Street Delivery 2018 propune: Smart Cities?

Unul dintre cele mai vii și mai îndrăgite festivaluri de „cultură urbană” – sau pur și simplu de voie bună și de respiraţie – este Street Delivery (în București și în alte câteva orașe din ţară), ajuns la cea de-a 13-a ediţie. Str. Arthur Verona și Grădina Icoanei devin pentru 3 zile (15-17 iunie) spaţiu de mișcare pentru oameni și pasiunile lor. Cristian Neagoe, co-fondator Street Delivery, ne-a împărtășit gânduri despre festival și, mai ales, despre viaţa orașului.
_______

În 2017 au fost „grădinile posibile” ale Bucureștiului. Anul acesta care e elementul-cheie al Street Delivery?

În 2018 propunem o privire critică asupra conceptului de „Smart City”. Recunoaștem, am fost inspiraţi într-o oarecare măsură de mot d’esprit-ul unei persoane publice bine cunoscute care a spus recent că „Bucureștiul e un oraș smart doar prin prisma faptului că aici locuiesc foarte mulţi oameni smart”. Nu-i greu să fii de acord cu această afirmaţie, câtă vreme mai toate lucrurile inteligente din acest oraș există din grija cetăţenilor săi și prea puţin din a celor care îi conduc. Să transferi responsabilitatea asupra unui oraș către locuitorii săi poate fi o remarcă „smart” (oricât ar fi ea de facilă), dar acceptăm această provocare și vrem să vedem ce putem face de la firul ierbii.

Așadar, tema Street Delivery din 2018 este „Smart Cities?”. Chestionăm capacitatea tehnologiei de a ne face mai deștepţi, mai înţelepţi, mai buni. Invităm cetăţeni, organizaţii și companii să propună moduri prin care orașele noastre să devină inteligente, vii, prietenoase cu locuitorii lor. Mi-e teamă că trebuie să fim „smart” ca să trăim în orașele viitorului, nu doar să supravieţuim.

După 12 ani de existenţă și de continuă extindere a proiectului și în alte orașe, ce aţi reușit să obţineţi din partea autorităţilor? Există șanse sau chiar promisiuni ca Str. Arthur Verona să devină întru totul a oamenilor?

E adevărat, Street Delivery s-a dezvoltat mai mult naţional (și, curând, internaţional) decât a reușit s-o facă în mediul din București. Promisiuni au tot fost, dar au rămas simple promisiuni. Din păcate, viziunea asupra orașului a primarilor din ultimii 12 ani pune pe primul loc automobilul și șoferul. Pietonul e cantitate neglijabilă, deși cu toţii suntem în primul rând pietoni. Nu am renunţat să insistăm pe lângă autorităţi, dar misiunea noastră principală ţine de firul ierbii, de mentalităţile colective ale celor care ne vizitează. Credem că schimbarea se poate petrece mai ales acolo.

Ce face ca Street Delivery să fie un festival inconfundabil și atât de îndrăgit?

Nu știu, asta cred că ar trebui să ne spuneți voi. Când pui la cale de mai bine de un deceniu un astfel de eveniment-manifest, perspectiva exterioară e mai dificil de atins. Nu pot decât să sper că oferă bucurie, că hrănește comunitatea și că aduce un oarecare optimism față de capacitatea noastră de a transforma orașele în care trăim.

Un gând al echipei Street Delivery: este Bucureștiul un oraș urât?

Bucureștiul nu e un oraș urât, dimpotrivă, foarte multă lume îl iubește. Dar e un oraș „undesigned”, lipsit de o gândire coerentă care să ţină seama de calitatea vieţii, de satisfacţia oamenilor care îl locuiesc și îl fac să existe. E un oraș căruia i se fură spiritul în fiecare zi. Și unul dintre cele mai nedreptăţite orașe din Europa, cu toate că efervescenţa lui creativă nu contenește să ne surprindă.

Interviu apărut în Banchiza Urbană #9
COMANDĂ AICI

SD începe vineri. Vezi aici programul.