Origami building. Manuelle Gautrand
Amplasată în imediata vecinătate a Arcului de Triumf, completând frontul compact ce marchează bulevardul Friedland, unul dintre cele 12 ce converg spre Place Charles de Gaulle, clădirea de birouri proiectată de arhitecta franceză Manuelle Gautrand se remarcă prin ritmul dinamic al faţadei, rezultat al unui concept inspirat din tehnica origami.
Într-un Paris încorsetat de regulamente stricte privind integrarea clădirilor noi în ţesutul existent, a ieşi din tiparul generat de construcţiile hausmanniene din arondismentul 8 pare o misiune aproape imposibilă. Imobilul propus de Manuelle Gautrand implică un volum principal, înspre bulevard, înscris în limitele de aliniament impuse de clădirile învecinate şi o extindere în L în profunzimea parcelei, ce prelungeşte o anexă a imobilului vecin dinspre nord-est, închizând astfel o curte interioară comună. Ansamblul se ridică peste un subsol cu 4 niveluri conservat în urma demolării imobilului anterior, construit în anii ’70. Spaţiul rezultat găzduieşte aproximativ 300 de birouri, şase săli de şedinţă, o cafenea, o zonă de relaxare, camere tehnice şi un parcaj de 85 de locuri. Cele două curţi interioare rezultate la nivelul parterului sunt completate de o alta la nivelul acoperişului.
Parterul, un spaţiu deschis destinat recepţiei şi circulaţiei spre zonele de interes ale Barclays Capital Bank, mizează pe transparenţă completă, asigurând continuitate vizuală la nivelul străzii de la intrare înspre curtea interioară din capătul opus al parcelei.
Nivelurile superioare din corpul principal cuprind circulaţiile verticale dispuse perimetral, trei lifturi grupate pe latura sud-vestică şi scara pentru ieşiri de urgenţă pe latura opusă, grupurile sanitare amplasate în zona centrală şi un open space destinat zonei de birouri. Sălile de conferinţă, cafeneaua şi zona de relaxare au fost grupate în volumul secundar.
Pentru a profita cât mai mult de lumina naturală, faţada principală desfăşurată pe un front de aproximativ 30 m este vitrată aproape în întregime. În vederea resectării ritmului de zone opace impus de clădirile învecinate, faţada a primit un al doilea strat alcătuit dintr-o serie de elemente din sticlă serigrafiate cu o textură de marmură, dispuse asemenea unei hârtii pliate în tehnica origami, ce se aplatizează spre limitele laterale. Dispunerea simetrică a texturii imprimate subliniază ideea de carte deschisă şi jocul „venelor” specifice marmurei. Pliurile accentuate în centrul faţadei precum şi alternanţa dintre reflexie şi mat contribuie la dinamismul texturii în ansamblul ei.
Origami building nu este prima intervenţie de acest tip în zona Arcului de Triumf, în anul 2007 fiind deschis showroomul Citroën de pe Champs-Élysées, semnat de acelaşi arhitect. Căutând în permanenţă noi soluţii la problemele arhitecturale impuse de societatea actuală, prin proiectele realizate până în prezent, Manuelle Gautrand este un reprezentant de succes al noii generaţii de arhitecţi francezi.