Un oraş-în-oraş, unde nu plouă niciodată. Gare Maritime, Bruxelles

Clădirea monumentală a unei foste gări de mărfuri din Bruxelles, datând de la începutul secolului 20, şi deţinând o perioadă recordul pentru cea mai mare construcţie de acest tip din Europa, a fost transformată într-un mic district acoperit, unde magazine şi sedii ale companiilor mari şi mici înconjoară un generos spaţiu public destinat relaxării şi organizării de evenimente. Proiectul face parte dintr-o amplă iniţiativă de revitalizare a fostei zone industriale Tour & Taxis, situată la nord-vest de centrul capitalei belgiene, şi a fost nominalizat pentru ediţia 2022 a Premiului Mies van der Rohe.

Noile funcţiuni ocupă o suprafaţă totală desfăşurată de 45 000 mp în cadrul fostei gări, cu o lungime de 280 m şi o lăţime de 140 m. Structura conţine trei hale principale şi patru mai mici, toate fiind acum, din nou, accesibile publicului. Cele douăsprezece noi pavilioane inserate sub acoperişurile existente ale aripilor laterale creează o nouă reţea de străzi, parcuri şi scuaruri, ce respectă linia contextului urban macro şi a structurii clădirii, generând un veritabil oraş-în-oraş.

Într-o primă fază, clădirea istorică a fost atent restaurată de către echipele birourilor Jan de Moffarts Architects, Bureau Bouwtechniek, Ney & Partners şi Boydens. Structura de rezistenţă, cu şarpantă cu trei pane şi grinzi nituite, cu zăbrele, a fost renovată şi ranforsată acolo unde a fost necesar. În urma unei analize extensive, cu multiple scenarii de intervenţie, anvelopanta originală a fost, de asemenea, reînnoită.

11 Gare Maritime-NRA_FilipDujardin HR

Toate elementele noi ale intervenţiei semnate Neutelings Riedijk Architects sunt realizate din lemn, ceea ce face din Gare Maritime un excelent exemplu de dezvoltare sustenabilă, dar şi cel mai mare proiect pe bază de plăci stratificate din lemn masiv din Europa. Noile inserţii, realizate din lemn de stejar, au un caracter modular şi pot fi uşor demontate şi reconfigurate pentru a acomoda funcţiuni diverse. Prioritatea a fost de a crea un mediu de lucru sănătos, cu interioare deschise, luminoase şi animate. Fiecare pavilion este format din parter, mezanin şi două etaje şi dotat cu ferestre generoase. Mai mult, toate au propria adresă, pentru a menţine scara umană a ansamblului, şi comunică între ele printr-un sistem de scări sculpturale plasate deasupra străzilor interioare.

06 Gare Maritime-NRA_FilipDujardin HR

Inspirat de celebra promenadă Las Ramblas din Barcelona, spaţiul central ce constituie „inima” clădirii a fost amenajat ca loc pentru evenimente, flancat de două bulevarde verzi. Lăţimea generoasă, de 16 m, a rutelor pietonale a permis plantarea a zece grădini interioare, având în total 100 de arbori mari şi patru teme diferite – grădina sălbatică, grădina cu flori, grădina cu iarbă şi grădina parfumată. Micile scuaruri sunt decorate cu mozaicuri originale create de artistul bruxelez Henri Jacobs.

Proiectul este neutru din punct de vedere energetic şi nu utilizează combustibili fosili. Faţadele de sticlă sunt dotate cu celule fotovoltaice, iar panourile solare de pe acoperiş ocupă o suprafaţă de 17 000 mp. Sustenabilitatea pe termen lung a constituit o prioritate importantă, utilizarea energiei geotermale şi refolosirea apei de ploaie pentru grădini fiind doar câteva dintre măsurile prevăzute.

PROIECT: Gare Maritime, Bruxelles; ARHITECTURĂ: Neutelings Riedijk Architects Rotterdam; ECHIPA: Michiel Riedijk, Willem Jan Neutelings, Dieter de Vos, Kenny Tang, Alejandro Mosquera Garcia, Alexey Boev, Anselmo Nižić, Frank Venhorst, Pietro Manara; COLABORATORI: i.c.w. Bureau Bouwtechniek Anvers, Ney & Partners BXL, Ney & Partners WOW, Boydens engineering, Bruges, OMGEVING Anvers; ARTĂ ORIGINALĂ: Henri Jacobs; INSTALAŢII: Cegelec, VMA, NTSA, Van Hoey, IFTech; FINALIZAT: 2020

Proiect publicat în igloo #200 / februarie-martie 2021 / număr aniversar

igloo_200-shop-160x205