Turnul Babel captează, descompune şi uneşte lumea înconjurătoare

Mişcarea şi oglindirea sunt coordonatele pe care se  ridică Turnul Babel, o instalaţie menită să interacţioneze şi să transfigureze mediul în care este plasată, rezultat  al colaborării artistei iraniene Shirin Abedinirad şi a designerului italian Gugo Torelli.

Artista şi designerul s-au lăsat seduşi de miticul Turn Babel. De acel moment de dinaintea pedepsei divine când oamenii, bucurându-se de înţelegerea deplină dată de existenţa unei singure limbi, au încercat să construiască un turn înalt până la cer. Rezultatul intervenţiei artistice este o instalaţie interactivă, o recontextua­lizare a arhitecturii spirituale cu ajutorul tehnologiei şi materialelor moderne.

Elementul caracteristic al designului este oglinda, iar turnul se înalţă sub forma unei piramide în trepte, prevăzute cu un sistem de rotire al fiecărui nivel. Componentele au fost programate să se mişte în mo­duri şi cu viteze diferite, oglinzile fiind un receptacul stratificat al imaginii şi luminii peisajului înconjurător.

Mişcarea şi oglindirea simultană fac legătura simbolică dintre cer şi pământ, metaforizând îndrăzneaţa năzuinţă a originarului Turn Babel de a urca până la ceruri. În acest fel, trecutul şi prezentul se întâlnesc în acest obiect care aparţine viitorului.

Plasată în peisajul mişcător al deşertului iranian, instalaţia artistică se mişcă sub influenţa modificărilor vremii. Iar într-un context urban reacţionează în diferite pattern-uri animate în funcţie de interacţiunea cu oraşul.

Realitatea înconjurătoare este în acest fel descompusă şi apoi unificată în aceeaşi viziune a Turnului Babel. Transparenţa şi chiar dematerializarea dată de reflectare se suprapune opacităţii clasice a ideii de turn, marcând complexa contradicţie a dezbinării şi unităţii simbolizate de construcţia biblică.