fbpx

Graffiti, Street Art, Urban Art_ 2 / 3

O reflecție asupra termenilor înrudiți … precum Graffiti, Street Art, Urban Art…1/2

După o scurtă discuție al fenomenului Graffiti și o mică introducere al primului eveniment de promovare a artei stradale în Timișoara, încep cu o amintire, o poveste simplă numită  Festivalul Internațional de Street Art (FISART) –  o continuare al Festivalului Internațional de Graffiti care a avut un debut excelent.

Putem spune că orice lucrare în spațiul public este o provocare. Dar există o dilemă: de ce nu graffiti, ci Street Art ? Ce este Street Art? Face parte din arta contemporană?

Iată întrebările care au ghidat acest discurs construit în jurul evoluției artei care are calitatea narativă și pune în discuție o nouă formulă de interpretare de la narațiune la abstractizare. Prin această artă, în perpetuă reînnoire, care se hrănește cu evoluția societății, remarcăm că istoria Street Art-ului nu este liniară și că aceste întrebări au fost deja puse de multe ori.

Această formă de artă ocupă un loc important în viața urbană, în identitatea culturală a orașului. Este greu de definit, de clasificat originea sa, pentru că unii teoreticieni consideră Street-Art-ul o continuitate a graffiti-ului – a scrisului, acea mișcare estetică născută la sfârșitul anilor `60. Alții spun că este o „formă hibridă de graffiti”.

Este dificil să găsim o coerență estetică sau ideologică în diversitatea acțiunilor artistice, dar cu toate acestea, există câteva fundamente cheie de recunoaștere a Street Art-ului. Fenomenul ia naștere în condițiile unei represiuni și respingeri, în continuă creștere, în condițiile interdicțiilor impuse de administrația publică. Și tocmai interdicția devine motorul primelor opere ale artiștilor care au ales strada ca spațiu de exprimare. Street Art-ul ia adesea forma artei figurative (Basquiat, Keith Haring), a diversiunii publicitare (Banksy) sau a semnalizării (Shepard Fairey), până și mobilierul stradal este uneori redefinit cu ajutorul acestui limbaj artistic (Collectif Tricot).

Dacă până nu demult în Timișoara intervenții asemănătoare Street-Art-ului în spațiul public au fost considerate vandalism, prin evenimentul anual denumit Festivalul Internațional de Street Art (FISART) se estompează linia dintre artă și viața de zi cu zi devenind mai compatibile, poate, cu ritmul și fluxul orașul modern.

Succesul popular al street art-ului se datorează faptului că este figurativ și accesibil, ajunge la un public reticent la presupusul ermetism, cu pretenții elitiste, al artei contemporane.

În Timișoara am reușit, în bună măsură, să punem în practică ideea colaborării între autorități, instituții culturale, arhitecți, agenți economici, firme productive și artiști. Am generat o asociere de forțe benefică spațiului public. Din 2012 până în prezent, prin sute de creații excepționale ale artiștilor din întreaga lume, artiști proeminenți ai acestei arte, care au fost invitați să participe în cadrul FISART, Street-Art-ul devine un mijloc de a aduce un anumit „capital cultural” în multe cartiere ale orașului.

În sfârșit, această artă care a fost mulți ani considerată nelegitimă și nedemnă pe piața artei consacrate –  mai asemănătoare cu delincvența decât considerată creație, o artă a protestului – cunoaște o dezvoltare notabilă și câștigă astăzi un nou public, printr-o nouă semnificație. Asistăm la un scenariu de (re)cucerire a spațiului public, la transformarea străzilor în galerii de artă în aer liber. Street art-ul cu textura complexă, contradictorie, conflictuală și provocatoare – devine o mișcare artistică contemporană puternică, care trezește și înviorează spațiul public prin culori vii, asertive, creând un discurs vizual dinamic  artă – oraș, artă – public.

Dacă Street Art este unic, se datorează proximității, caracterului perisabil, gratuității, actualității, flexibilității de adaptare în contextul tendințelor internaționale și accesibilității sale. Mai presus de toate Street Art este o formă de artă care se desfășoară  paralel cu arta tradițională fiind destinat publicului larg, deseori cu scopul de a transmite un mesaj extrem de inteligibil şi clar afirmat.

Va urma…

 

Coșul de cumpărături0
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0