Natural, Glam & Steampunk
Ce anume cautăm atunci când ieșim într-un local? Un sentiment de familiaritate, o poveste aparte, un spaţiu de retragere sau un simplu spaţiu de întâlnire? Ce anume ne face să revenim într-un loc şi cum îi percepem identitatea? Cât de mult contează cum arată şi cum contribuie aceasta la o cultură a serviciilor? Am ales trei exemple de localuri din Cluj a căror abordare diferită vorbeşte despre importanţa designului de interior în conturarea unui spaţiu plin de viaţă.
Există câteva trăsături generale pe care arhitectul Eugen Pănescu le remarca într-o intervenţie precedentă referindu-se la dinamica localurilor din Cluj. În primul rând, faptul că această dinamică survine odată cu regândirea substanţei arhitecturale a oraşului, fiind totodată determinată de o dimensiune culturală vitală comunităţii. Apoi, faptul că dinamica localurilor nu este suficientă pentru a crea condiţiile de apariţie a unor tradiţii, care ţin în esenţa lor de stabilitate şi de capacitatea designului de a comunica personalitatea unui loc. Şi nu în ultimul rând, faptul că mobilierul şi cromatica intră într-o gamă contemporană tailored-to-fit, unde accentul nu mai cade pe design ca valoare în sine, ci în egală măsură pe capacitatea designului de a stimula creşterea calităţii serviciilor, produselor şi ofertei culturale şi gastronomice. De fapt, este important de adăugat faptul că tocmai apariţia localurilor care servesc şi mâncare a contribuit la transformarea dinamicii puburilor şi cafenelelor, impunând totodată abordări caracteristice trendului actual de reinterpretare a elementelor constitutive de design.
În faţa provocărilor culturale ale următorilor ani, în Cluj clasele creative tind să deplaseze oraşul într-o nouă epocă. În centru şi imediata sa apropiere, locuri tot mai diverse şi pline de energie îşi fac apariţia în rândul localurilor mai vechi, stimulând totodată diferite activităţi. Mai mult ca niciodată însă, comunitatea oamenilor de design ar trebui să reevalueze felul în care designul de interior contribuie la conştientizarea faptului că nu vorbim, până la urmă, despre simple spaţii, ci despre experimente în jurul unor modalităţi diferite de a trăi. De prea multe ori, arhitectura şi designul interior tind să creeze spaţii şi discursuri care pierd din vedere aspectul cel mai important atunci când vine vorba despre un local – bucuria simplă de a sta la o masă şi plăcerea companiei. Pe de altă parte, este nevoie de o cultură a localurilor care să explice faptul că designul de interior nu este o simplă scenografie, aşa cum îl abordează mai ales arhitecţii care se ocupă şi de acest domeniu. Ca şi în cazul barurilor şi cafenelelor, bistrourile şi localurile în care se serveşte mâncare influenţează radical cultura locală, transformându-le într-un prilej social. A mânca şi a sta la o cafea sunt experienţe sociale care marchează aspecte culturale, economice, politice şi ambiante. Indiferent de locaţie şi de decor, există un cod la care aderăm în căutarea unui univers comun, dar totodată intim. Noile tendinţe în designul de interior mizează pe o sensibilitate sporită în faţa dialogului dintre spaţiu şi emoţii, însă ele se transformă de multe ori într-o reţetă de design care afectează probabil cea mai importantă dimensiune – percepţia inconştientă a spaţiului.
Conturul obiectelor, aprecierea distanţelor, sensibilitatea la lumină şi miros creionează de fapt o activitate inconştientă de reprezentare a spaţiului. Or spaţiile publice sau, în acest caz, localurile sunt interesante tocmai pentru că există un număr nelimitat de percepţii şi atitudini ale indivizilor. Cu toate acestea, diferitele prototipuri spaţiale pe care le propun designerii relevă de multe ori două aspecte aproape ireductibile: dialogul dintre curiozitatea şi reticenţa utilizatorului şi confortul pe care îl oferă rutina individului. Modalitatea de a experimenta un spaţiu ţine de relaţiile dintre spaţiu şi concept, culoare şi structură, capacitatea de a percepe inconştient ce anume este design de interior, ce anume este spaţiu şi ce anume este decor. Crearea unui mobilier, felul în care expui un serviciu, lumina şi elementele decorative sunt tot atâtea modalităţi de configurare a spaţialităţii unui loc. În ciuda diversităţii gusturilor estetice, majoritatea oamenilor apreciază însă eleganţa şi simplitatea, două dintre atributele cel mai greu de echilibrat în compunerea unui spaţiu.
În cazul celor trei localuri pe care le prezentăm în acest număr, situaţiile au fost alese în mod voit contrastant, pentru a marca mai profund ce anume oferă şi exprimă identitatea unui loc. Dacă Vertigo şi Corso mizează, în mod diferit, pe reinterpretarea unor elemente clasice într-o manieră modernă, utilizând materiale noi şi tehnici moderne de finisaj, în Joben accentul cade pe jocul aparent liber al elementelor, totuşi într-o unitate stilistică de ansamblu. Dacă Vertigo şi Corso împart aproape acelaşi loc, mizând însă pe diferenţa dintre jovialitatea locului (Corso) şi intenţia de a crea o lume complet separată de stradă (Vertigo), Joben este un spaţiu mai retras, mai lăturalnic. Contrastul identitar păstrează însă un manierism la nivel de stil şi abordare. Amplasate toate la nivelul străzii, fiecare dintre acestea trădează diferenţe evidente. În Corso predomină o austeritate elegantă ce denotă atenţia deosebită pentru o amenajare deschisă şi non-ostentativă, care dezvăluie întregul potenţial al spaţiului. Decorul simplu şi limitat este o formulă de accentuare a caracterului grafic şi desenului liber al spaţiului, propunând ordine, dar şi familiaritate.
Vertigo s-a dorit a fi altfel – arhitectura interiorului marchează deja intenţia artistică a spaţiului. Lumina scăzută, jocul liniilor şi prezenţa simbolică a elementelor decorative creează o distilare a ritmului cotidian. Subtilitatea conceptului de amenajare din Vertigo ţine de încercarea de a nu dezvălui totul la prima impresie; conceptul devine mai clar doar odată cu insinuarea, imaginarea şi seducţia formelor.
În Joben, natura mecanică a obiectelor este transpusă în creaţii evident asimetrice într-un design nefinisat, cu imperfecţiuni care transformă experienţa estetică într-una imersivă. Dacă în Corso rutina ţine de familiaritate şi simplitate, Vertigo şi Joben mizează, fiecare în felul său, pe o formă de ruptură: pe de o parte, ruptura faţă de convenţionalitate şi oportunitatea de a insera accidentul şi neobişnuitul în obiect (Joben), pe de altă parte încercarea de a contura un spaţiu fizic inseparabil de o anume reflecţie asupra unei stări mentale (Vertigo).
Un loc creativ şi colorat, Corso este definit de un design modern, simplu şi natural. Deschis acum patru ani şi amplasat la mijlocul laturii vestice a Pieţei Unirii, spaţiul este unul relativ mic, însă înzestrat cu o personalitate aparte.
Strada cu trafic impunea păstrarea şi accentuarea ferestrelor de mari dimensiuni, dar şi culori care să atragă clienţii. Ideea din spatele bistroului a fost pe cât de simplă pe atât de provocatoare: să devină un spaţiu căutat de cultured drinking, oferind clienţilor posibilitatea de a gusta o selecţie atentă de diverse preparate, cocktailuri şi de vinuri.
Practic o singură cameră de dimensiuni medii, Corso este un exemplu de spaţiu comun, atent amenajat,cu accent pe interacţiunea dintre oameni. Într-un astfel de loc, cu un fundal neutru, personalitatea se construieşte prin diferenţe subtile de design. Mobilierul realizat de Attila Szekely-Benczedi este simplu, cu linii clasice şi o geometrie perfect echilibrată; există şi câteva reinterpretări, ca în cazul meselor, unde tradiţionalul piedestal negru din fier forjat primeşte accente moderne, în ton cu tendinţe recente în design.
Spaţiul curat a lăsat loc pentru o serie de intervenţii grafice pe pereţi (semnate de Ferenczy Botond), care descriu, ca o schiţă, însăşi menirea localului. Mesaje scurte de tipul „forgive your schedule” sau „Grow Your Community” concentrează filosofia acestui bistro modern, care oferă oaspeţilor săi modalităţi comune de a se bucura de viaţă, zi de zi, într-un cadru relaxat.
Clasic, chic, cu accente jazzy, Corso oferă o atmosferă caldă şi primitoare, accentuată de abordarea onestă şi de folosirea unor materiale familiare. Tonul închis al mobilierului intră în contrast cu accentele neutre şi culorile vii ale elementelor grafice, în aceeaşi linie minimalistă care descrie intenţia generală a localului – aceea de a stabili un reper stabil, de încredere, pentru un moment de relaxare în oraş.
Spre deosebire de Corso, Vertigo s-a dorit o ruptură de spaţiul cotidian, care să ducă vizitatorii într-o atmosferă diferită de cea a oraşului. Investiţia peste medie, dovadă calitatea materialelor alese şi a finisajelor (vizibilă mai ales în felul în care localul păstrează designul original la peste 5 ani de la deschidere), a transformat acest spaţiu central într-un loc de evadare, o fel de oază în agitaţia urbană a Clujului.
La un an de la lansare, a fost deschis şi un nou club ce oferă clienţilor posibilitatea de a participa la party-uri tematice. Acest lucru a marcat o oarecare ruptură la nivelul coerenţei localului, însă acesta a reuşit să-şi păstreze personalitatea, încă inedită pentru oraş: un design eclectic, special în contextul actual în care tendinţele vintage şi DIY imprimă spaţiilor tematici de multe ori necongruente cu locul pe care îl descriu. Vertigo s-a dorit a fi un spaţiu afterwork, destinat în special tinerilor, cu o atmosferă clasic-glam. Provocarea a fost tocmai amenajarea unui spaţiu atipic, generos, dar dificil de abordat, astfel încât să transmită ferm ideea de club exclusivist.
Mai mult decât în cazul celorlalte localuri prezentate aici şi în numărul anterior al revistei, Vertigo mizează pe un concept puternic: manierismul abordării formale reinterpretează în cheie contemporană designul nostalgic al anilor ‘20 şi atmosfera glam a New Yorkului. Acest fapt a generat o linie identitară aparte: logo-ul răsturnat comunică cu sistemul unic de iluminat (ce stă în centrul amenajarii) şi împreună induc imaginea unui spaţiu răsturnat, sugerând totodată ideea de vertij.
Stilul inspirat de anii ‘20 nu ţine aici de elemente specifice de design, ci mai degrabă de o anumită sensibilitate pentru textură şi materialitate – suprafeţe lucioase, tonuri închise intense, reinterpretare într-o cheie mai sofisticată a ideilor Art Déco.
Imaginea de ansamblu rămâne însă una arhitecturală, cu linii clare şi bine definite în raport cu care bolta de mari dimensiuni a impus o răsturnare de perspectivă care să echilibreze geometriile aşezate. Designul generează astfel o percepţie inconştientă a spaţiului.
În experienţa vizuală uşor opulentă, décadence, un rol important îl joacă şi tavanul transformat într-un print, pus în valoare printr-un sistem inedit de iluminat artificial. Seria de lămpi Drink, realizată de Enrico Franzolini şi Vicente García Jimenez pentru Karboxx, este chiar elementul distinctiv al întregii amenajării. Realizate din fibră de carbon, cu bază metalică şi fibră de sticlă compozită pictată manual, lămpile pot fi rotite la 360° într-un unghi de înclinaţie de 25°, lăsând impresia unei vibraţii permanente şi a unei mişcări halucinante. De la identitatea generală la soluţiile de mobilier, Vertigo şi-a propus să se poziţioneze ca un loc aparte al oraşului, un mix de accente Art Déco, lux şi calitate şi de fantezie.
Ca şi în cazul Corso, la Vertigo poate fi sesizată nevoia de a interpreta liniile clasice prin introducerea unor accente subtile, prin atenţia acordată detaliilor custom pentru mese, dar şi în cazul barului geometric de mari dimensiuni, placat cu lemn, o dovadă a înţelegerii tehnicilor contemporane de producţie. Compoziţia abstractă a suprafeţelor şi liniilor ce descriu spaţiul accentuează caracterul uşor suprarealist al locului, dincolo de discursul modernist sau cel industrial, cu accent pe materialitate.
Deşi nu se află într-o zonă cu trafic pietonal intens, dar totuşi poziţionat pe o stradă cunoscută din centrul oraşului, Joben este un spaţiu cu o atmosferă şi o imagine cu adevărat distincte. Caracterul unic al localului este dat de stilul steampunk (vizibil în cromatică, iluminare şi texturi), cu multe accente adesea ironice, lăsând loc unor diverse interpretări.
Cei doi designeri împreună cu personalul localului s-au implicat activ în asamblarea elementelor decorative specifice: ceasuri mecanice vechi, ochelari de protecţie, un dirijabil, submarinul Calypso, televizoare vechi şi gramofoane, măşti şi hărţi ale unor lumi aparent pierdute, camere foto şi dispozitive de radio-comunicaţie vintage; toate acestea desenează un spaţiu marcat de ficţiuni speculative.
Elementele mecanice şi invenţiile tipice scriiturii unui H.G. Wells sau Jules Verne creează o atmosferă încărcată, aproape industrială şi într-un fel distopică, dar situată clar în registrul fantasticului. Cotidianul este reinterpretat, rutina dispare şi odată cu ea orice reguli evidente.
Amenajarea ţine totuşi cont de specificul urban al străzii pe care se află localul: există un dialog între materialitatea cărămizii lăsate la vedere şi inserţiile din lemn. Schema de iluminare nu este una puternică, dar pune în valoare cele mai interesante detalii şi decoraţiuni din spaţiu. Rolul barului este accentuat printr-o iluminare aparte, care îl transformă dintr-un element neutru, într-unul activ al amenajării.
Lumea tehnico-fantastică, aerul industrial în combinaţie cu un mobilier cu accente clasice, soluţiile de iluminat aparent improvizate construiesc imaginea unuia dintre puţinele spaţii tematice din Cluj. În serile în care trupe vin aici să cânte live, obiectele ciudate înecate în fum şi animate de luminile ambientale creează o atmosferă plină de nostalgie.
Abordarea alternativă, surprizele pe care le provoacă interacţiunea cu obiectele de pe pereţi, dar şi atenţia pentru a crea totuşi un cadru intim, propice interacţiunii (marcat în primul rând de canapelele confortabile) denotă intenţia designerilor de a realiza un spaţiu jovial, atractiv şi provocator din punct de vedere stilistic.
Chiar dacă destul de aglomerat şi încărcat la nivel vizual, Joben marchează o nouă etapă în amenajarea puburilor din Cluj, accentul tematic putând stimula în timp reinterpretări ale specificului local.
Cele trei localuri propune abordări diferite ale designului de interior: designul spaţiului este superior în ceea ce priveşte proporţionalitatea în Vertigo, superior în ceea ce priveşte detaliul în Joben şi superior în ceea ce priveşte structura în Corso. Fiecare dintre acestea răspund în mod diferit unor nevoi şi unor gesturi contemporane ce marchează transformarea comunităţii şi nevoia aproprierii spaţiului pentru a impune tradiţii locale. Dacă Joben este încă un local tânăr şi rămâne de văzut cum îşi va fideliza clienţii, Corso şi Vertigo sunt exemple ce arată că atenţia acordată designului interior este un atu în a rezista testului timpului.
Clujul rămâne însă un oraş mediu ca dimensiune, iar abordările în design ar trebui să fie mult mai mult influenţate de transformările sociale, culturale şi mentale ce au loc în interiorul său. Rămâne încă un semn de întrebare dacă localurile unui astfel de oraş trebuie să genereze o fidelitate înţeleasă în termeni de stabilitate sau mai degrabă să dea naştere unor relaţii simbiotice – pe măsură ce noi evoluăm, spaţiile evoluează la rândul lor. Câteva remarci finale ar putea descrie tendinţe viitoare în abordarea designului interior, nu doar în Cluj. Ritmurile, obligaţiile şi ierarhiile care ne fac să stăm împreună la aceeaşi masă dispar încet, pe măsură ce învăţăm din spaţii fără să ne dăm seama. Arhitectura cu care interacţionăm şi spaţiile pe care le folosim determină moduri de gândire ce trebuie să fie competitive în primul rând în ceea ce priveşte calitatea vieţii pe care acestea o oferă. Curiozităţile venite din afară în ceea ce priveşte cultura şi comunităţile locale pot influenţa felul în care ajungem să ne auto-percepem şi, implicit, felul în care interacţionăm, între noi şi cu spaţiile pe care le avem la dispoziţie. În cazul specific al Clujului, anul 2015, an în care oraşul a fost desemnat Capitală Europeană a Tineretului, poate fi un an de graţie sau o barieră mentală. Prea mult din ceea ce se realizează, în Cluj, dar nu numai, rămâne tributar unor modele de gândire preluate în mare parte fără atenţie la caracteristicile locale. O abordare proactivă în design înseamnă mai puţin importul unui reţetar de design – ea înseamnă capacitatea de a transforma un spaţiu într-un loc ce deserveşte comunităţile, ajută mediul şi ambientele specifice sau adaugă note caracterului local. Atunci când vine vorba despre localuri, designul serviciilor – înţelegând aici totalitatea pe care o formează spaţiul, designul interior, cultura serviciilor şi experimentele culinar-culturale – trebuie să fie centrat pe utilizator, să fie co-creativ, să determine succesiuni temporale, să evidenţieze caractere certe şi distincte, şi să dea dovadă de o abordare holistică. Din punct de vedere estetic, designul serviciilor viitoare nu poate fi separat de designul produselor viitoare. Caracterul utilitar, organic, redus (opus minimalismului), soft, poetic, modular şi nomad va determina spaţii de viaţă şi mentalităţi specifice.