fbpx

Septemberplein

Text: Silvia Gugu
Foto: Moreno Maggi, Rob ’t Hart

De-a lungul secolelor, Eindhoven a evoluat ciclic, parcurgând o istorie spiralată care declina periodic distrugeri şi reconstrucţii. Oraşul a fost mistuit de flăcări în 1486 şi reconstruit în 1502; a ars din nou în 1554 şi a fost reconstruit de William cel Tăcut; a fost pârjolit apoi de spanioli şi tot aşa, până în timpul revoluţiei industriale, când s-a instalat o perioadă de stabilitate şi prosperitate. La început axate pe tutun şi textile, activităţile productive s-au dezvoltat semnificativ în direcţia electricelor odată cu apariţia companiei mamut Philips, fondată în 1891 ca fabrică de becuri. Odată negru de funinginea incendiilor, Eindhoven a cucerit astfel supranumele de „oraş al luminilor”.

În timpul celui de-al Doilea Război Mondial însă istoria s-a repetat cu promptitudine. Ample raiduri aeriene, între care cele pentru operaţiunea „Market Garden” din 18 septembrie 1944, au distrus porţiuni considerabile din oraş. Planurile postbelice de reconstrucţie au fost, în spiritul vremii, marcate de un caracter heirupist care aspira la blocuri turn şi artere de circulaţie cu multe benzi. În deceniile următoare s-au dezvoltat o serie de zone rezidenţiale masive, care au făcut din Eindhoven unul dintre cele mai mari – şi nearătoase – municipii olandeze.

Din anii ’90 încoace însă, profitând de polii tehnologici incubaţi încă din era industrială şi de DAE (Design Academy Eindhoven, a.k.a „The School of Cool”), oraşul îşi face drum către tendinţele secolului 21, orientate spre industriile creative şi “economia cunoaşterii”. Mai mult decât atât, prin proiecte strategice care leagă principalele repere arhitecturale ale oraşului, Eindhoven îşi propune statutul de „oraş al designului şi arhitecturii” – o aspiraţie temerară care însă a început să prindă contur o dată cu masterplanul pentru zona centrală din 1998. Unul dintre obiectivele principale ale planului era articularea unei relaţii sistemice între gara centrală (arhitect Koen van der Gaast), principala zonă comercială incluzând magazinele de Bijenkorf (proiectate de Gio Ponti) şi o nouă parcare pentru 2000 de biciclete. Proiectele cheie – piaţa 18 Septemberplein, comemorând bombardamentele antinaziste din 1944, parcarea subterană pentru biciclete, Piazza Shopping Mall (care se leagă de De Bijenkorf cu comerţ şi birouri), Media Market (un magazin de produse electrice şi electronice), precum şi Admirant Entrance Building au fost realizate toate de către studioul Massimiliano şi Doriana Fuksas, introducând, datorită limbajului contemporan comun, un liant între clădirile postbelice existente.

Finalizat în 2009, întregul ansamblu are un aer selenar şi promovează o estetică a „viitorului”, care se îndepărtează de contextul modernist caracterizat de unghiuri drepte şi geometrii primare adoptând o arhitectură complexă, cu accente bloboidale. Semnătura vizuală a spaţiului pieţei 18 Septemberplein e comunicată de Admirant Entrance Building, amintind de o imensă bulă de săpun – sau de un asteroid dintr-o materie nouă, elastică şi radioasă, plutind jumătate la suprafaîă, jumătate scufundat. Modelată în beton şi sticlă, anvelopa clădirii este o structură reticulară care urmează contururi fluide, dând naştere unui reper la 360 de grade. În interior, un volum de beton adăposteşte comerţ la primele niveluri şi funcţiuni administrative la cele de deasupra. Pe lângă rolul de a dirija interesul către principala axă comercială a oraşului, construcţia constiuie astfel şi o articulaţie funcţională între aceasta şi noua piaţă.

Două pâlnii de beton care conţin accesele către parcarea de biciclete din subsolul pieţei preiau limbajul bloboidal dezvoltat de Admirant şi simulează acceaşi scufundare domoală către adâncuri, atrăgând atenţia asupra relaţiei dintre suprafaţă şi spaţiul dedesubtul ei. În subteran, parcarea este amenajată pe 2 300 mp; acoperişul, care echivalează cu pavajul pieţei, alternează plăci ceramice şi plăci de sticlă. Noaptea, acestea se transformă într-un covor de lumini ce străbat de dedesubt, cu o aluzie la Eindhoven, oraş al luminilor şi la moştenirea gigantului Philips.

Coșul de cumpărături
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0