Secvențe spațiale și mesaje tactile. Extinderea Mănăstirii Novacella
Pe traseul ondulatoriu al văilor din Sudul Tirolului, între liniile regulate ale podgoriilor care le brăzdează de-a lungul și de-a latul, găsim ca într-o scafă a naturii mănăstirea augustiniană Novacella – unul dintre cele mai semnificative ansambluri de arhitectură din regiune, atestat din 1142. Aici, MoDusArchitects intervin pentru a construi o punte peste istoria pluristratificată a abației prin secvențe spațiale și mesaje tactile transmise discret, pentru a nu perturba în niciun fel liniștea locului.
Privind în lumea interioară a mănăstirii Novacella, vedem cum fiecare gest (arhitectural) este făcut cu sens și măsură, cum fiecare clădire își duce viața contribuind la buna funcționare a marelui întreg. Bisericile și capelele, morile, fermele, atelierele, pivnițele – toate compun un complex dezvoltat organic, autosuficient, crescut în timp, în multiple straturi suprapuse care sunt stivuite în jurul unor incinte controlate sau curți neregulate.
Arhitecții de la MoDus se inserează în acest asamblaj eterogen, colat din perioade arhitecturale disparate pentru a limpezi legăturile dintre acestea și pentru a introduce în dialog și prezentul, cu un limbaj moderat plin de replici subtile. Proiectul intervine în trei structuri secundare având în fundal aripa de sec. al XVII-lea a mănăstirii, prin demolare parțială, renovare, restaurare și extindere. Primul dintre aceste corpuri construite este convertit dintr-un depozitar într-un conținător de spațiu desfășurat parțial pe dublă înălțime, cu un atrium de intrare și mezanin. Cea de-a doua clădire înlocuiește un lavatorium demolat cu o scară amplă și lift, creând o punte de legătură ascendentă cu aripa veche a mănăstirii. În fine, cea de-a treia structură a fost renovată pentru a găzdui seminarii și evenimente la nivelul parterului, conectat la o curte reconfigurată.
Proiectul închide un ciclu al parcursului clădrii, fiind atât punctul incipient, cât și cel terminus. Secvențele spațiale se derulează plecând din noul atrium, ieșind înafară, intrând înapoi, trecând prin biblioteca de secol al XVIII-lea, apoi prin marea cameră cu fresce restaurate de secol al XVII-lea. Concluzia arhitecturală aduce o eliberare vizuală prin extinderea contemporană ce închide traseul printr-un punct de belvedere. Aici se deschid perspective către alte părți ale ansamblului, capela Sant’Angelo, grădina înconjurată de zidurile mănăstirii și peisajul care îmbrățisează întregul construit. Aruncând privirea de data această dinafară înăuntru, inserția contemporană este depistabilă prin cuprul care învelește noul corp emergent din mănunchiul de clădiri.
Proiectarea secvenței de spații este dublată de compunerea unor mesaje haptice, care dau măsura trecerii timpului și accentuează calitățile efemere pe care vizitatorul le poate experimenta. Succesiunea de texturi care definește seria de încamerări se exprimă prin suprafețe de beton buciardat, pardoseala din beton netezit cu mistria, tencuieli abrazive, dar și prin detalii finisate delicat, din lemn masiv de castan sau din cupru. Utilizarea unei palete de culori reținute menține starea de echilibru și serenitate a interiorului mănăstiresc. Singura „derogare” de la această sobrietate este intervenția artistică a lui Paul Renner – o interpretare romantică și ludică a hortus sanctis augustini. Viziunea patrimoniului botanic al abației este transpusă în placarea metalică a casei liftului cu o textură ce imită elementele naturale. Fundalurile mereu tactile imersează trecătorul în experiența spațială introvertită a ansamblului și îl conectează la multiplele straturi temporale.
„Extinderea ajută vizitatorii să se orienteze în spațiile mănăstirii și participă la istoria sa stratificată, propunând noi paradigme și un nou vocabular, un limbaj arhitectural care respectă trecutul, dar deschide către viitor noi interpretări.” (Matteo Scagnol)
PROIECT: Extinderea muzeului Mănăstirii Novacella; AMPLASAMENT: Varna, Bolzano, Italia; SUPRAFAŢA CONSTRUITĂ: 300 mp (noua clădire), 310 mp (clădirile – monumente istorice); ARHITECTURĂ: ModusArchitects, Sandy Attia, Matteo Scagnol; AMENAJARE EXPOZIȚIE: Alessandro Gatti; CONTRIBUȚIE ARTISTICĂ: Paul Renner; FINALIZAT: 2021
EN version