Tradiţie şi modernitate în perfectă armonie într-un birou adaptat erei Covid-19. Maruhiro Office „Ouchi”, Hasami, Nagasaki, Japonia
Ceramica Hasami, produsă în mica localitate cu acelaşi nume din apropiere de Nagasaki, a fost relativ necunoscută până de curând. Una dintre particularităţile sale este faptul că, în cadrul procesului de producţie, fiecare etapă – de la modelare la coacere – are loc complet independent, un mod de lucru care se dovedeşte potrivit necesităţilor erei Covid-19. Amenajat într-o casă în stil tradiţional construită acum 86 de ani, noul sediu al companiei Maruhiro reflectă atât modul de lucru, cât şi puterea de adaptare la vremurile pe care le trăim.
Aşa cum adeseori este cazul în Japonia, unde tradiţionalul şi modernul coexistă unul în imediata vecinătate a celuilalt într-un mod firesc, şi vechea casă ce găzduieşte sediul companiei Maruhiro stă alături de o dezvoltare explicit contemporană, în prezent în faza de şantier, cu un proiect semnat de aceiaşi arhitecţi, care conţine un parc şi un centru comercial. Prin urmare, birourile Maruhiro includ şi o bucătărie pentru prepararea prânzului ce va putea fi savurat în parc, precum şi spaţii de cazare pentru artiştii care colaborează cu compania.
La data demarării proiectului birourilor, Covid-19 deja începuse să se răspândească în întreaga lume, dar clientul a decis continuarea lucrărilor, din moment ce parcul în curs de amenajare din vecinătate avea să constituie un spaţiu deschis, benefic în era post-Covid. Totuşi, cum viitorul era incert, arhitecţii au propus înjumătăţirea bugetului iniţial, iar tema a devenit schimbarea radicală a aspectului birourilor existente printr-o intervenţie minimală, pentru a crea un spaţiu flexibil şi adaptabil, caracteristici atât de importante în aceste vremuri.
Casele tradiţionale japoneze din lemn sunt construite special pentru a permite modificări în timp, schimbându-şi aspectul în funcţie de situaţie şi de evoluţia în timp a necesităţilor şi contextului. Sediul Maruhiro nu făcea excepţie, la data intervenţiei bucătăria, depozitul şi holul de intrare fiind deja extinse faţă de construcţia originală.
Aşa cum cerea brief-ul modificat, arhitecţii au făcut minimul de schimbări posibile. Cea mai importantă intervenţie a constat în demontarea pardoselei tatami (care, în mod tradiţional, ar fi acoperită cu saltelele cu acelaşi nume) şi turnarea unei noi podele de beton, descoperind astfel plinta din piatră, ce a fost lăsată aparentă. De asemenea, plafonul a fost înălţat.
Hârtia şi sticla de pe panourile tradiţionale shoji au fost îndepărtate în cadrul întregului spaţiu. O uşă rulou din oglindă, care marchează intrarea, a fost montată pe rama shoji existentă, creându-se astfel un element surprinzător pentru zona de acces şi o trecere fluidă între interior şi exterior. La etaj, în spaţiile care îi vor găzdui pe artiştii rezidenţi, saltelele tatami au fost înlocuite cu scânduri din lemn, material folosit şi pentru placarea pereţilor.
Rezultatul ilustrează credo-ul arhitecţilor conform căruia mici modificări în cadrul relaţiilor spaţiale pot schimba complet sensul şi destinaţia iniţiale. Nu este de mirare, atunci, că flexibilitatea spaţiului obţinut i-a inspirat pe clienţi să facă planuri de a deschide o ceainărie şi un mic magazin pop-up odată ce va fi inaugurat şi parcul de alături.
PROIECT: Birourile producătorului de ceramică Maruhiro; AMPLASAMENT: Hasami, Nagasaki, Japonia; SUPRAFAŢA TOTALĂ: 408,24 mp; ARHITECTURĂ: DDAA; ECHIPA: Daisuke Motogi, Kazuya Sumida; FINALIZAT: martie 2021
Descoperiţi mai multe despre cum vor arăta oraşele post-covid în igloo #204 / octombrie – noiembrie 2021 / Post Covid City, în curând pe piaţă.