fbpx

Serge Salat. Beyond the Vision / Turneul expoziţional din China

În 2011, instalaţia multi-senzorială Beyond the Vision artistului francez Serge Salat a uimit prin modul de utilizare a geometriilor pentru a descrie multiplele stratificări virtuale şi reale ale spaţiului. Bazată pe un sistem de reflecţii şi manipulări spaţio-temporale, instalaţia reuşeşte să pună în mişcare imaginaţia vizitatorilor şi să atragă atenţia asupra diferitelor etajări ale realităţii – de la realitatea imediat percepută la potenţialităţile pe care le maschează virtualitatea spaţiului sau de la spaţiul dat la spaţialitatea visului. Instalaţia reuşeşte să creeze astfel o punte între două lumi şi să surprindă un dialog între diferite tradiţii ale Chinei aflată în mijlocul unei mutaţii culturale şi tehnici contemporane de construcţie şi imaginare a spaţiului.

Text: Sandrine Barbeaux / intro: Sabin Borş
Imagini: Didier Boy de La Tour, cu amabilitatea lui Serge Salat

Instalaţia multi-senzorială Beyond the Vision a artistului francez Serge Salat dezvăluie audienţei viziuni cosmice noi şi uluitoare. Lucrarea a călătorit prin 10 oraşe din China, incluzând Shanghai şi Beijing, din septembrie până în noiembrie 2011. General Motors China a fost sponsorul turneului expoziţional.

Inspiraţie

Din 1988, Serge Salat a construit spaţii multi-senzoriale de artă ce îmbină realitatea virtuală şi arta fractală. Instalaţiile sale sunt camere la scară maximă, cosmosuri private închise în care audienţa pătrunde şi participă la un periplu mistic prin simulările sale fizice şi emoţionale.

Lucrările lui Serge Salat combină filosofia chineză orientală şi viziuni cosmice cu tehnici contemporane avansate. Inspiraţia sa găseşte rădăcini adânci în filosofia taoistă chineză, Renaşterea occidentală, neo-platonism şi în gândirea artistică de avangardă a secolului XX referitoare la cea de-a patra dimensiune cum ar fi Duchamp, Malevich sau Klee.

Instalaţiile sale aduc laolaltă arta electronică, muzica, sculptura şi arhitectura. Manipulările spaţio-temporale merg dincolo de manipulările tradiţionale, utilizând abil geometriile cubice bazate pe cea de-a patra dimensiune. Acestea confruntă audienţa cu o lume media aflată într-un tipar emoţionant al schimbării.

Periplul – Dincolo de viziune

Periplul în spaţiul artei evoluează în straturi adânci de vise încorporate la nesfârşit unele în altele, unde vizitatorul progresează printre straturi reflectate.

Planul lucrării utilizează tehnicile spaţiale ale grădinilor Suzhou pentru a crea un periplu mistic printr-o versiune abstractă a lumii curţilor din China, interconectate prin galerii infinite: viziuni fixe şi viziune în mişcare, decoruri împrumutate, încadrare. Însă, în mod particular, prăbuşirea unui întreg cosmos într-un spaţiu capsulat este explorată prin intermediul manipulărilor spaţio-temporale ale experienţei audienţei.

Transformarea şi mutaţiile constante reprezintă una dintre temele importante ale lucrării: în această perspectivă, obiectele sunt două chipuri yin/yang ale aceluiaşi concept însă formele şi culorile sunt inversate. Tiparul principal este trigrama lui Yi-King încadrată tridimensional, care organizează întregul spaţiu.

Salat a afirmat despre lucrare că „atunci când intri în lucrare, intri totodată în lumea visului camerei roşii transpusă în secolul XXI.”

Dincolo de viziune constituie o întâlnire între creativitate şi China în miezul mutaţiei sale. Lucrarea îmbină trecutul şi viitorul; ea creează un dialog între lumi reale şi lumi virtuale, dar şi între două culturi. Acesta este poate un mesaj puternic de speranţă: posibilitatea ca în lumea contemporană să creezi o frumuseţe nouă şi un vis nou prin fuziunea culturii clasice şi a inovaţiei.

Coșul de cumpărături
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0