fbpx

Manual #1: Based Upon

Explorarea universului arts & crafts, a pieselor create exclusiv manual, unicate sau de serie limitată, e cumva similară incursiunii Through the Wormhole, mai exact a teoriei multiuniversurilor. Dacă lăsăm puţin deoparte universul cunoscut, concret, bine clasificat şi bine cuantificat al producţiei de serie şi al marilor corporaţii de design, ajungem într-o lume spectaculoasă, subiectivă, infinită şi extrem de versatilă. Igloo încearcă să adune o serie de atitudini şi răspunsuri atipice, menite să formeze un caleidoscop de posibile alternative la soluţiile, formele sau regulile standard legate de design.

Text: Ioana Păunescu
Foto: Based Upon

Manual #1: Based Upon

Metalul poate fi o substanţă transparentă, aplicată, sub formă de layere suprapuse combinate cu răşini, exact ca tuşele de ulei ale unui tablou pe pânză, astfel încât să reconstruiască hărţi, amintiri, senzaţii şi peisaje. Metalul poate fi turnat în forme sculpturale. Sau poate imita o coală de hârtie. Din punct de vedere strict subiectiv, lucrările Based Upon reprezintă, pentru mine, un „myth busted” în ceea ce priveşte materialitatea. Şi nu mă refer numai la o tehnică specifică de lucru, adică la pictura (la propriu) cu metal lichid, combinată cu gravura şi cu răşina, ci în special la răspunsul conceptual pe care Based Upon îl dă fiecărei provocări.

Portofoliul lor cuprinde câteva teme majore: hărţi ale memoriei, geometria ca element primordial de limbaj universal şi detaliul micro care are de altfel puterea de a ilustra macro.

Manual #1: Based Upon

Faptele mai exacte: studioul a fost înfiinţat, în 2004, de către fraţii gemeni Ian şi Richard Abell, iar echipa a ajuns să numere, acum, mai bine de 30 de membri. În portofoliu găsim exclusiv lucrări custom made realizate pentru Nobu, Mulberry, Dior sau superiahturile Celestial Hope sau MY Palladium, expuse la Vitra şi în numeroase galerii de artă din lume.

Manual #1: Based Upon

If I had known then, what I know now, UAE (2013)

„Dacă aş fi ştiut atunci ceea ce ştiu acum, n-aş mai fi ajuns să ştiu nimic” descrie o hartă conceptuală a Emiratelor Arabe Unite, turnată în bronz, având dimensiunile de 121 x 95 x 22 de centimetri. La nivel formal, harta a fost creată prin ruperea, sub forma conturului Emiratelor, a unei foi de hârtie şi mototolirea ei, ca ilustrare a oricărui proces creativ: o schiţă pe hârtie, care se aruncă la gunoi, urmată de o altă schiţă, şi de o alta, până în momentul în care ideea devine clar conturată. La nivel conceptual, „piesa rezultată se naşte prin actul de capitulare – doctrina centrală a Islamului – de renunţare la orice control asupra formei şi de supunere în faţa voinţei divine. Una din ideile mototolite şi aruncate la coş este reluată şi desfăcută pentru a dezvălui un peisaj aproape topografic, un act creativ pe care artistul nu avea cum să-l prevadă.”

Albion Riverside / Thames Bar (2011)

Realizat pentru un apartament londonez, barul are o faţă din metal patinat, în timp ce structura interioară a zonei de lucru este realizată din Corian Nocturne Black. Volumetria este accentuată de o bandă de LED dispusă la baza feţei barului.

Manual #1: Based Upon

Remembering Knightsbridge (2012)

Piesa de 5,5 x 3 metri, realizată din structură din aluminiu, ramă din nuc băiţuit şi layere suprapuse de metal lichid, reprezintă o hartă a memoriei, ce are la bază un experiment din 2008, reluat în 2012 pentru a marca Jubileul şi Olimpiada. Scara arhitecturală a zonei şi faptul istoric sunt înlocuite de nararea subiectivă, bazată pe şase zile de documentare foto în Knightsbridge, documentare care include atât repere majore (clădiri şi muzee) şi detalii ale acestora (urmele lăsate de cel de-al Doilea Război Mondial pe zidurile Victoria & Albert Museum), cât şi detalii de textură şi culoare, de obiect, de prezenţă şi acţiune umană, de atmosferă. Compoziţia utilizează geometria recognoscibilă a Hyde Park, Brompton Road şi Knightsbridge ca background, harta rezultată fiind, însă, una în care scara şi importanţa fiecărui element component al peisajului urban este dictată strict de alegerile subiective făcute de echipă.

Manual #1: Based Upon

The Baby (2013)

Forma mesei Twist, una dintre piesele de referinţă semnate Based Upon, a fost reinterpretată, în ultimii 9 ani, sub diverse alte forme de console sau mese. Folosind spumă poliuretanică sculptată, fibră de sticlă, alamă pigmentată cu răşină şi metal lichid, The Baby se naşte pornind de la forma spiralei repetitive (ca pattern universal), reprezentată de cele trei planuri de secţiune ovală care creează volumetria obiectului în care este inserat un pian 1066 (producător britanic de elită, cu trei generaţii de experienţă în crearea, manuală, a pieselor).

Manual #1: Based Upon

Coșul de cumpărături0
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0