Light Matters / The Making-of Untold
„Trăim într-un univers de materie şi de lumină; suntem modelaţi din materie şi susţinuţi de lumină” spune la un moment dat Morgan Freeman în Through the Wormhole. Lumina este şi instrumentul principal cu care lucrează cei de la Mindscape Studio – lumina recte animaţia, video-mapping-ul, proiecţia luminoasă a realităţii virtuale asupra materiei reale.
Cel mai recent proiect Mindscape Studio, scenografia şi VJ-ing-ul pentru festivalul Untold de la Cluj-Napoca, este un design fantastic, la propriu – un background tridimensional în formă de vortex abstract, un pattern eliptic construit sub forma unui „simbolic portal vizual care duce către necunoscut”, după cum spun chiar autorii săi, şi pe care proiecţiile live au generat perspective neaşteptate.
Perspectiva este, de altfel, aici, elementul-cheie, scenografia construită de Mindscape Studio şi Atelier PLAI fiind, efectiv, un obiect de augmentare a realităţii – de modificare, de amplificare, de remodelare a proporţiilor din jurul zonei dedicate DJ-ului. Impresionant ca dimensiuni, măsurând nu mai puţin de 18 metri deschidere cu 7 metri înălţime, decorul, obiect-suport pentru proiecţiile video live, a creat aparenţa unui orizont îndepărtat care, pornind din zona din spatele DJ-ului, se relevă şi se deschide spre public. Post-eveniment, stăm de vorbă cu Dorel Naste, Creative Director al Mindscape Studio, detaliind ceva mai mult aspectele de backstage, părţile nevăzute pe perioada festivalului, şi dăm un scurt rewind temporal pentru a afla mai multe, inclusiv despre crearea şi montarea spectaculoasei structuri scenice.
_____________________________________
Care a fost tema pentru designul scenei?
Pentru această cea de-a doua ediţie a Festivalului Untold, am fost invitaţi să propunem identitatea vizuală a scenei Sălii Polivalente din Cluj-Napoca. Brief-ul primit de la client descria o atmosferă dezvoltată în jurul unei civilizaţii cosmice, în jurul unei călătorii în spaţiu şi timp, prin locuri unde science-fiction-ul se îmbină cu basmul şi mitologia. Folosind video-mapping-ul ca mijloc principal de augmentare, am văzut aici oportunitatea de a folosi un decor special, plasând DJ-ul ca pe o figură centrală dintr-o altă lume. Am vrut ca experienţa vizuală să fie una imersivă, înconjurând şi amplificând spectacolul creat de DJ.
_____________________________________
Din ce materiale a fost realizat decorul?
Feliile decorului au fost realizate din Stadur de 10mm, fiind modulate şi tăiate la router CNC din plăci de 3×2 m. Dupa asamblarea la sol şi ridicarea fiecarei felii pe poziţie, acestea s-au fixat între ele cu module în forma de Z din PVC transparent termoformat, asigurând atât o structură de rezistenţă cât şi distanţarea corectă a straturilor. Iar la final, fiecare felie în parte a fost ancorată, în cabluri din oţel, de trei dintre grinzile transversale de deasupra decorului.
_____________________________________
În cât timp a fost asamblată structura, pe scenă?
Asamblarea a durat 2 zile, în echipa de circa 4 oameni, având la dispozitie o platformă de lucru aeriană şi un stivuitor. Am început cu partea din spate, care sprijinea pe platformă în două tălpi din acelaşi material. Construcţia a decurs ritmic, ridicarea propriu-zisă a feliilor realizându-se foarte repede, însă partea de rigidizare şi de ancorare a durat, progresiv, din ce în ce mai mult pentru fiecare strat.
_____________________________________
Legat de proiecţiile video, cum au fost ele concepute?
Toate materialele video au fost create special tinând cont de geometria scenei. Am realizat un obiect 3D de forma unui tunel, pe care am conceput animaţii şi texturi care să amplifice senzaţia de spaţialitate. Deşi am pornit de la personaje şi elemente reale, stilul abordat a fost unul grafic, stilizat, contemporan. Am făcut, integral, şi partea de live visuals, adică am mixat în funcţie de muzica DJ-ilor.
_____________________________________
Îmi poţi da câteva nume de DJ?
Dintre mulţi alţii, i-aş menţiona acum pe Jamie Jones, Sasha, dOP, John Digweed, Satoshi Tomiie…
_____________________________________
Ce teme au avut materialele voastre video? În film vedem multe pattern-uri abstracte combinate cu siluete de dragoni şi cu tot felul de alte personaje…
Scena s-a numit Untold – Galaxy Stage, iar sloganul festivalului a fost The World Capital of Night and Magic. Dacă anul trecut festivalul a avut o imagine inspirată din mitologia românească, anul acesta am vrut sa abordăm teme, personaje, elemente inspirate din mitologia internaţională. Astfel, am avut toate elementele reale, de care aminteam mai devreme – mai exact dragoni, şamani, bufniţe, floră şi faună subacvatică – stilizate şi suprapuse peste elemente cosmice, constelatii, vortexuri şi găuri negre. Am ţinut cont şi de faptul că eram la un festival de muzică şi astfel am avut câteva scene: Dansul Dragonilor şi Dansul Şamanului, în care personajele respective se mişcau, se învârteau pe structura circulară a decorului.
Alte elemente geometrice sau generative au susţinut sincronul dintre partea audio şi cea vizuală.
_____________________________________
Mindscape Studio este compus din: Dorel Naste (creative director), Cristian Iordache (interaction designer), Andrei Drîmbă (arhitect) şi Răzvan Bogză (hardware designer).
http://www.mindscapestudio.ro/
_____________________________________
Festivalul Untold de la Cluj-Napoca este unul din cele mai de răsunet evenimente de gen ale Europei, votat ca fiind Best Major European Festival 2015 şi Brand al Anului 2015 în România, precum şi premiat cu peste 8 premii internaţionale în Media şi PR, printre care Golden Drum, FIBRA sau Global Media Awards.