un profund ethos corporativ umanist care depășește cu mult responsabilitățile unui sediu central. Această filosofie se manifestă într-un concept arhitectural care este dedicat abordării integrale și formei care urmărește scopul”.

Deschis în toate părțile, parterul ansamblului este ultrapermeabil public și duce direct în inima clădirii. Atriumul este atât aparat de primire, cât și spațiul însuflețit de evenimente precum: instalații de artă, concerte, prelegeri și alte activități culturale. Facilități precum un muzeu, o bibliotecă, o sală de ceai și spații comerciale sunt anunțate din parter și îmbogățesc dimensiunea publică. În partea superioară a atriumului, nivelurile sunt dedicate componentei corporative. Sala de spectacole este găzduită de un amfiteatru orientat spre parc ce poate fi ajustat în funcție de dimensiunea publicului și a spectacolului, performanța acustică și ambianță prin instalarea de ecrane mari. Alte funcțiuni includ centrul de zi, zona de testare a clienților, restaurantele publice și un centru de conferințe.

923_10_noshe_180212_n9

Nivelul curții de deasupra atriumului este centrul social al companiei, oferind diverse facilități corporative cum ar fi restaurantele de personal, cafenele, facilitățile de fitness și de sănătate.

Circulația verticală este aranjată în partiul arhitectural general în mod descentralizat prin intermediul a patru noduri, oferind o flexibilitate ridicată utilizatorului pentru diferite opțiuni de parcurs.

Grădinile intermediare, vitale pentru bunăstarea recreativă, sunt vizibile din toate etajele. Ca deschideri panoramice, ele îmbină straturile orizontale funcționale de la public la privat, cu conceptul general de conectivitate. Materialitatea reflectă căutarea autenticității, transparenței, sensului și clarității. Paleta finisajelor a fost redusă la materiale de înaltă calitate, durabile și andurante.

În zonele publice, cum ar fi atriul, betonul aparent și piatra în dale mari transmit caracterul robust și tectonic al clădirii. Spațiul structură e afirmat generos, fiind o decizie deliberată, conceptuală, împotriva finisajelor suplimentare. Zone private, intime, cum ar fi birourile, au materiale mai fine, cu o cromatică bogată.

O bază geometrică de piatră marchează amprenta clădirii și rezolvă topografia. Natura pătrunde în clădire chiar până la grădinile de pe acoperiș, unde copacii mari își exprimă calitatea sculpturală, completată de bazine de apă amorfe.

PROIECT: Amorepacific Headquarters; FUNCȚIUNE: Sediu de corporație, spații expoziționale, muzeu de artă, bibliotecă, centru de conferințe, restaurante și spații comerciale; ADRESĂ: 100, Hangang-daero, Yongsangu, Seul, Coreea de Sud; REGIM DE ÎNĂLȚIME: 7S + P + 22E; SUPRAFAȚA CONSTRUITĂ DESFĂȘURATĂ: 216 000 mp; Client: Amorepacific Corporation; ARHITECTURĂ: David Chipperfield Architects; STANDARD SUSTENABILITATE: LEED Gold; FINALIZAT: 2017

Proiect prezentat în igloo #188 / feb-mar 2019
lumina naturală în arhitectură

profile_fb_188