fbpx

Publicitate şi design la începutul secolului XX

Pana pe 29 septembrie puteţi vizita la Muzeul National de Arta al Romaniei (intrarea din strada Stirbei Voda nr. 1-3) expozitia Lucian Bernhard – publicitate si design la începutul secolului XX, organizata in parteneriat cu Goethe-Institut. Expozitia monografica dedicata graficianului Lucian Bernhard (Cannstatt, 1883 – New York, 1972) – cel care a influentat decisiv, la începutul secolului XX, evolutia limbajului vizual al publicitatii moderne – cuprinde 218 lucrari din creatia artistului: afise, placi emailate, afisete, timbre pentru reclama, obiecte promotionale, ambalaje, fonturi, design de carte si revista etc.

Selectia ofera o imagine de ansamblu asupra stralucitei cariere a lui Lucian Bernhard, care se întinde de-a lungul a 70 de ani si a doua continente: Europa si America.

Afirmarea lui Lucian Bernhard coincide cu perioada de maxima înflorire a afisului si a designului publicitar în Germania, la începutul secolului XX. Bernhard soseste la Berlin în 1901, la 18 ani, iar doi ani mai târziu era considerat inventatorul unui nou tip de afis: afisul-obiect (Sachplakat). Creatia sa pentru chibriturile Priester (1903) a ajuns celebra sub numele de „Berliner Sachplakat” si a marcat aparitia unui nou concept în publicitatea comerciala.

Prin noul tip de afis, produsul trebuia promovat în prim-plan, fara înfrumusetarile alegorice si ornamentale tipice la vremea respectiva, astfel ca numele companiei sa fie scos în evidenta. Aceasta tendinta de obiectivare a fost inovatia prin care Bernhard a devenit unul dintre cei mai de succes artisti publicitari.

Abilitatea de a combina o multitudine de posibilitati de design cu un logo specific si clar l-a facut pe Bernhard interesant pentru companiile care doreau sa prezinte consumatorului o imagine noua, moderna.

În 1908 Bernhard a realizat afisul pentru firma producatoare de pantofi Stiller, afis considerat astazi un opus magnum al artei publicitare germane, foarte des reprodus în carti si reviste.

În 1911 Bernhard a început sa lucreze pentru producatorul de tigari berlinez Manoli, pentru care a realizat nu numai afise, ambalaje si reclame, ci si toate dotarile din magazine, elementele de design pentru vitrine, fatada si zonele pentru expunerea produselor.

În 1914 a creat pentru Bosch motivul cu care compania se identifica si pe care îl mai foloseste înca în reclame (desi a suferit numeroase modificari): bujia Bosch din care iese un fulger.

Printre logourile si marcile create de Bernhard care sunt folosite si astazi se numara cele pentru Stiller (1908), Audi (1920), compania germana de film UFA (1921), compania americana producatoare de tocuri si talpi pentru pantofi Cat’s Paw (1944).

În 1923 Lucian Bernhard a acceptat invitatia de a participa la un turneu de prelegeri pe întreg cuprinsul Statelor Unite si a decis sa ramâna acolo, stabilindu-se la New York. Printre cele mai semnificative comenzi din cariera lui americana se numara: campania publicitara pentru producatorul de sirop de tuse REM (1926), afisele create timp de 17 ani pentru compania petroliera Amoco, afisul pentru Pepsi Cola (1955), alaturi de numeroase proiecte de design interior.

Catre sfârsitul vietii Lucian Bernhard s-a retras treptat din activitatile de design, dedicându-se din ce în ce mai mult artelor frumoase. Astazi el este recunoscut în istoria artei ca unul dintre pionierii artei publicitare din secolul XX.

Expozitia: Lucian Bernhard – publicitate si design la începutul secolului XX

Durata: 7 iunie – 29 septembrie 2013

Locatia: Muzeul National de Arta al României, intrarea din strada Stirbei Voda nr. 1-3

Tarif întreg: 10 lei/ persoana

Gratuit: în prima miercuri a fiecarei luni

Coșul de cumpărături0
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0