Michael Wolf pe străzile din Hong Kong: poezia fotografică a banalului
Hong Kong a fost orașul care l-a absorbit pe Michael Wolf (1954-2019), devenind personajul central al operei sale fotografice. Spațiul urban exacerbat – când pitoresc, când alienant –, arhitectura abstractizată și strivitoare a marilor aglomerări urbane și a suburbiilor, orașul ca spațiu tranzitoriu, claustrofob și anonim: sunt doar câteva dintre subiectele recurente ale fotografiei lui Michael Wolf, în serii cu adevărat emoționante (Transparent City, Tokyo Compression ori Architecture of Density).
Ultimul său proiect, Hong Kong Lost Laundry (concretizat într-un album, în aprilie 2019, editat de Buchkunst, Berlin) e încă o declarație de dragoste adresată orașului și universului său poetic, așa cum se dezvăluie el ochiului cunoscător, pe străduțe și în cotloane ascunse, în juxtapuneri de obiecte și momente ce dau contur unei magii a banalului.
Suspendate la întâmplare pe cabluri și stâlpi, în bătaia vântului, pierdute sub razele soarelui, azvârlite în colțuri, atârnate la geamuri, contorsionate în ipostaze sculpturale neobișnuite, toate aceste obiecte de îmbrăcăminte ale nimănui evocă o prezență: palpitația unei vieți, ritmul orașului din fundal, respirația unei clipe. Iar Michael Wolf, ca un cronicar, ca un colecționar, le dă un sens nou, celebrându-le tocmai efemeritatea și întâmplătorul.