Un martor tăcut pentru trecut și prezent: proiect de amenajare Art Safari 2017

A 4-a ediție a Pavilionului de Artă București – Art Safari București 2017 a fost organizată într-una dintre clădirile reprezentative ale orașului nostru – Galeriile Kretzulescu, o prezență arhitecturală notabilă în peisajul vechiului oraș.

Echipa responsabilă cu elaborarea proiectului de amenajare și cu coordonarea acestuia este rezultatul for­țelor reunite a două birouri de arhitectură: IC Studio – arh. Ioana Corbu și VNBIA – arh. Vladimir Nicula, ambii tineri, însă extrem de rodați ca profesioniști în domeniu, cu un înalt nivel de experiență dobândită în numeroase proiecte de anvergură și complexitate diferită.

Această asociere oferă îmbinarea perfectă între o abordare artistică și tehnică, aco­pe­rind subtilită­țile designului interior, dar incluzând și o viziune arhitecturală de ansamblu. Autorii au avut amabilitatea să răspundă în exclusivitate pentru igloo media câtorva întrebări care explică intenția arhitecturală și fundamentează intervenția.

Cum v-ați apropiat de proiectul amenajării Art Safari din acest an?

Proiectat la mijlocul anilor ‘30 de către G.M. Cantacuzino, edificiul ne-a impresionat încă de la \nceput prin imaginea sa elegantă și discretă, prin proporțiile echilibrate ale fațadelor, intimitatea porticului și, nu în ultimul rånd, prin coerența spațiilor interioare. Scopul pregătirii și amenajării unui eveniment de o asemenea amploare, care anul acesta se va întinde pe durata a 5 săptămani, a presupus să căutăm și să găsim o balanță potrivită între vechi și nou, temă recurentă pentru orice intervenție de acest gen, dar, fără doar și poate, o provocare diferită de fiecare dată.

Unde se defășoară de fapt expoziția?

Expunerile sunt dezvoltate la etajele superioare ale clădirii astfel: la etajul 2 se va prezenta expoziția centenară „{tefan Luchian și Independenții”, al 3-lea etaj va găzdui, ca în fiecare an, cele mai importante galerii de artă din țară, al 4-lea etaj va fi rezervat pentru evenimentul central al Pavilionului, expoziția curatoriată de către Wim Waelput – director și fondator al KIOSK, un spațiu de expunere pentru artă contemporană din Gent, afiliat școlii de Artă (KASK & Royal Conservatory). Parterul și primul etaj sunt restrânse la o suprafață mai redusă, ceea ce a determinat să fie organizate exclusiv pentru acces, recepția vizitatorilor, garderobe, camera de pază și un bistro.

În ce a constat intervenția voastră?

În ce privește proiectul nostru, principala țintă a fost să facem intervenția cât mai „invizibilă” cu putință, câtă vreme scopul expozițiilor este să prezinte opere de artă, care ar trebui să rămână principala atracție a Pavilionului, dar și din încercarea de a păstra „spiritul” originar al clădirii, gândită inițial ca o completare subtilă la contextul existent pe atunci (vecinătatea Palatului Regal, actualmente MNAR, și a Bisericii Kretzulescu, exemplară pentru arhitectura de cult a secolului al XVIII-lea). De asemenea, am încurajat pe toți membrii echipei implicate în organizarea evenimentului să păstreze cât mai mult din substanța autentică a clădirii, anume să nu atingă niciunul dintre principalele sale elemente constructive.

Care a fost miza sau caracterul deziderat al proiectului de expoziție?

Partiul inițial și majoritatea finisajelor de origine au rămas neschimbate, în afară de o serie de reparații și completări absolut necesare. Ne-am dorit ca Palatul Eforiei Kretzulescu să fie perceput ca unul dintre personajele principale ale evenimentului Art Safari – un martor tăcut al timpurilor trecute precum și al prezentului.

Zonele ASB KIDS și zona VIP au beneficiat de finisaje de pardoseală, adecvate întrebuințării spațiilor, oferite de Decor Floor CEE cu sprijinul producătorilor Gerflor și Milliken.