fbpx

O discuţie cu Dan Pierşinaru, susţinător al bijuteriei ca extensie a personalităţii purtătorului

Fondatorul târgului AUTOR, a cărui ediţie cu numărul opt va avea loc pe 3 şi 4 noiembrie, şi-a rupt câteva minute din toiul pregătirilor pentru a ne răspunde la câteva întrebări legate de bijuteria contemporană, publicul său ţintă şi motivul lansării unei noi secţiuni în cadrul târgului – design de obiect.

O discuţie cu Dan Pierşinaru, susţinător al bijuteriei ca extensie a personalităţii purtătorului

A ajuns bijuteria contemporană de autor în atenţia publicului român larg prin intermediul AUTOR? Sau este în continuare încadrată într-o nişă, adresată doar cunoscătorilor?

Dan Pierşinaru: Da, a ajuns şi continuă să ajungă, treptat, către un public curios şi intrigat de acest tip de bijuterie de autor. Până la iniţierea Târgului de bijuterie contemporană, Autor, nu a existat nimic similar în România. Iniţial, am creat Extins – bijuterie contemporană, o expoziţie în care designerii de bijuterie de autor realizau instalaţii de artă cu bijuteriile create de ei. Un mod excelent de a introduce bijuteria de autor ca obiect cu valenţe artistice. La început, am resimţit puternic nişa în care eşti poziţionat, fie că vrei, fie că nu. Un lucru firesc, de altfel, având în vedere că nu există o istorie în bijuteria de autor românească. Intâmplarea face că nu a existat cineva sau ceva înainte care să creeze o piaţă şi o cultură pentru acest tip de bijuterie de autor. Când lucrurile stau aşa, tu, la rândul tău, nu trebuie sa stai degeaba. Mi-am asumat această iniţiativă, treptat, dar cu ferma convingere că e necesară şi bine venită. Pentru noi, cei de acum, dar cu siguranţă şi pentru cei ce aleg acest drum de exprimare dar şi de evoluţie, acela al bijuteriei de autor ca obiect de artă şi design contemporan.

Cum a evoluat târgul din 2009 până acum şi care au fost dificultăţile şi realizările pe care le-ai puncta trecând în revistă cele 7 ediţii de până acum?

D.P.: Târgul a evoluat, de la o ediţie la alta, prin numărul de participanţi şi vizitatori, care a crescut, de fiecare dată. Am început de la prima ediţie, într-un spaţiu dedicat manifestărilor culturale, cu o suprafaţă de 180 mp, şi am ajuns să avem ultimele ediţii într-un spaţiu de 800 mp, de aceeaşi factură. La primele ediţii ne descopeream vizitatorii şi, odată cu ei, pe noi, ca designeri şi facilitatori ai acestei zone de creaţie, bijuteria contemporană. Dificultăţi există, fiecare ediţie fiind o nouă provocare. Una dintre ele ar fi faptul că obţinerea locaţiei evenimentului şi, implicit, stabilirea datei de desfăşurare, este dată greu şi cu întârziere, ceea ce ne împiedică să stabilim o strategie mai amplă şi în timp util. Însă, sper să se redreseze în timp acest lucru, sau să apară mai multe locaţii centrale disponibile pentru acest tip de evenimente. Una dintre realizări este trierea şi constanţa unui public din ce în ce mai doritor de bijuterie contemporană, pe care să o achiziţioneze şi să o poarte în cunoştinţă de cauză. Bijuteria de autor are finalitate în momentul în care este purtată.

Dacă aţi centralizat deja aplicaţiile pentru noua secţiune a târgului, design de obiect/produs, poţi să estimezi cât de populară a fost, faţă de cea obişnuită, pentru bijuterii? Inaugurarea noii secţiuni aţi făcut-o ca un experiment, sau aţi observat o cerere pentru obiecte/produse la ediţiile anterioare?

D.P.: Am considerat firească crearea unei noi secţiuni de design. Am ales designul de obiect pentru că şi aici exista design de autor. În special în România, unde producţia şi realizarea obiectului este încă în faza incipientă, ceea ce obligă designerii de produs la găsirea unor metode ce implică destul de multă manualitate şi tehnici mai puţin industriale. Obiectele devin, în acest caz, unicate sau serii foarte mici. Inaugurarea acestei secţiuni şi răspunsul la aplicaţia trimisă către designeri (destul de târziu, recunosc) mi-au adus aminte de prima ediţie a Autorului. Atunci începeam să ne cunoaştem reciproc şi să pornim într-o aventură care ne stârnea curiozitatea şi dorinţa de nou. Simt că este foarte mult potenţial şi energie creativă în zona de design de obiect, deci, este un început necesar şi asumat să avem o secţiune specială dedicată lor. În plus, şi bijuteria este tot un obiect cu funcţie practică şi estetică, doar că există o diferenţă de scară.

Au fost designeri care au evoluat alături de voi, participând la fiecare ediţie (sau la mai multe), despre care poţi spune că s-au lansat prin platforma voastră şi acum sunt binecunoscuţi în materie de design de bijuterii?

D.P.: Cea mai spectaculoasă evoluţie au avut-o designerii care au fost prezenţi de la prima ediţie a târgului şi până în prezent. Acei designeri care au avut constanţă şi au crescut de la o ediţie la alta, îmbunătăţind tehnica şi diversitatea în creaţia lor. Printre cei care au crescut odată cu Autor aş enumera pe: Ioana Matei, Raluca Buzura, Andra Lupu, Odette Lupu, Alina Bancila, Roxana Davidescu, Romana Topescu, Mona Velciov, Carla Szabo, Maria Filipescu, Lady Magpie şi încă mulţi alţii. Constanţa în participarea la fiecare ediţie aduce un anumit grad de încredere şi awarness în faţa cumpărătorului. Câştigarea de noi clienţi şi admiratori, care îţi pot urmări creaţia de la o ediţie la alta, se obţine şi în acest fel. În acest domeniu, poate lua în jur de 3 – 5 ani până la consolidarea unui nume şi, implicit, o listă de cumpărători fideli, care te vor căuta cu diferite ocazii pentru a se bucura de creaţiile tale. Fără consecvenţă şi investiţie în imagine, prezenţa în acest domeniu, bijuteria de autor, poate fi dificilă.

O discuţie cu Dan Pierşinaru, susţinător al bijuteriei ca extensie a personalităţii purtătorului

Ne poţi spune cine va fi invitatul acestei ediţii la secţiunea Focus Designer şi care sunt de regulă criteriile alegerii acestuia? Dar criteriile alegerii participanţilor la târg – cum se „măsoară” esteticul?

D.P.: Invitatul secţiunii Focus Designer la cea de-a opta ediţie AUTOR este Ioana Matei. Un designer matur, a cărei bijuterie respiră concept. Suntem deja la a treia participare a unui designer în cadrul „Focus Designer”, care este secţiunea far a evenimentului, avându-i ca designeri invitaţi, în cadrul ei, până acum, pe Carla Szabo şi Ana Wagner. Bijuteriile pe care Ioana Matei le creează sunt piese statement care se constituie ca o extensie firească a personalităţii celei care le poartă. Bijuteriile create de Ioana nu sunt obiecte drăguţe, ele au o infuzie de umor fin, ascunse în spatele unor compoziţii şi mesaje care te predispun să reflectezi. Mai exact, o bijuterie conceptuală, aşa cum îi stă bine oricărei bijuterii contemporane de autor. Practic, ea devine acea bijuterie care îţi poate spune de fiecare dată altceva. Şi, cel mai important, poate, şi nu neapărat uşor de fiecare dată, este felul în care o porţi. A purta o bijuterie de autor cere un anumit tip de atitudine. Una în care mesajul este asumat şi exprimat în acelaşi timp, dialogul purtător-bijuterie fiind unul implicit.

Dacă AUTOR este şi o metodă de-a lua pulsul pieţei (cererea pentru bijuteriile unicat), care ar fi acesta în 2012 şi s-a modificat sensibil de-a lungul anilor ca urmare a crizei?

D.P.: Autor a debutat în plină criză, şi anume în aprilie 2009. În acest moment fiind cel mai mare târg de bijuterie contemporană în România. Din acest motiv, este destul de greu să mă raportez la ceva de dinainte de „criză”. Practic, am avut o creştere constantă, pe fiecare ediţie. Numărul designerilor care se autosusţin, doar din ceea ce fac în domeniul bijuteriei, a crescut, şi el, simţitor. Un lucru foarte important, de altfel, pentru acest domeniu aflat la început – bijuteria de autor. Cred că o criză economică în forma celei actuale are şi partea ei buna. Resetează o parte dintre consumatori spre un obiect cu valoare intrisecă şi un status aparte. Chiar dacă ai în continuare bani, nu mai e atât de la moda să epatezi. Poate că e un moment bun să spunem ceva despre noi, ca persoană, mai mult decât despre ceva ce deţinem/posedăm. Bijuteria de autor este exact acel tip de bijuterie care, fiind o extensie a personalităţii tale, nu te lasă să te pierzi în mulţime.

Interviu realizat de Ioanina Pavel

O discuţie cu Dan Pierşinaru, susţinător al bijuteriei ca extensie a personalităţii purtătorului

Pentru numărul de noiembrie Igloo am pregătit un inteviu cu invitatul acestei ediţii la secţiunea Focus Designer – Ioana Matei, iar pentru săptămâna 29 octombrie – 2 noiembrie pregătim un concurs pe pagina noastra de Facebook prin intermediul cărora punem la bătaie 5 invitaţii duble la târgul AUTOR ce va avea loc pe 4 şi 5 noiembrie la Sala Dalles.

Coșul de cumpărături
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0