fbpx

Graft

„Noi nu căutăm un stil propriu. Filosofia noastră este de a reuni cât mai multe abordări posibile, cât mai multe idei interesante, iar apoi vedem ce iese din asta.“ Thomas Willemeit, Graft

Text: Denisa Ilie
Foto: © Hiepler Brunier Architekturfotografie, Graft Berlin, Ricky Ridecos

Tinerii arhitecţi germani care formează echipa Graft se bucură de un succes în continuă creştere. Supranumiţi „cowboys” sau „noii sălbatici”, cei trei au mai degrabă faima unei formaţii rock decât a unui birou serios de arhitectură şi design. Metoda lor este de a elimina orice prejudecată şi de a fi deschişi la toate soluţiile posibile, într-o abordare cât mai neconvenţională.

Lars Krücheberg, Wolfram Putz şi Thomas Willemeit au studiat arhitectura la Universitatea Tehnică din Braunschweig, unde s-au cunoscut şi s-au împrietenit. Primii doi au primit burse de masterat în Statele Unite, iar Thomas Willemeit a lucrat o perioadă cu Daniel Libeskind. S-au reîntâlnit în America şi au lansat în 1998, la Los Angeles, biroul Graft, pe care l-au conceput ca pe o „platformă pentru arhitectură, artă, muzică şi pentru căutarea fericirii”. Apoi, în 2001, au deschis un birou şi la Berlin, iar de curând unul în Beijing.

Denumirea de Graft, de la „grafting” (altoire, grefare), are un întreg concept în spate. Ironia soartei a făcut ca aristocratica viţă europeană să fie salvată de paraziţii nord-americani care se răspândiseră în secolul XIX în toată Europa, ruinând culturile, prin altoire pe rezistenţii, dar sălbaticii butaşi din Lumea Nouă. A luat astfel naştere un hibrid robust, numit de cei de la Graft „bastardul genetic”. Graft reprezintă sinonimul perfect al situaţiei lor culturale, dar şi al metodei de design pe care o promovează: „Suntem tineri germani care trăim, lucrăm şi facem cercetare în Los Angeles. Practic, ne aflăm într-o situaţie de grefă spaţială. Trebuie să facem faţă provocării de a redefini formarea noastră europeană într-un mediu cultural diferit. Rudolf Schindler şi Richard Neutra pot fi consideraţi predecesori importanţi în acest sens. Munca noastră trebuie înţeleasă tocmai în acest context”.

Numele lor a devenit foarte cunoscut în momentul în care au realizat noul studio al actorului Brad Pitt, adiacent locuinţei sale. A fost primul pas spre succes: noi clienţi cu nume mari s-au grăbit să le încredinţeze comenzile lor.

Neconvenţionalismul proiectelor i-a individualizat de asemenea în peisajul arhitecturii contemporane: au creat un set de design pentru megastarul Will Smith, „Will 2K video”, au aranjat scenografii pentru mari evenimente de artă, au desenat interioare pentru companii de film şi restaurante, au conceput design de obiect şi au realizat chiar proiecte de urbanism, cu soluţii mai flexibile decât ar fi permis alte teme.

Nota lor specifică este tocmai acest nonconformism, ce „reuneşte rafinamentul lumii vechi cu energia stilului american” (James Culham), definit, paradoxal, de o geometrie epurată, de forme simple. Vădita preferinţă pentru curbă şi oblică (triunghi) demitizează domnia absolută a unghiului drept, instaurată mai cu seamă de modernişti, şi citează voalat din natură. În cazul clinicii dentare KU 64, a stomatologului S. Ziegler (2005), o adevărată sculptură în formă de dune de nisip propune scenariul relaxant al unei plaje, pentru a îndepărta obişnuita asociere a acestui loc cu anticiparea durerii fizice. Plafonul, pereţii şi pardoseala formează un continuum perfect, iar mobilierul aproape că dispare, fiind integrat structurilor spaţiale, mereu în transformare, creând pe alocuri imaginea unui canion. Gata cu mirosul specific unei intervenţii stomatologice: aici te poţi bucura de aroma unei cafele bune şi de senzaţia plăcută pe care ţi-o oferă focul de lemne. Citatul canionului este reluat în altă cheie, „scenografică”, şi la restaurantul Stack din Las Vegas sau la Hotelul Q din Berlin.

Arhitecţii de la Graft afirmă că nu-i interesează să-şi creeze un stil propriu, ci doar experimentul şi inovaţia. Ei adoptă o perspectivă multiplă, un stil liber, multicultural, având ca motivaţie „foamea de idei noi şi de a fi complet diferiţi”, cum afirmă W. Putz.

În decurs de doar câţiva ani, Graft a reuşit să se impună pe piaţa de arhitectură şi a câştigat deja numeroase premii în Europa şi America (numai amenajarea Hotelului Q din Berlin – în 2004 – a primit deja nu mai puţin de şase premii), dintre care cel mai recent (decembrie 2006) este pentru pavilionul Mercedes.

Astăzi, peste 20 de arhitecţi şi artişti lucrează sub numele Graft în birourile din Berlin, Los Angeles şi Beijing. Cel mai recent proiect este instalaţia arhitecturală pentru Berlinala din ianuarie – martie 2007, Festivalul Internaţional de Film de la „Aedes Forum”, Berlin.

Coșul de cumpărături0
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0